اخبار داغ

کاهش هزینه پروژه های اتوماسیون صنعتی با پی ال سی دلتا

کاهش هزینه پروژه های اتوماسیون صنعتی با پی ال سی دلتا
با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار؛ ممکن است یک محصول برای یک پروژه خاص کارآمد نباشد و انتخاب یک تجهیز اشتباه، هزینه های مالی و زمانی زیادی برای ما بوجود می آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به تنوع دستگاه ها و ماشین آلات اتوماسیون صنعتی، انتخاب PLC مناسب برای هر پروژه شاید در نگاه اول آسان باشد. اما با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار؛ ممکن است یک محصول برای یک پروژه خاص کارآمد نباشد و انتخاب یک تجهیز اشتباه، هزینه های مالی و زمانی زیادی برای ما بوجود می آورد.

محصولات برند دلتا از کیفیت و تنوع بالایی برخوردارند و نسبت به محصولات مشابه خود، قیمت منصفانه ای دارند. در ایران نیز جزء برترین تجهیزات صنعتی با کیفیت و با قابلیت اطمینان بالا هستند. در این مطلب با توجه به تجربه ­ام در حوزه اتوماسیون صنعتی، نحوه انتخاب مناسب ترین پی ال سی دلتا و سیم بندی اصولی آن برای هر پروژه را با شما به اشتراک می گذارم.

فاکتورهای مهم در انتخاب انواع PLC دلتا

در ابتدا لازم است تعیین کنیم برای آن پروژه به چه ویژگی های  PLCنیاز داریم. برای نمونه:

  • قابلیت های خاص پی ال سی
  • ظرفیت برنامه نویسی PLC
  • تعداد ورودی و خروجی دیجیتال پی ال سی
  • حداکثر تعداد ماژول ورودی و خروجی دیجیتال

برای افزایش تعداد ورودی و خروجی PLC می توان از کارتهای خروجی یا ورودی اضافی یا ماژول استفاده کنیم. شماره ورودی های ماژول های دیجیتال دلتا از عدد 20 شروع می شود؛ برای مثال اگر به یک DVP14SS کارت کمکی دیجیتال متصل کنیم، اعداد ورودی دیجیتال X10 یا X11 را ندارد و از X20 شروع می شوند، برای خروجی دیجیتال هم همین قضیه وجود دارد.

  • تعداد ورودی و خروجی آنالوگ
  • حداکثر تعداد ماژول ورودی وخروجی آنالوگ

ولتاژی یا جریانی بودن برای انتخاب ماژول های آنالوگ مهم نیست، چرا که کارتهای دلتا هم جریان و هم ولتاژ را پشتیبانی می کنند. برای سری S دلتا حداکثر تا 7 ماژول از سمت راست قابل اتصال است .لازم بذکر است که تمامی ماژول های آنالوگ، دما و لودسل، ماژول آنالوگ بحساب می آیند.

  • قابلیت اتصال ماژول از سمت چپ

این ویژگی مخصوصا زمانی اهمیت پیدا می کند که نیاز به استفاده از ماژولی داریم که فقط از سمت چپ امکان اتصال به پی ال سی را دارد. به طور مثال ماژول لودسل تنها از سمت چپ متصل می شود و یا کارت های آنالوگی که از سمت چپ وصل می شوند، که بدلیل رزولوشن بالاتر با دقت بیشتری کار می کنند و گرانتر نیز هستند.

  • تعداد ورودی و خروجی های سرعت بالا
  • داشتن ساعت داخلی پی ال سی

ساعت داخلی فقط در بعضی از انواع PLC وجود دارد. مانند سری DVP28SV دلتا که برای تنظیم تقویم پی ال سی استفاده می شود. همچنین در بعضی مدلها مثل DVP10SX دلتا برای پشتیبانی نرم افزار نوشته شده بر روی دستگاه کاربرد دارد.

  • پورت های ارتباطی

مدباس(Modbus)، اترنت(Ethernet)، پروفی نت (Profinet)، کن اوپن (CANopen)، پروفی باس(Profibus)

  • نوع خروجی پی ال سی

 نوع خروجی PLC که می تواند ترانزیستوری و یا رله ای باشد را مشخص می کنیم. در پی ال سی‌هایی که خروجی‌شان از نوع رله‌ای است، همان‌طور که از نامشان پیداست، از یک رله (کنتاکت باز (NO) رله) برای قطع و وصل خروجی پی ال سی استفاده می‌شود.

از مزیت‌های خروجی رله می‌توان به توانایی عبور ولتاژ AC و یا DC و ایزوله‌سازی خروجی از مدار بیرونی، برای جریان‌دهی بالایی برای مصرف کننده‌های پرمصرف نام برد.

تنها عیب PLC رله ای نسبت به ترانزیستوری سرعت کمتر در کلید‌زنی و تاخیر در قطع و وصل رله (حداقل 10 میلی‌ثانیه) است. توجه داشته باشید که رله‌ها بتدریج با کلید زنی‌های پیاپی و متعدد فرسوده شده و تقریبا بعد از هر چند میلیون بار قطع و وصل نیاز به تعویض آن‌ها می‌شود.

ترانزیستورها تنها از ولتاژ DC (معمولا 24 ولت) برای جریان‌دهی استفاده می‌کنند. سرعت عملکرد ترانزیستورها بالا بوده و زمان ON شدن ترانزیستورها کمتر از 1ms است. جریان خروجی محدود و معمولا ماکزیمم 1A است. در خروجی DC، خروجی logic پس از ایزوله سازی به بخش power انتقال یافته و پس از تثبیت ولتاژ به ترانزیستور قدرت داده می شود تا کانال خروجی را سوییچ کند.

سیم بندی تغذیه

پی ال سی دلتا دارای منبع تغذیه داخلی نیست و باید برای تغذیه پی ال سی منبع تغذیه (24 ولت) اضافه کنیم. برای اینکار منبع تغذیه دلتا DVP-PS01 گزینه مناسبی است. سیم بندی پی ال سی دلتا بسیار ساده است، تنها کافی است کابل تغذیه پی ال سی را به منبع تغذیه دلتا وصل کنیم (سیم قرمز رنگ به +24V و سیم مشکی رنگ را به 0V وصل می کنیم)

روش سیم بندی ورودی دیجیتال پی ال سی دلتا

بسته به نوع کاربرد می تواند ورودی را به صورت SINK و یا SOURCE سیم بندی کنیم. در صورتی که +24V را ترمینالS/S  وصل کنیم، روش سورس استفاده کردیم و باید مقدار ورودی هایX0  تا X7 را منفی بدهیم. در صورتی که 0V را به ترمینال S/S وصل کنیم، روش سینک را بکار بردیم و باید مقدار ورودی های X0 تا X7 را مثبت 24 ولت بدهیم.

روش سیم بندی خروجی دیجیتال پی ال سی دلتا

سیم بندی با توجه به رله ای یا ترانزیستوری بودن متفاوت است. برای خروجی رله ای باید مشترک را بهCOM  متصل کرد و از Yها خروجی می گیریم. برای خروجی ترانزیستوری باید 24 ولت منبع تغذیه را به ترمینال UP و صفر ولت را به ZP متصل کنیم و از Y ها خروجی بگیریم.

 

پروگرام کردن پی ال سی دلتا

ابتدا لازم است چک کنیم که کامپیوتر و یا لپ تاپ دارای پورت RS232 یا سریال هست یا خیر. در صورت داشتن پورت سریال می توانیم از کابل UCMS030 که یک طرف آن پورت سریال و طرف دیگر آن PS2 است، استفاده کنیم و نیازی به تهیه کابل های پروگرام یو اس بی نیست. ولی در صورتی که لپ تاپ شما دارای پورت RS232 یا سریال نیست باید کابل UCPRG02012A را تهیه و سپس درایور PLC دلتا را بر روی لپ تاپ و یا کامپیوتر خود نصب کنید. 

کاربرد plc دلتا در میان فعالین حوزه اتوماسیون صنعتی، در مدل های متنوع سری DVP AS و AH به سرعت در صنایع مختلف در حال گسترش است. پی ال سی دلتا سری AH راه حل های اتوماسیون را برای برنامه های سطح بالا ارائه می دهد. پی ال سی دلتا سری AS یک مدولار کنترلر کامپکت و چند منظوره با کارایی بالا است که برای انواع تجهیزات خودکار طراحی شده است. با کمک پی ال سی های این برند، می‌توانیم کنترل و مانیتورینگ دقیق تری بر روی تجهیزات خود داشته باشیم. برای خرید و مشاهده آموزش های بیشتر PLC دلتا می‌توانید به سایت نمایندگی پی ال سی دلتا مراجعه کنید.

 

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه