اخبار داغ

مدیر رادیو انقلاب در گفتگو با دانا:

رویکرد اصلی رادیو انقلاب نشان دادن «ایران قوی» است

رویکرد اصلی رادیو انقلاب نشان دادن «ایران قوی» است
رضا کوچک زاده تهمتن مدیر رادیو انقلاب گفت: رویکرد اصلی ما در این شبکه رادیویی «جهاد تبیین» و دال مرکزی اقدامات و برنامه سازی مبتنی بر معرفی و تبیین کارآمدی، توانمندی ها و اقدامات ۴۵ ساله « ایران قوی» است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «رادیو انقلاب» امسال نیز به مانند سال های گذشته از ۱۹ دی ماه پخش برنامه های خود را آغاز کرده و تا ۲۳ بهمن ماه ادامه دارد؛ رادیویی که به بهانه ایام الله و روزهای خاطره انگیز پیروزی انقلاب اسلامی هر روز از از موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز، با شعار «صدای گفتمان انقلاب اسلامی به گوش همه ایرانیان می‌رسد» برنامه های متنوعی به خصوص برای نسل جوان تدارک دیده تا صدای انقلاب را از زوایای جدیدی به گوش جان آنها برساند. به همین بهانه با رضا کوچک زاده تهمتن مدیر رادیو انقلاب به گفت و گو نشسته ایم.  

 

تقریبا نزدیک به یک دهه از عمر رادیو انقلاب می گذرد. اساسا فلسفه تشکیل این رادیو چیست؟ و چون این رادیو در طول سال صرفا در یک بازه زمانی یک ماهه به روی آنتن می رود، برنامه ای برای تبدیل آن به یک رادیوی سراسری وجود ندارد؟

رادیو انقلاب، الحمدلله همانند سال های قبل، امسال نیز از ۱۹ دی ماه و همزمان با قیام تاریخی مردم قم آغاز به کار کرده و تا ۲۳ بهمن ماه فعالیت خواهد داشت. طبعا، مبتنی بر اهداف شکل گیری شبکه، رویکرد اصلی ما«جهاد تبیین» و دال مرکزی اقدامات و برنامه سازی مبتنی بر معرفی و تبیین کارآمدی، توانمندی ها و اقدامات ۴۵ ساله « ایران قوی» است؛ ایرانی که قدرتمندانه چشم به افق های دور دست در گام دوم برای تحقق یک فاز تمدن سازی دوخته و تا همین جای کار بخش زیادی از راه را رفته است. بنابراین ما در رادیو انقلاب وظیفه داریم تا به تبیین گفتمان های انقلاب اسلامی از استقلال و آزادی تا استکبار ستیزی، خودباوری و ما می توانیم، تشکیل امت واحده، پیشرفت همه جانبه و درونزای کشور و غیره بپردازیم. البته ضمن توجه به عرصه های کنشگری انقلاب اسلامی، بخشی از محتوا و رویکرد شبکه متناظر با مقابله با جنگ های روانی و شناختی دشمن است تا شبهات برطرف گردد. لذا ما در بازه ای یک ماهه تلاش داریم تا عصاره  و آیینه تمام نمایی از سپهر رسانه ای کشور و رسانه ملی برای بازنمایی معارف و بنیاد های انقلاب اسلامی به مخاطبان خود، علی الخصوص نسل جوان و نوپا باشیم.

 

برنامه ای برای تبدیل آن به یک رادیوی سراسری وجود ندارد؟

رادیو های مناسبتی بر اساس مناسبت و هدف آن مقطع زمانی، شروع به کار می کنند و تصمیمات لازم برای این منظور باید توسط مدیران بالادستی اتخاذ شود

 

شعار اصلی و دال مرکزی رادیو انقلاب چیست؟

امسال با توجه به اقتدار مقاومت منطقه ای فلسطین از «طوفان الاقصی تا جنگ غزه» و «انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲» محتوا و جدول پخش برنامه های شبکه تحت تاثیر این دو رویداد مهم منطقه ای و داخلی خواهد بود. البته همسان گذشته، همچنان دال مرکزی شبکه مبتنی بر تبیین گفتمان «ایران قوی» است و شبکه  مبتنی بر جهاد تبیین تلاش می کند تا با نمایش کارآمدی و پیشرفت های ۴ دهه گذشته امید آفرینی نسبت به گام دوم انقلاب را گسترش بدهد. جهاد تبیین، رسالت همیشگی رادیو انقلاب بوده است. امسال نیز تمرکز جدی بر جهاد تبیین، امید آفرینی و نشاط افزایی در جامعه ایرانی، بازنمایی کارآمدی های 45 سال گذشته نظام  اسلامی، مقابله با امواج تحریف، مقابله با گسست نسلی، بازآرایی رویکرد تمدن سازانه انقلاب، خنثی سازی جنگ شناختی- ترکیبی دشمن و ... ادامه خواهد داشت.

از آنجایی که با دو رویداد مهم جنگ طوفان الاقصی و غزه (در خارج) و انتخابات مجلس و خبرگان رهبری(در داخل) مواجهیم، رادیو انقلاب برای این دو موضوع چه برنامه های ویژه ای در دستور کار خود دارد؟

هم انتخابات و نقش مردم در تعیین سرنوشت خود و هم الگو گیری مقاومت در منطقه که نشأت گرفته از شاخص های انقلاب اسلامی است. شبکه با اهتمام به این موارد، امسال از یک همپوشانی مناسبی با دو شبکه رادیویی «رادیو مقاومت» و «رادیو مردم» برخوردار است. هم اکنون که در فصل جدی مقاومت بی نظیر ملت فلسطین و حمایت سایر جریان های مقاومت منطقه ای از یمن و لبنان تا عراق و سوریه از حماسه سرایی برادران مجاهد خود در فلسطین قرار داریم؛ همه این توفیقات را نتیجه نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در منطقه می دانیم. چراکه از مهمترین اهداف و آرمان های انقلاب ما نابودی رژیم صهیونیستی است و این شبکه نیز در این راستا برنامه های متعددی روی آنتن خواهد داشت. اما درباره بحث دیگر یعنی انتخابات، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، هم اسلامیت و هم جمهوریت نظام در گرو حضور و پشتیبانی مردم و مشارکت فعال آنهاست. در این رابطه ما هم در جدول پخش شبکه، برنامه های مختلفی داریم که موجد افزایش مشارکت در انتخابات آینده است.

متناسب با شرایط داخلی و منطقه ای، بررسی جایگاه مردم سالاری و جمهوریت در جمهوری اسلامی با توجه به انتخابات ۱۴۰۲ و همچنین بررسی قدرت گیری بلوک مقاومت منطقه ای متاثر از طوفان الاقصی و فرایند کنونی «بین المللی شدن انقلاب اسلامی» از یمن تا لبنان برای مقابله با آمریکا و صهیونیسم بصورت ویژه در رادیو انقلاب بررسی می شود. به وضوح پیداست که انقلاب اسلامی اینک از موقعیت «تلاش برای تثبیت» عبور کرده و در بالاترین نقطه از سهم اقتدار خود، مرحله «ائتلاف سازی برای تمدن سازی اسلامی» در جهان اسلام  را آغاز کرده است.  لذا،  رادیو انقلاب، پرداختن به این  مهم را رسالت خود دانسته و شبکه در جهت تبیین آن تلاش خواهد کرد. بخش مهمی از رئوس برنامه سازی به مقاومت و انتخابات اختصاص می یابد و وضعیت به گونه ای است که رادیو انقلاب به صورت فرایندی بین دو شبکه رادیو مقاومت و رادیو مردم به ایفای نقش خاص خود در این زمینه می پردازد.

انقلاب اسلامی محصول مشارکت و حضور مردم برای برافکندن رژیم پهلوی و بیرون راندن آمریکا از عرصه تعیین سرنوشت خود در سال ۱۳۵۷ بوده است. طبعا برای ادامه حیات و اقتدار این انقلاب، همواره نیاز به حضور و اتکا به مردم وجود دارد؛ چرا که مردم صاحب اساسی این نظام اند و یکی از مجراهای این مهم نیز انتخابات است. الحمدالله از فروردین ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ حضور پرشور مردم در ده ها انتخابات وجود داشته و اینک نیز همینگونه خواهد بود. رادیو انقلاب تلاش خواهد کرد تا در بستر امید افرینی و نشاط افزایی رسانه ای و همچنین تبیین چهل و پنج سال کارآمدی همه جانبه انقلاب اسلامی و بررسی و تبیین بایسته های فرارو در گام دوم انقلاب، یک وجهی تبلیغی برای افزایش مشارکت پرشور داشته باشد. از این رهگذر مقابله با سیاهنمایی ها و بن بست انگاری های رسانه ای دشمن که بالتبع موجب دلسرد شدن مردم از مشارکت سیاسی است، یک هدف اساسی این شبکه است و براین امر نیز مصمم هستیم.

با توجه به اینکه در اتفاقات تلخ سال گذشته، اکثر کارشناسان از غفلت نظام بر روی نسل جوان تر خبر دادند، چه ویژه برنامه هایی برای جذب نوجوان ها و جوان ها در رادیو انقلاب دارید؟

اینکه چرا انقلاب کردیم و این را باید نسل های جوان و امروز ما بدانند.  توجه به تاریخ  نگاری قبل از انقلاب اسلامی، از جمله پهلوی ها به روایت خودشان که در نوشته های امثال اسدالله علم، فردوست، نگارش های شاه فراری و یادداشت ها و خاطره نگاری های سفرای خارجی و رجال پهلوی، اسناد لانه جاسوسی، بررسی پیدا و پنهان گروه های دوره پهلوی و ... وضعبت اسفناک ان دوره  و اینکه استقلال ملی لگد مال بیگانگان شده بود یک اطلاعات کافی و خوبی به شنونده می دهد. این موارد به همراه بازخوانی فرایند انقلاب اسلامی آرمان ها و اهداف آن که در فرمایشات امامین انقلاب وجود دارد یک روایت مناسب به نسل های امروز ارائه می گردد. ضمن انکه یک اقدام مناسب برای مقابله با تطهیر پهلوی ها در این فرایند نهفته است تا با ابعاد واقعی آن رژیم به وسیله اعترافات خودشان عیان تر شود. لذا از این دریچه تلاش است تا یک پیوند خوب و مناسب نسلی درباره انقلاب اسلامی شکل گیرد.

 

علاوه بر این سوالات هر تکمله دیگری که صلاح می دانید درباره رویکرد رادیو انقلاب بفرمایید.

جدول پخش رادیو انقلاب رویکردی تبیینی، امید آفرین و جوان پسند دارد. استفاده از برنامه های گفت و گویی، مستند،گزارش های مردمی، مسابقه، نمایش، ترکیبی، مصاحبه و سایر شیوه های خلاق برنامه سازی در شبکه قابل مشاهده است. شبکه به صورت 24 ساعته است و در آن از جریان شناسی گروه های سیاسی قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی تا تبیین اندیشه ها و سیره امام خمینی(ره)، وابستگی رژیم پهلوی به غرب، بازنمایی خاطرات رجال رژیم سابق، بررسی تاریخ معاصر و دوره پهلوی و ... زوایای تاریک و غیر قابل دفاع رژیم گذشته مورد وارسی قرار گرفته تا نسل جوان ما درک و اطلاعات مناسبی از این دوره سیاه داشته باشد و فریفته تطهیر سازی دروغین دشمن در فضای سایبر نشود. ضمن آنکه بررسی پیشرفت های همه جانبه کشور، نقش دهی به زنان و جوانان پس از انقلاب، تبیین گفتمان های انقلاب اسلامی نیز مورد کاوش قرار می گیرد و البته جریان شناسی جریان های نفاق و نفوذ و مواجهه با جنگ شناختی دشمن نیز به نحو مبسوطی در برنامه های شبکه قابل مشاهده است.

در ارتباط با نحوه دریافت شبکه نیز، رادیو انقلاب از موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز، با شعار صدای گفتمان انقلاب اسلامی به گوش همه ایرانیان می‌رسد. همچنین علاقمندان می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایران صدا بر روی تلفن همراه خود و همچنین پایگاه اطلاع رسانی رادیو انقلاب به نشانی radioenghelab.ir شنونده این رادیو باشند. به علاوه سامانه ۳۰۰۰۰۹۵۵ جهت دریافت پیام های مخاطبان و برقراری هرگونه ارتباط با این شبکه رادیویی در اختیار علاقه مندان قرار دارد.  

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه