اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

ناکامی کلیشه ای در آب/ ادعای فراوان، دستاورد کم!

ناکامی کلیشه ای در آب/ ادعای فراوان، دستاورد کم!
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پر رویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بنده ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. برای ورزشهای آبی یعنی شنا، شیرجه و واترپلو و قایقرانی یک سال توام با ناکامی رقم خورد تا نزول در این رشته ها را شاهد باشیم. بزگترین اتفاق پیش روی ورزشهای آبی بی تردید بازیهای آسیایی هانگژو بود که هر 4 رشته نتایجی دور از انتظار گرفتند و امیدوارکننده نبودند.

قایقرانی؛ ادعای بزرگ، دستاورد کوچک

قایقرانی ایران در ۳ بخش روئینگ، آب‌های آرام و اسلالوم در بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو شرکت کرد که حاصل آن ۲ مدال نقره و ۳ نشان برنز بود. علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی از سال ۱۴۰۱ نوید این را داده بود که مدال‌های قایقرانی ۲ رقمی می‌شود اما قایقرانی ایران فقط نصف آن تعداد مدال وعده داده شده را گرفت.

در این دوره تعداد مدال‌های قایقرانی نسبت به بازی‌های آسیایی جاکارتا کمتر بود. در ۲۰۱۸ ایران به ۷ مدال شامل ۴ نقره و ۳ برنز رسید. همچنین پاروزنان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژوی چین ۲ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز کسب کردند و این تعداد مدال در ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی به یک مدال طلا، ۲ نقره و ۶ برنز افزایش یافت.

این بار رویینگ ایران در ۳ ماده زنان و دو ماده مردان شرکت کرد که تنها زنان مدال‌آور بودند و توانستند ۲ مدال نقره بگیرند. تیم رویینگ مردان همانند دوره پیش بازی‌ها به مدال دست نیافت. در آب‌های آرام، با وجود اینکه تمام قایق‌های ایران به فینال رسیدند اما تنها ۳ قایق موفق به گرفتن مدال برنز شدند.

اگر چه کانو و کایاک دو نفره مدال گرفتند اما قایق چهار نفره مردان و کانو تک نفره ۱۰۰۰ متر مردان که دوره پیش بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران مدال داشت، نتوانستند دوباره روی سکو بروند. هدیه کاظمی شاخص‌ترین دختر کایاک ایران بهترین عملکرد را در میان دختران داشت و همانند دوره قبل روی سکوی سومی رفت.

سهرابیان پیش از سفر به هانگ‌ژو به دلیل مشکلات آب دریاچه ورزشگاه آزادی، خط و نشان کشیده بود که کسی نباید با مدال‌های ایران فخر بفروشد چون کسی به قایقرانی کمک نکرده اما بخت با آقای رئیس جوان در این دوره یار نبود تا هم مدال‌ها دو رقمی نشوند، هم حتی یک مدال طلا نگیریم و هم قایقرانی افت نسبی را تجربه کرده باشد.

قایقرانی در فروردین 1403 مسابقات انتخابی کسب سهمیه المپیک را پیش رو دارد که در این رقابتها باید سهمیه پاریس را نهایی کند. اگرچه با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد تنها یک یا نهایتا دو سهمیه برای قایقرانی رزرو شود.

شنا و شیرجه؛ فقط رکوردشکنی

در شنا و شیرجه مهمترین دستاورد شناگران ایران شکستن رکوردهای ملی بود و استعدادهای این رشته تنها می توانند رکوردهای ملی را ارتقا دهند و هرگز به مدال نزدیک نمی شوند. نکته ناامیدکننده اینکه این رکوردشکنی ها همواره در رده های پایه اتفاق می افتد و وقتی ورزشکاران به سنین بزرگسالی می رسند، این روند کند و کندتر می شود.

در هانگژو تیم ملی شنای ایران با ترکیب هومر عباسی، متین سهران، مهرشاد افقری، سامیار عبدلی و با سرمربی‌گری گامر دیلانچیان به بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو رفت و محمد مقدسی با مربی‌گری شهنام نظرپور تنها شیرجه‌رو ایران در این دوره از بازی‌ها لقب گرفت که البته از ابتدا، شانس مدالی برای این ورزشکاران وجود نداشت.

ملی پوشان شنای ایران در دور قبل از بازی‌های آسیایی موفق به جابجایی دو رکورد ملی در ماده‌های ۱۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر آزاد شدند. شناگران ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی هانگژو موفق شدند در دو ماده رکوردشکنی کنند که ابتدا متین سهران موفق شد در ماده ۲۰۰ متر مختلط انفرادی رکورد ایران را که در سال ۲۰۰۹ به ثبت رسیده بود، جابجا کند. در ادامه سامیار عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد موفق شد بار دیگر رکورد این ماده را جابجا کند.

در شیرجه اما شهنام نظرپور نفر اول ایران نمایشی ناامیدکننده داشت و حتی در یک حرکت خطا داشت تا مشخص شود شیرجه ایران چه فاصله بعیدی با سطح اول جهان و حتی آسیا دارد.

بی‌تردید اعزام شناگران و شیرجه‌روی کشورمان به بازی‌های آسیایی، امری حمایتی و در راستای پیشرفت این نمایندگان جوان ورزش آبی ایران در تلاطم با رقبای سرسخت چینی و ژاپنی بوده. کار از این به بعد برای شنا و شیرجه کشورمان البته سخت‌تر هم شده؛ چرا که رقبا نشان دادند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما در اندرخم کوچه هستیم.

در روزهای پایانی سال اما در مسابقات رده های سنی قهرمانی آسیا در فیلیپین شناگران و شیرجه روهای ایران درخششی قابل اعتنا داشتنند. در رقابتهای شنا شناگران ایران در این رقابت ها خوش درخشیدند و موفق به کسب ۱۲ مدال رنگا رنگ در یازدهمین دوره مسابقات رده های سنی آسیا به میزبانی کشور فیلیپین شدند. حاصل کار شناگران ایران در این مسابقات ۱ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۷ نشان برنز بود که این تعداد کسب مدال رکوردی در تاریخ این رشته ورزشی در رقابت‌های شنا رده های سنی آسیا به حساب می‌آید. همچنین نمایندگان ایران در این مسابقات ۳ بار رکورد ملی و ۱۱ بار رکورد رده‌های سنی را جابجا کردند.

تیم شیرجه ایران متشکل از 5 شیرجه رو راهی این مسابقات شد که در پایان موفق به کسب ۶ مدال رنگا رنگ در این مسابقات شدند. سام واژیر پدیده شیرجه ایران که مدتی است تمرینات خود را در کشور کانادا دنبال می‌کند با هماهنگی های صورت گرفته از سوی فدراسیون در این مسابقات حضور پیدا کرد. این شیرجه رو آینده دار ایران در این مسابقات خوش درخشید و موفق به کسب ۲ مدال شیرجه هماهنگ و سه مدال انفرادی (دو مدال طلا و یک نقره در ماده انفرادی و یک نقره و یک برنز در ماده شیرجه هماهنگ) شد.

در پایان این مسابقات از سوی کمیته فنی شیرجه آسیا این ملی پوش جوان و آینده دار ایران بعنوان بهترین ورزشکار در رشته شیرجه یازدهمین دوره مسابقات رده های سنی آسیا به میزبانی کشور فیلیپین انتخاب شد.

واترپلو؛ توقف در سد حاشیه و پنالتی

تیم ملی واترپلوی کشورمان با هدایت الکساندر چیریچ در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ یکی از شگفتانه‌های کاروان ایران را رقم زد و به مدال برنز تاریخی برای نخستین بار دست یافت. همین موضوع باعث آن شد تا این دوره هم از تیم ملی ایران انتظار تکرار همان نتیجه و یا بهبودش وجود داشته باشد؛ حتی بدون چیریچ. تیم ایران در این دوره پس از خروج چیریچ تصمیم گرفت تا سکان هدایت تیم ملی را به یک مربی ایرانی به نام پنام تاش بسپارد که همین باعث بروز حاشیه های عجیب در تیم ملی شد. ابتدا 7 بازیکن تیم ملی در اعتراض به این تصمیم از تیم انصراف دادند و در نهایت این تعداد به 2 نفر رسید تا تیم ملی با مربی ایرانی و بدون 2 بازیکن اصلی خود به هانگژو برود.

تیم‌ملی واترپلوی ایران نیز با ترکیب حامد کریمی، سهیل رستمیان، پیمان اسدی آقاجاری، مهدی برزگری، مهدی دایی‌تقی، خشایار قره ضیاءالدین، امیرحسین رهبر، مهدی یزدان‌خواه، امیررضا جلیل‌پور، علیرضا مهری، امین قویدل، ارشیا الماسی و امیرعطا خزائی با سرمربی‌گری مهدی پنام‌تاش و حضور دژان میلاکوویچ به عنوان مدیر فنی عازم بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو شد.

واترپلوی ایران علی‌رغم چند بازی و نمایش خوب، در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن شکست خورد تا همانند دوره قبل راهی مرحله رده‌بندی شوند و برای کسب برنز تلاش کنند. در دیدار رده‌بندی نیز تیم ملی واترپلوی ایران با شکست مقابل قزاقستان از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی بازماند. بازی در مجموع ۴ کوارتر با تساوی ۷ بر ۷ تمام و کار به ضربات پنالتی کشیده شد که ایران با بدشانسی ۴ بر ۲ باخت.

بی تردید حواشی موجود یکی از دلایل ناکامی تیم واترپلو بود. بیانیه توسط ۸ نفر از اعضای تیم ملی برای خروج از تیم به جهت فراهم نبودن شرایط در آستانه بازی‌ها گرفته تا بازگشت ۶ نفر و پافشاری ۲ نفر دیگر برای عدم حضور در هانگ‌ژو، از مسائلی بوده‌اند که بی‌تردید روی نتیجه تیم ملی تأثیرگذار بوده و سرنوشت واترپلوی ایران را تغییر داده‌اند.

شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی تیم‌ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی را همین عصیان برخی ملی‌پوشان به دفاع از الکساندر چیریچ صربستانی سرمربی سابق تیم‌ملی واترپلو دانست. با این حال تیم‌ملی واترپلوی ایران در اکثر دیدارهای خود در بازی‌های آسیایی هانگژو نمایش خوبی داشت و حتی مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی هر چند با نتیجه ۱۸ بر ۱۱ بازی را واگذار کرد اما عملکرد مطلوبی داشت.

در ادامه در رقابتهای واترپلو جوانان آسیا در فیلیپین تیم جوانان ناکامی بزرگسالان را جبران کرد و با شکست برابر ژاپن در فینال نقره ای شد تا دست واترپلو هم در رده پایه از مدال خالی نماند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه