اخبار داغ

در نشست رسانه‌ای جشنواره داستان و شعر انقلاب مطرح شد؛

استقبال از جایزه ۲۰۰ میلیونی جشنواره/ معرفی نامزدهای شعر و داستان

استقبال از جایزه ۲۰۰ میلیونی جشنواره/ معرفی نامزدهای شعر و داستان
نشست رسانه ای ۱۳ امین جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش حبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست رسانه ای ۱۳ امین جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش های هنری حوزه هنری این مرکز را به عنوان نهاد اصلی پیش برنده ادبیات انقلاب اسلامی دانست و افزود: در دوره مدیریت جدید این مرکز بنا داریم اتفاقات اثرگذاری را پیش روی فعالیت های خود قرار دهیم. به همین دلیل بنا نداریم تا به مانند سایر سازمان ها به هر بهانه ای جشنواره، کنگره و شب شعر برگزار کنیم مگر ضرورتی ایجاب کند که این امر ممکن شود. زیرا ساده ترین کار برگزاری همین شب شعرها و جشنواره هاست. درصورتی که ممکن است کارهای مهمتری روی زمین بماند.

وی ادامه داد: تلاش ما در دوره جدید این بوده که کارهای روی زمین مانده را با اولویت وجه خلق و آفرینش ادبی در دست بگیریم و به فکر این هستیم که در دوره آتی بخش شعر را از بخش داستان جدا کنیم تا به صورت جدی و تخصصی تر به هر دو حوزه بپردازیم. چون در حال حاضر استنباط ما این است که به حوزه شعر توجه کمتری شده و حتی جوایز کمتری به آن اختصاص داده شده است که این امید وجود دارد در چهاردهمین دوره این اتفاق بیافتد.

در ادامه بهزاد دانشگر دبیر علمی جشنواره که مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری است گفت: امروزه با وجود عطش و اشتیاق خوانندگان داستان بلند و رمان در جامعه، کمتر رمانی وجود دارد که نیاز واقعی و بومی خوانندگان را برطرف سازد. از این رو دفتر ادبیات داستانی حوزه با برگزاری دوره «باغ رمان» با محوریت کمک به نویسندگان جوانی که برای نوشتن رمان خود نیاز به مشاوره دارند، این امکان را ایجاد کرده تا با غنی تر کردن این کتاب ها، کمکی به حوزه ادبیات داستانی کشور کند.

دانشگر درخصوص ۱۳ امین جشنواره داستان و شعر انقلاب با اشاره به این نکته که بعد از دو سال تعطیلی این جشنواره به دلیل کرونا و افزایش جایزه های نقدی این جشنواره، استقبال بسیار خوبی از در بخش شعر و داستان شده به نحوی که تا پایان مهلت ارسال آثار، ۴۲۵ کتاب شعر و داستان به دبیرخانه ارسال شده است که آمار آن بدین شرح است: ۱۰۷ رمان بزرگسال، ۳۵ رمان نوجوان، ۱۳۲ مجموعه داستان و ۱۵۱ مجموعه شعر در نهایت به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دانشگر با اشاره به چندین برابر شدن جوایز برگزیدگان جشنواره گفت: ۲۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی برگزیده رمان بزرگسال، ۱۰۰ میلیون تومان جایزه برگزیده رمان نوجوان، ۱۰۰ میلیون تومان جایزه برگزیده مجموعه داستان و ۱۰۰ میلیون تومان جایزه برگزیده مجموعه شعر به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش های هنری حوزه هنری با اشاره به محدودیت های موضوعی و شکلی این جشنواره گفت: با وجود سه محدودیتی که در فراخوان برای ارسال آثار مد نظرمان بود که اول کتاب ها نباید در جایی منتشر شده باشند، دوم اینکه تک اثر مد نظر ما نبوده و سوم اینکه هنرمندان باید در چارچوب موضوعی فراخوان آثار خود را نوشته و یا می سرودند و با همه این محدودیت ها ۴۲۵ مجموعه کتاب و شعر به دست ما رسیده است.

دانشگر در ادامه افزود: آثار در دو مرحله توسط ۱۹ داور مورد بررسی قرار گرفتند که در هر بخش ۲۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و درنهایت ۸-۷ اثر به مرحله نهایی و نامزدی رسیده اند که قرار است انتشارات سوره مهر آثار برگزیده را با نوبت ویژه چاپ و منتشر کند. در روز اختتامیه از استاد اکبر خلیلی پیشکسوت حوزه داستان تجلیل و تقدیر خواهد شد.

در ادامه بهزاد دانشگر نامزدهای بخش های مختلف جشنواره را اعلام کرد:

رمان بزرگسال:

کتاب «ابر شهر» نوشته محمد رودگر

کتاب «بی سردار» نوشته محمد اسماعیل حاجی علیان

کتاب «بنز» نوشته علیرضا نعمت اللهی

کتاب «زخم پاییز» نوشته سلمان کریمی

کتاب «قزل آهو» نوشته ام البنین ماهر

کتاب «گعده های دور آتش» نوشته میثم موسویان

کتاب «ملاقات زیر رادیکال» نوشته طباطبایی

کتاب «ول» نوشته میثم فرحمندیان

داروان این بخش و مجموعه داستان: محمدرضا شرفی خبوشان، مهدی زارع و وحید حسنی

 

رمان نوجوان:

کتاب «اسپاگتی با سس قرمز» نوشته هادی حکیمیان

کتاب «بهشت آباد» نوشته طیبه مهدی زاده

کتاب «طوطی و بالین» نوشته فائزه کرد فیروزجایی

کتاب «چرخ و فلک» نوشته زهرا پریایی

کتاب «فرار مار دوش» نوشته سمیه سلیمانی

کتاب «قلک های دوقلو» نوشته مریم فرجی

داوران این بخش: ساسان ناطق، تیمور آقا محمدی و سیده عزرا موسوی

 

مجموعه داستان:

کتاب «دوستان آلیس» نوشته مهدی دریاب

کتاب «لطفا پیغام خود را بگذارید» نوشته مصطفی میرزایی

کتاب «جاده از راست باریک می شود» نوشته ربیعی

کتاب «خشت های سیاه و خشت های قرمز» نوشته وحید آقا کرمی

کتاب «جنگ بدون زن» نوشته مریم میرحسینی

کتاب «یک گاری انار ترک خورده» نوشته خدیجه خانی

 

مجموعه شعر:

کتاب «مناره الله اکبر» نوشته رضا نیکوکار

کتاب «به انتقام قسم» نوشته عاطفه جوشقانیان

کتاب «پادشاه لخت» نوشته مهدی جهان دار

کتاب «تاویل» نوشته اسماعیل محمد پور

کتاب «در امتداد صبح» نوشته فاطمه عارف نژاد

کتاب «سرو سروده ها» نوشته فائزه زرافشان

کتاب «من یک زنم» نوشته زهرا سپه کار

داوران این بخش: غلامرضا کافی، علی داوودی و حسنا محمد زاده

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه