اخبار داغ

مقدمه قانون اساسی و روایتی ناب از انقلاب اسلامی

مقدمه قانون اساسی و روایتی ناب از انقلاب اسلامی
نظام جمهوری اسلامی ایران، ثمره انقلاب اسلامی مردم تمدن ساز ایران اسلامی است. قانون اساسی ایران نیز، بزرگ‌ترین ثمره این انقلاب و مقدمه آن، تبیینی از وضعیت جاری کشور در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین اهداف مد نظر به جهت «تحقق حکومت مستضعفین در زمین» است.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن بیارجمندی عضو هیات علمی دانشگاه گلستان و عضو شبکه پیگیری اجرای قانون اساسی استان گلستان در یادداشتی نوشت:

نظام جمهوری اسلامی ایران، ثمره انقلاب اسلامی مردم تمدن ساز ایران اسلامی است. قانون اساسی ایران نیز، بزرگ‌ترین ثمره این انقلاب و مقدمه آن، تبیینی از وضعیت جاری کشور در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین اهداف مد نظر به جهت «تحقق حکومت مستضعفین در زمین» است. در واقع امر، مقدمه قانون اساسی آیینه و منشور انقلاب اسلامی و جزء لاینفک و سندی اجماعی برای تفسیر انقلابی از قانون اساسی است.

این منشور مردمی به خوبی انعکاس شناختی و ادراکی از خواست قلبی امت اسلامی از این نظام انقلابی برای همگان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های بنیادین این انقلاب نسبت به سایر انقلاب‌ها، بیداری وجدان ملت توسط رهبری مرجع عالیقدر تقلید حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره)، نقش آفرینی روحانیت مبارز در خط مقدم نهضت اصیل مکتبی و اسلامی مردم و همچنین نویسندگان و روشنفکران متعهد در سنگر مسجد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه و به‌طور خاص، اعتراض به توطئه آمریکایی انقلاب سفید در خرداد 1342 و اعتراض به قانون ننگین کاپیتولاسیون می‌باشد که از آن به طلیعه نهضت یاد شده است. این مطالب، بدین شکل در مقدمه قانون اساسی بازتاب یافته است: «اعتراض درهم کوبنده امام خمینی به توطئه آمریکایی «انقلاب سفید» که گامی در جهت تثبیت پایه‌‏های حکومت استبداد و تحکیم وابستگی‏‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران به امپریالیزم جهانی بود عامل حرکت یکپارچه ملت گشت و متعاقب آن انقلاب عظیم و خونبار امت اسلامی در خردادماه ۴۲ که در حقیقت نقطه آغاز شکوفایی این قیام شکوهمند و گسترده بود مرکزیت امام را به عنوان رهبری اسلامی تثبیت و مستحکم نمود و علی‏رغم تبعید ایشان از ایران در پی اعتراض به قانون ننگین کاپیتولاسیون (مصونیت مستشاران آمریکایی) پیوند مستحکم امت با امام همچنان استمرار یافت و ملت مسلمان و به ویژه روشنفکران متعهد و روحانیت مبارز راه خود را در میان تبعید و زندان، شکنجه و اعدام ادامه دادند».

از خون صدها زن و مرد جوان و با ایمان و از فریاد «الله اکبر» آنان، آگاهی و عزم امت اسلامی عمق و گسترش یافت و طرح حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه شکل گرفت و به رهبری قاطع و خلل ناپذیر امام خمینی (ره) منتهی گردید. این مقدمات، به صورت گسترده و سراسری به خشم مقدس ملت در 19 دی ۱۳۵۶ مبدل شد و با درهم کوبیدن تمام محاسبات و مناسبات و نهادهای امپریالیستی، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در 22 بهمن 1357 به ثمر نشست و با رأی مثبت بیش از ۹۸% مردم به نظام جمهوری اسلامی عینیت یافت.

مقدمه قانون اساسی پس از این روایت ناب از انقلاب اسلامی، به تبیین شیوه حکومت در اسلام، جایگاه رفیع ولایت فقیه عادل، در نظر گرفتن اقتصاد به عنوان وسیله نه هدف، جایگاه زن و خانواده در قانون اساسی، رسالت ارتش مکتبی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قضا و سیستمی بر پایه عدل اسلامی، قوه مجریه و طرد نظام بوروکراسی، وسایل ارتباط جمعی و نقش آن در روند تکاملی انقلاب اسلامی و در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی پرداخته و در یکی از فرازهای پایانی و مهم، وظیفه همگان نسبت به قانون اساسی را چنین مقرر داشته است: «پیروی از اصول چنین قانونی که آزادی و کرامت ابناء بشر را سرلوحه اهداف خود دانسته و راه رشد و تکامل انسان را می‌گشاید بر عهده همگان است».
 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه