اخبار داغ

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در گفتگو با دانا:

عدم اختیار شهرداری در پلمپ ساختمان‌های ناایمن / مسئولان مربوطه لیست ساختمان‌های ناایمن را اعلام کنند

عدم اختیار شهرداری در پلمپ ساختمان‌های ناایمن / مسئولان مربوطه لیست ساختمان‌های ناایمن را اعلام کنند
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری برای پلمپ ساختمان های ناایمن اختیاری ندارد، گفت: به عنوان نماینده مردم شهر تهران از مسئولان مربوطه درخواست دارم، فهرست ساختمان های ناایمن را اعلام کنند. 

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص ساختمان بیمارستان گاندی و عدم توجه به اخطارهایی که به این مرکز درمانی و مراکز دیگر داده شده است، گفت: تاکید می کنم که شهرداری و ذیل آن سازمان آتش نشانی اختیاری در خصوص پلمپ اینگونه مراکز ندارند و تنها می توانند تذکر بدهند. 

 وی گفت: سازمان آتش نشانی در ابتدا اخطار می دهد که برای این ساختمان 5 بار اخطار داده شده بود و در صورت عدم تمکین مالک نسبت به رفع موارد ناایمن موضوع به کمیته رفع خطر منطقه اعلام می شود و این کمیته با حضور مالک تشکیل جلسه می دهد که در خصوص بیمارستان گاندی 3 بار این کمیته تشکیل شده و دستورالعمل رفع خطر به مالک ابلاغ شده که متاسفانه مالک تمکین نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعد از این مرحله منطقه باید طبق مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی و دستورالعمل پیوست مصوبه(الزام شهرداری به ایجاد سامانه برخط پایش وضعیت ایمنی ساختمان ها) در ابتدا اطلاع رسانی کند که از طریق نصب بنر این کار انجام می شود و در مرحله دوم از طریق قضایی اقدام می شود تا قطع انشعابات و موارد دیگر در دستور کار قرار می گیرد. چنانچه مالک مجدد تمکین نکند، مقام قضایی باید دستور پلمپ بدهد. 

صادقی تاکید کرد: نکته مهم این است که مقام قضایی باید در خصوص پلمپ این ساختمان ها ورود کند و شهرداری و سازمان آتش نشانی چنین اختیاری ندارند. این بیمارستان ها باید هر ساله از وزارت بهداشت تاییدیه بگیرند که ضوابط (HSE) جزو این موارد است و از اینکه آیا این تاییدیه ها از وزارت بهداشت گرفته شده، بی اطلاع هستم.

وی در خصوص چرایی عدم انتشار لیست ساختمان های ناایمن گفت: در دوره پنجم شورا به مدت 24 ساعت فهرست اسامی ساختمان های ناایمن روی سایت شهرداری قرار گرفت، اما بلافاصله فهرست از روی سایت برداشته شد. اینکه چه ملاحظاتی درخصوص عدم انتشار وجود دارد، باید از مسئولان مربوطه سوال شود، اما خواسته ما به عنوان نمایندگان مردم و شهروندان این است که نهادهای مسئول با رعایت ملاحظاتی که خود می دانند، این فهرست را منتشر کنند؛ چرا که جان شهروندان بیش از هر امر دیگری اهمیت دارد و دانستن اطلاعات مکان های ناایمن از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است. 

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران عنوان کرد: براساس مصوبه شورا (مصوبه پیوست الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش وضعیت ایمنی ساختمان ها) باید اسامی مراکز درمانی و مدارسی که ناایمن هستند، منتشر شود؛ چرا که این مکان ها پرتجمع و پر تردد هستند و اگر ناایمن باشند جان شهروندان را تهدید می کنند. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورود شهرداری به بحث ناایمنی ساختمان ها تنها معطوف به بند 14 ماده 55 است، افزود: شهرداری و دستگاه های ذیربط از جمله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران ارزیابی ساختمان های ناایمن تهران را انجام داده اند. این ساختمان ها را شناسایی کرده اند و آنچه قانون برعهده آنان گذاشته را به انجام رسانده اند، اما نمی توانند بدون اجازه مقام قضایی در این موضوع ورود کنند و این در حالی است که در همه جای دنیا آتش نشانی بدون هیچ اجازه ای می تواند در موضوع ساختمان های ناایمن ورود کند.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تصریح کرد: در دوره کنونی مدیریت شهری برخی از ساختمان های ناایمن با هماهنگی دستگاه قضایی پلمپ شده اند که نمونه آن در منطقه 8 و 11 وجود دارد(مجتمع تجاری آزاد در منطقه 11). با این وجود آنچه اهمیت دارد این است که قانون گذاران مسیر را برای ورود آتش نشانی نسبت به تعطیلی اماکنی که نا ایمن هستند، تسهیل کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه