شهرداری تهران جزئیات احداث خط ۱۰ مترو را بدهد؛
بررسی لایحه شهرداری تهران درخصوص بودجه سال 1403 در شورای شهر
اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران به احداث خط ۱۰ توسط شهرداری تهران پرداختند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دویست و هفدهمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران آغاز شد.
در این جلسه، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران به همراه چند تن از معاونین خود در جلسه شورا حضور پیدا کردند.
در جلسه امروز بررسی لایحه شهرداری تهران درخصوص بودجه سال 1403 شهرداری در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به ماده واحده بودجه 1403 شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای اقتصادی، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و شورای شهر تهران) از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایهای و واگذاری داراییهای مالی اعم از نقد و غیرنقد بالغ بر یک میلیون و 509 هزار و 500 میلیارد ریال و از حیث مصارف شامل هزینهها، تملک داراییها، دارایی سرمایهای و تملک داراییهای مالی بالغ بر یک میلیون و 509 هزار و 500 میلیارد ریال مشتمل بر اعتبارات هزینهای، اعتبارات تملک دارایی سرمایهای و اعتبارات تملک داراییهای مالی است. همچنین به شهرداری تهران اجازه داده میشود تا سقف 20 درصد از منابع و مصارف بودجه را به صورت غیرنقدی عمل کند.
وی ادامه داد: در ماده واحده آمده است شهرداری تهران موظف است در صورت کاهش یا افزایش بیش از 20 درصد مجموعه درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات و وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب با ارائه لایحه اصلاحیه بودجه حداکثر تا پایان آبان ماه 1403 اقدام و منابع افزایش یا کاهش را در راستای اولویتها و مسائل کلیدی شهر در اصلاحیه بودجه پیشنهاد کند.
آخوندی با بیان اینکه در لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران رقم 170 هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده پیشبینی شده بود گفت: پس از بررسی اولیه در صحن شورا این رقم به135 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در ادامه بنا بر پیشنهاد ریاست شورای شهر تهران و تایید سایر اعضای شورا 15 هزار میلیارد تومان به ماموریتهای حوزه حمل و نقل در سال 1403 افزایش پیدا کرد و سرجمع بودجه در سال آینده به عدد 150 هزار میلیارد تومان رسید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به تبصره یکم تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی بودجه مصوب 1403 شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در این تبصره آمده است که وجوه ناشی از عوارض و درآمدهای عمومی شهرداری به حساب تمرکز وجوه درآمدی عمومی نزد خزانه واریز شود. همچنین وجوه ناشی از عوارض و درآمدهای اختصاصی که توسط شهرداری یا سازمانها، شرکتها و موسسات شهرداری تهران به نیابت از شهرداری تهران وصول میشود به حسابهای تمرکز وجوه درآمدی اختصاصی نزد خزانه به تفکیک برای هر منبع واریز و با رعایت قوانین و مقررات و در چارچوب بودجه مصوب به حساب سازمانها، شرکتها و مؤسسات شهرداری تهران مسترد میشود.
وی ادامه داد: بر اساس تبصره اشاره شده صددرصد درآمد حاصل از عوارض حفظ و گسترش فضای سبز پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی در خزانه شهرداری به صورت صددرصد تخصیص یافته محسوب شوده و به حساب سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران مسترد میشود. همچنین شهرداری تهران موظف است مبلغ اشاره شده را صرفا در ردیف اعتباری اختصاصی با عنوان احیاء باغات و تملک برای ایجاد باغهای جدید در مناطق دارای کمبود فضای سبز هزینه کند.
آخوندی در ادامه جلسه به بند ب تبصره تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه مجوز اخذ عوارض، توسعه حمل و نقل ریلی به هنگام صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران به میزان 4 درصد با عنوان عوارض ناشی از اجرای ماده 9 قانون حمل و نقل ریلی پس از واریز به حساب تمرکز درآمد اختصاصی بدون هرگونه دخل و تصرف و مسدودی در خزانه شهرداری صددرصد تخصیص یافته تلقی شده و به حساب شرکت مترو مسترد میشود.
در ادامه جلسه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به منابع درنظر گرفته شده در تبصره یکم بودجه 1403 شهرداری تهران گفت: تاکید ما بر این است که در این ارتباط توضیحاتی در تبصره بیاید که بودجه مشخص شده تنها برای خط 10 هزینه شود.
وی افزود: قطعا شورای شهر تهران با هرگونه کار خوب از سوی شهرداری تهران موافق است و با توجه به اینکه خط 10 از سوی شهرداری تهران استارت خورده است تقاضای بنده این است که در خصوص خط 10 توضیحات کامل به شورا ارائه شود تا این موضوع در کمیسیون عمران شورای شهر تهران مورد بررسی قرار بگیرد.
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبتهای تشکری هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه احداث خط 10 و برخی دیگر از خطوط در شورای قبل به تصویب رسیده درخواست ما این است که اطلاعات مربوط به این خط (خط 10) و سایر خطوط به شورا داده شود تا شورا در جریان آخرین وضعیت احداث خطوط جدید باشد.
ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به بند ب تبصره تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اقتصادی بودجه 1403 شهرداری تهران گفت: انتظار ما این است که نگهداری و تعمیر پلهای مکانیزه در شهرداری تهران تعیین تکلیف شود تا بتوانیم این موضوع را از بلاتکلیفی خارج کنیم.
وی افزود: پیش از این قرار بود که نگهداری پلهای مکانیزه در شهر به حوزه حمل و نقل برگردد که این اتفاق نیفتاد.
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اظهارات امانی گفت: برگشت پلهای مکانیزه به حوزه حمل و نقل در کمیسیون تلفیق مطرح شد اما این موضوع رای نیاورد و کماکان این مسئله باید در اختیار سازمان زیباسازی باشد.
وی گفت: البته بنده پیشنهادی دادم که بحث پلهای مکانیزه به معاونت عمرانی شهرداری تهران داده شود اما برخی از دوستان گفتند شاید نتوانند این کار را انجام بدهند و در حال حاضر فعلا موضوع پلهای مکانیزه در حیطه وظایف سازمان زیباسازی گنجانده شده است.
ارسال دیدگاه