اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جایگاه «اقتباس» در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر/ آپاراتچی، باغ کیانوش و قهرمان‌هایی که به سینما جان دادند

جایگاه «اقتباس» در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر/ آپاراتچی، باغ کیانوش و قهرمان‌هایی که به سینما جان دادند
در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، فیلم هایی حضور داشتند که با اقتباس از کتاب و ادبیات فیلمنامه خود را نگارش کرده بودند و یا قهرمان فیلم، شخصیتی حقیقی بوده که حالا به پرده سینما رسیده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جشنواره بین المللی فیلم فجر با همه فراز و فرودهای یکی دو ماهه خود، چند روزی است که به پایان رسیده؛ هرچند هنوز برخی رسانه ها در گزارش ها و یادداشت های خود از حاشیه های ریز و درشت آن مطلب منتشر می کنند و به تپق های دبیر جشنواره به هنگام شروع سخنرانی گیر می دهند و به قول خزاعی چرا به جای گیر دادن به این موارد، به دستاوردهای جشنواره اشاره نمی کنید؟ به هر حال چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز به پایان رسیده و به احتمال زیاد برخی از فیلم های سیمرغ گرفته جشنواره را می شود به عنوان بسته نوروزی اکران سینماها مشاهده کرد.

اما در این گزارش می خواهیم به فیلم هایی اشاره کنیم که با اقتباس از کتاب و ادبیات فیلمنامه خود را نگارش کرده اند و یا قهرمان فیلم، شخصیتی حقیقی بوده که حالا به پرده سینما رسیده است.

آپاراتچی

فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهر فر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور داشت؛ فیلمی اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته روح الله رشیدی که خاطرات شفاهی «جلیل طایفی» کارگردان پیشکسوت تبریزی را روایت می کند.

تورج الوند بازیگر نقش جلیل طایفی در «آپاراتچی» که با فیلم سینمایی «نگهبان شب» میرکریمی به چهره ای سینمایی تبدیل و سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به جشنواره آمده بود، امسال با نقشی متفاوت و با لهجه ای آذری در این فیلم حضور داشت.

الوند درباره بازی در این نقش می گوید:« از این که نقشی به زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم با این گویش بازی کنم زیرا برای من سخت بود؛ اما اکنون فکر می‌کنم بازی در این نقش روی پرده سینما به اصطلاح درآمده است. همواره به استقبال نقش‌های جدید و سخت می‌روم و در این نقش‌ها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.»

هومن برق نورد، فاطمه مسعودی فر، رضا ناجی، بهنام تشکر، علیرضا استادی و حسین عابدینی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که به همت سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر «ماه» به تولید رسیده است. در جشنواره چهل و دوم فلیم فجر، جایزه ویژه هیات داوران برای فیلم های اول به «آپاراچی» و علی طاهر فر اهدا شد.

باغ کیانوش

اما یکی دیگر از فیلم های 42 امین جشنواره بین المللی فیلم فجر که با اقتباس از کتاب تولید شده است، سینمایی «باغ کیانوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا کشاورز حداد و تهیه کنندگی محمد جواد موحد است که در این جشنواره علاوه بر سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری فیلم اول، موفق شد جایزه آرمان (جایزه ویژه شهردار تهران) را از آن خود کند.

فیلمی در ژانر کودک و نوجوان که با اقتباس از کتاب «باغ کیانوش» نوشته علی اصغر عزتی پاک است؛ این رمان در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می افتد. حمزه و عباس تصمیم می گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب افکن عراقی در نزدیکی باغ هم زمان می شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی می آفریند.

به نقل از کارگردان این فیلم، علاوه بر اقتباس، قدری تخیل هم به داستان این فیلم اضافه شده است؛ «باغ کیانوش» به تلاش حوزه هنری، سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است.

در کنار نوجوانان مستعدی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند، شهرام حقیقت دوست، علیرضا آرا، عباس جمشیدی فر و مجید پتکی نیز حضور داشته اند.

فیلم های قهرمان محور

علاوه بر این دو فیلم سینمایی که به صورت مستقیم از دو کتاب اقتباس شده اند، در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر فیلم های دیگری به نمایش گذاشته شد که به بخش از زندگی برخی شخصیت ها و قهرمان های ملی و شهدا و فرماندهان دفاع مقدس پرداخته بود.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب والی نژاد به مقطعی از زندگی خلبان شهید علی اکبر شیرودی با بازی میلاد کی مرام اشاره دارد؛ به نقل از کارگردان این اثر، 70 درصد وقایع این فیلم واقعی است و بنا به ضرورت پرده سینما، مابقی فیلم روایت های سینمایی است.

میلاد کی مرام بازیگر نقش شهید شیرودی می گوید:« در نشست و برخواست‌ها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعی‌ام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علی‌اکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این فیلم‌ شبیه پدرشان هست و این برایم باارزش است.»

در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش جلوه گاه شرق (بین الملل) به محمد عسگری و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه سردار شهید سلیمانی به حبیب والی نژاد تهیه کننده «آسمان غرب» اهدا شد؛ بهمن اردلان نیز سیمرغ بهترین صداگذاری را برای این فیلم به خانه برد.

اما حبیب والی نژاد علاوه بر «آسمان غرب» در جشنواره امسال فیلم سینمایی «احمد» را در مقام تهیه کننده رسانده بود؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی امیرعباس ربیعی که درباره سردار شهید احمد کاظمی است؛ ربیعی که در کارنامه کاری خود دو فیلم سینمایی «لباس شخصی و ضد» را یدک می کشد، امسال با سینمایی «احمد» حضوری متفاوت را در جشنواره تجربه کرد.

داستان «احمد» درباره 72 ساعت ابتدایی زلزله بم است که حضور جهادی احمد کاظمی در جابجایی مجروحین خط اصلی این فیلم سینمایی است. تینو صالحی بازیگر نقش شهید کاظمی در خصوص ایفای این نقش می گوید:« این نقش چالش بزرگی برای من بود. در شروع کار آقای ربیعی به من کمک کردند و اطلاعاتی را در اختیار من گذاشتند. با هم بررسی کردیم و تمرین‌های طولانی و خوبی داشتیم تا بتوانیم نقش را آماده کنیم. یکی از سخت‌ترین کارها به خاطر مسئولیتش بود. سخت از این نظر که به عنوان نقش اصلی فیلم و چنین کاراکتری حضور داشتم. ۲۰ سال است که در تئاتر کار میکنم و باید جوابگویی افرادی می‌بودم که من را می‌شناختند. این‌ها مجموعه استرس‌هایی بود که داشتم.»

در نهایت سیمرغ بلورین گوهرشاد (جایزه ویژه وزیر ارشاد) به حبیب والی نژاد، سیمرغ بهترین جلوه های بصری به محمد برادران و سیمرغ بهترین چهره پردازی جشنواره چهل و دوم به مرتضی کهزادی برای این فیلم رسید.

اما دیگر فیلم دفاع مقدسی جشنواره چهل و دوم یعنی «مجنون» درباره بخشی از زندگی شهید «مهدی زین الدین» بود؛ فیلمی به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران تولید و ساخته شده بود. سجاد بابایی نیز در نقش شهید زین الدین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

درنهایت نخستین فیلم سینمایی مهدی شاه محمدی توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره جهل و دوم را به خانه ببرد؛ علاوه بر آن، سیمرغ بهترین موسیقی جشنواره به مجید انتظامی و سیمرغ های مکمل بازیگری مرد و زن به بهزاد خلج و شبنم قربانی برای بازی در مجنون اهدا شد.

دیگر فیلم این جشنواره «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی بود؛ فیلمی که پرتره ای از زندگی پرویز دهداری مربی تیم ملی فوتبال ایران در دهه 60 است؛ سعید پورصمیمی در این فیلم ایفاگر نقش پرویز دهداری است که به گواه بسیاری از منتقدان یکی از درخشان ترین نقش های کارنامه پورصمیمی است و باز بسیاری اعتقاد داشتند که سیمرغ بهترین نقش مرد جشنواره باید به خانه او می رفت.

اما بهروز افخمی کارگردان قدیمی سینما، امسال با «صبح اعدام» به جشنواره چهل و دوم فجر آمده بود؛ داستان «صبح اعدام» اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی است. فیلمی که برای افخمی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و برای ارسطو خوش رزم (بازیگر نقش حاج اسماعیل رضایی) سیمرغ بلوریم بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره را به همراه داشت.

محدرضا ورزی که برای تلویزیون سریال های تاریخی فراوانی ساخته، این بار فیلم سینمایی «پروین» را به تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا راهی جشنواره چهل و دوم کرده بود؛ فیلمی که به مقطعی از زندگی «پروین اعتصامی» شاعر نامدار ایرانی می پردازد که در نهیات برای مارال بنی آدم که ایفاگر نقش پروین بود، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان آورد.

اما در نهایت مسعود جعفری جوزانی، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران با فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» راهی جشنواره امسال شده بود؛ فیلمی که به گفته خود جوزانی اثری پژوهشی نه اقتباسی از کتاب « بیگناهی که بر دار شد» است؛ کاراکتر اصلی این فیلم فردی به نام حسن جعفری است که امیرحسین آرمان به ایفای نقش آن پرداخته است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
میثم -> 1402/11/29
پاسخ

جشنواره امسال کیفیتش بد نبود اما هنوزم خیلی جای کار هست