اخبار داغ

استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با دانا:

رعایت مسائل تغذیه‌ای در زمان روزه‌داری مهم است

رعایت مسائل تغذیه‌ای در زمان روزه‌داری مهم است
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: روزه داران باید وعده‌های غذایی خود را در این ماه به گونه‌ای تنظیم کنند که با شرایط فیزیولوژیک هماهنگ باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با آغاز سال 1403 و هم‌زمانی آن با ماه مبارک رمضان و جشن نوروز، استفاده از مواد غذایی مناسب میتواند نقش مهمی در تغییر الگوی غذایی افراد داشته باشد. رعایت نکات تغذیه‌ای در این ایام می‌تواند بر سلامت فردی تأثیرگذار باشد.

محمد رضا وفا استاد دانشگاه شهید بهشتی و متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص رعایت اصول تغذیه در ماه رمضان گفت: همه ما باید بدانیم که در زمان روزه‌داری رعایت مسائل تغذیه‌ای بسیار مهم است.

این متخصص تغذیه با تایید بر اهمیت روزه‌داری افزود: روزه داری اهمیت بسیاری دارد. اولین مسئله این است که باید نحوه‌ انتخاب و مصرف غذا به گونه‌ای باشد که برای سلامت ما مفید باشد. به این ترتیب می‌توانیم از این دوره بهترین استفاده را ببریم. نکته مهم دوم این است که باید در دوران ماه مبارک رمضان مصرف غذاهای سالم و تازه را در سفره غذایی داشته باشیم.

 

روزه داران وعده‌های غذایی خود را با شرایط فیزیولوژیک تنظیم کنید

محمد رضا وفا به مردم توصیه کرد و گفت: روزه داران باید وعده‌های غذایی خود را در این ماه به گونه‌ای تنظیم کنید که با شرایط فیزیولوژیک هماهنگ باشد.

این متخصص تغذیه گفت: در ماه مبارک رمضان، باید مواظب نوع غذاهایی که مصرف میکنیم باشیم. باید دقت کنیم که از غذاهای چرب و سنگین کمتر استفاده کنیم. مصرف غذاهای شور، ترش و تند نیز در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که باید مصرف غذاهایی که چربی زیادی دارند به حداقل برسد گفت: مصرف زیاد شیرینی‌های سنتی و حلواها در این ماه رایج است، اما این غذاها معمولاً دارای مقادیر زیادی چربی و کالری هستند که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. همچنین، باید مصرف آجیل‌ها را نیز به اندازه مناسب محدود کنیم تا از افزایش وزن جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه افزود: روزه داران باید در انتخاب خوراکی‌ها به این موضوع توجه کنند که مصرف مواد غذایی سنتی مانند آش ها، حلیم‌ها و آبگوشت‌های مختلف در ماه مبارک رمضان، تصور غلطی است که باعث می‌شود کالری دریافتی زیاد شود و چه بسا که باعث افزایش وزن و چاقی  میشود.

وفا با تاکید بر این نکته که روزه داران در وعده‌های غذایی باید به اندازه استفاده از چربی‌ها و روغن‌های مایع توجه کنند، گفت: قسمت عمده این مواد غذایی را باید در وعده سحر مصرف کنند، زیرا این اقدام باعث می‌شود ماندگاری غذا طولانی‌تر شود و احساس سیری برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد و در نهایت، توصیه می‌شود در وعده سحر از غذاهای شور، تند و ترش پرهیز کرده و به جای آن از موادی استفاده کنیم که به احساس سیری کمک کنند و از کم‌آبی جلوگیری کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه