اخبار داغ

کاربرد و استفاده انواع ماژول

کاربرد و استفاده انواع ماژول
کاربرد و استفاده انواع ماژول با توجه به ویژگی‌های تعریف شده برای هر کدام از آن‌ها، با هم تفاوت داشته و باید آن را به صورت دقیق بررسی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تمایل به ساخت ابزار و تجهیزات از قطعات کوچک‌تر، ممکن است برای هر کسی کاری هیجان‌انگیز و جالب باشد و لذت را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در ساخت این تجهیزات معمولاً قطعات مختلفی به کار برده می‌شود تا با اتصال آن‌ها، عملکرد و کارایی مورد نظر به دست آید. یکی از این قطعات مهم ماژول نام دارد که با هدف اجرای وظایفی خاص، آن را به عنوان یک بخش الکترونیکی به کار می‌گیرند. کاربرد و استفاده انواع ماژول با توجه به ویژگی‌های تعریف شده برای هر کدام از آن‌ها، با هم تفاوت داشته و باید آن را به صورت دقیق بررسی کرد.

برای ساخت یک ماژول از قطعات کوچک‌تری نظیر میکروکنترلرها، حافظه‌ها، تراشه‌ها (آی سی)، ماژول‌های ارتباطی و غیره بهره می‌برند که همین ماژول در نهایت به یک قطعه کامل از یک دستگاه بزرگ تبدیل خواهد شد. البته که می‌توان ماژول‌ها را با یکدیگر جایگزین کرد و در دستگاه‌های مختلف آن‌ها را به کار برد اما پیش از آن باید با کاربرد و استفاده انواع ماژول آشنا شوید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با ماژول‌ها

به طور معمول ماژول‌ها از بردی با تعدادی قطعات الکترونیکی روی آن، به صورت حرفه‌ای و فشرده تشکیل شده‌اند که در سیستم‌های بزرگ‌تر برای هدف خاص به کار گرفته می‌شوند. در بسیاری از تجهیزات امروزی، به منظور صرفه‌جویی، ایجاد سیستمی مطمئن و اقتصادی، دیگر به صورت مستقل از قطعه خاص، آی سی، سنسور یا تراشه ویژه و غیره برای ساخت و طراحی استفاده نشده و به جای آن، یک ماژول را جایگزین می‌کنند. حجم و اندازه ماژول‌ها بسیار کوچک است و مصرف انرژی پایینی دارند که در مصارف چندگانه یا به صورت تک کاربره استفاده می‌شود.

یک دسته‌بندی کلی برای ماژول‌ها را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

آن دسته از ماژول‌ها که به عنوان واحدی نرم افزاری از طریق برنامه نویسی ایجاد شده و برای برنامه‌های نرم افزاری مختلف به کار خواهند آمد. این برنامه‌های نرم افزاری ممکن است در قالب پروژه‌های مختلف ظاهر شود.

 ماژول‌های الکترونیکی دارای بورد نوعی ماژول بوده که روی آن قطعات الکترونیکی مختلف را قرار می‌دهند و به عنوان یک قطعه یا تراشه سخت ‌افزاری شناخته می‌شود. کاربرد و استفاده انواع ماژول این دسته، بیشتر در مواردی مثل کارت حافظه،‌ هارد و ... است و روی کیس کامپیوترها هم استفاده خواهد شد.

آشنایی با انواع ماژول‌ها

ماژول مبدل ولتاژ:

در بسیاری از شرایط نیاز خواهید داشت تا در نوع جریان برق یا سطح ولتاژ برای عملکرد دستگاه تغییراتی ایجاد کنید؛ چرا که به صورت معمول دستگاه‌ها با جریان DC کار می‌کنند اما جریان شهری از نوع AC است و ولتاژ از میزان دریافتی باید کمتر یا بیشتر شود. در این شرایط ماژول مبدل ولتاژ به یاری شما خواهد آمد.

ماژول RFID:

همه ما با کارت‌خوان‌ها و دستگاه‌هایی در مترو‌ها، سیستم اتوبوس‌رانی شهری، دستگاه‌های حضور و غیاب، درب‌ بازکن‌های کارتی و سیستم‌های اتوماسیون تغذیه و غیره آشنایی داریم. این دستگاه‌ها به کمک ماژول RFID یا Radio Frequency Identification توانایی خواندن کارت‌های مغناطیسی را پیدا می‌کند. در کنار کاربردهای ذکر شده، ماژول RFID برای سیستم ردیابی اجناس یک فروشگاه، دوچرخه‌های اجاره‌ای، اطلاعات گذرنامه و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماژول میکرو کنترلر:

یکی دیگر از ماژول‌های مهم، ماژول میکرو کنترلر است که وظیفه اجرای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها مثل محاسبات، ارتباطات و غیره را در دستگاه الکترونیکی بر عهده دارد و دستورات را از طریق پین می‌خواند و به کمک آن عملگرها، موتورهای الکتریکی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، وای فای، بلوتوث را تحت کنترل خود در می‌آورد. این نوع از ماژول در بسیاری از دستگاه‌ها و وسایل همچون تلویزیون، لباسشویی، تلفن، ساعت، اجاق گاز به صورت یکی یا چندتایی به کار رفته است.

ماژول تولید بخار سرد:

دیگر ماژول کاربردی، از انواع ماژول‌ها برای تولید بخار سرد است که به روش شکستن مولکول‌های آب از طریق امواج فراصوت عمل می‌کند. از طریق خرید ماژول بخار سرد می‌توان رطوبت مورد نیاز در سردخانه‌ها، انبارهای میوه، پرورش قارچ، گلخانه‌ها، محیط‌های آزمایشگاهی و غیره را فراهم کرد.

ماژول پاور بانک:

استفاده از پاور بانک با توجه به کاربرد مداوم از گوشی‌های تلفن همراه یا تجهیزات دیجیتال مثل هدفون‌های بلوتوثی و غیره، آن را به یکی از تجهیزات ضروری تبدیل کرده، اما به دلیل گران بودن ممکن است برای همگان خرید آن مقدور نباشد. ساخت پاور بانک یکی از راهکار‌های ارزان و به صرفه بوده که برای آن به ماژول پاور بانک نیاز پیدا می‌کنیم که از یک ورودی و یک خروجی (که معمولاً پورت USB است) تشکیل شده و در برخی نمونه‌ها دو LED یا یک LCD برای نمایش میزان شارژ یا پایان شارژ و حالت‌های دیگر روی آن قرار دارد.

ماژول وای فای:

اهمیت استفاده از وای فای در زندگی امروزی غیر قابل انکار است و در بسیاری از وسایل امروزی این قابلیت را برای ارتباط شبکه اینترنت و به صورت بی‌سیم در نظر می‌گیرند. به این منظور برای فراهم شدن شبکه، استفاده از ارتباطات LAN و کابل شبکه و اینترنت یا اتصال میکرو کنترلر‌ها به شبکه‌ و کنترل انواع تجهیزات، از ماژول وای فای استفاده می‌کنند.

تهیه انواع ماژول‌ها از جم ترونیک

قطعاً کاربرد و استفاده انواع ماژول‌ها بسیار بیشتر از نمونه‌های ذکر شده در این مطلب است، اما توانستیم شما را با چند مورد از ماژول‌های پرکاربرد آشنا کنیم. شما می‌توانید به راحتی برای تهیه انواع ماژول‌ها به فروشگاه جم ترونیک مراجعه کرده و با بررسی توضیحات آن‌ها، گزینه مورد نظر را خریداری کنید. این فروشگاه بسیاری از ماژول‌های متنوع و اصل را با بهترین قیمت در بازار و تحویل سریع و به موقع به مشتریان ارائه می‌دهد تا نیاز آن‌ها برای ساخت انواع تجهیزات جدید را رفع کند.

این فروشگاه که در ابتدا با نام جام جم الکترونیک به صورت حضوری در تهران فعالیت خود را شروع کرد، برای رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی در خرید، وب سایت جم ترونیک را راه‌اندازی کرده تا نیاز علاقه‌مندان حوزه الکترونیک را به همراه پشتیبانی فنی به صورت آنلاین نیز برطرف سازد. جهت داشتن خریدی آسان از ماژول‌ها و انواع دیگری از محصولات الکترونیکی، به راحتی با یک کلیک به وب سایت جم ترونیک برای خرید مراجعه کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه