اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

دویدن در دور باطل!/ سال پرحاشیه در پیست

دویدن در دور باطل!/ سال پرحاشیه در پیست
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پر رویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بدنه ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. دوومیدانی ایران به عنوان یک رشته مادر در سال کهنه بسیار پرحاشیه و پر سروصدا بود. آنچه سبب شد تا تک مضراب ها و موفقیت این رشته چندان به چشم نیاید.

بازیهای آسیایی هانگژو و دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا جزو مهمترین اتفاقات دوومیدانی بودند که در آن نتایج و حواشی رنگارنگی ثبت شد.

پرتاب طلایی به پیست حواشی مدال

کاروان اعزامی دوومیدانی ایران به دهکده بازی‌های آسیایی بلاشک از پرحاشیه‌ترین و شلوغ‌ترین تیم‌های ایران در هانگ‌ژو بوده؛ حاشیه‌هایی که از تاکسی اینترنتی در استان مرکزی و خداحافظی یک ورزشکار پرافتخار گرفته تا اعزام همسر یک ورزشکار ناموفق به چین و ناکامی دونده‌ها در پیست، کش آمده و متن را مدفون کرده‌اند.

دوومیدانی تنها با ۲ مدال طلا و نقره کسب شده در پرتاب دیسک توسط حسین رسولی و احسان حدادی به کار خود پایان داد تا باز هم رخوت و روند راکد این فدراسیون بیش از پیش به چشم بیاید. البته این دوره از بازی‌ها برای دوومیدانی اگر نتایج درخشان نداشت، تا چشم کار می‌کرد حاشیه به همراه داشت.

رسولی که جلوتر از حدادی پرافتخار به مدال طلا رسید، بعدتر از راز مگوی خود پرده برداشت که فدراسیون هیچ حمایتی در راستای اردوهای خارجی و اعزام از وی نداشته و حتی او برای رتق و فتق امورات زندگی حرفه‌ای خود، مدتی در تاکسی اینترنتی مشغول کار بوده و با این وضعیت به طلای بازی‌های آسیایی رسیده است.

از آن گذشته، احسان حدادی که دارنده تنها مدال تاریخ دوومیدانی ایران در المپیک بوده، با وجود اعزام‌ها و اردوهای خارجی نتوانست به مدال طلا برسد تا با مدال نقره و پائین‌تر از رسولی، کفش‌هایش را در دایره پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی بیاویزد و یک خداحافظی احساسی با دنیای قهرمانی ملی داشته باشد.

هر چه پرتاب‌گران ایران در هانگ‌ژو درخشیدند، ذره‌ای از این درخشش به دونده‌ها نرسید. حسن تفتیان، حسین کیهانی، مهدی پیرجهان، فرزانه فصیحی، حمیده اسماعیل‌نژاد و مهدی صابری در کسب مدال بازی‌های آسیایی ناکام بودند تا از این جهت دوومیدانی نسبت به دوره‌های قبل بازی‌ها عقب‌گردی قابل توجه داشته باشد.

اگر چه تفتیان به فینال رسید و اسماعیل‌نژاد هم توانست شایستگی‌های خودش را به اثبات برساند و در غیاب فرزانه به شکلی طعنه‌آمیز به فینال برسد، اما این ورزشکاران هم در کسب مدال ناکام بودند. البته تفتیان از این راز هم پرده برداشت که مربی وی به دهکده اعزام نشده ولی به جایش مسئولان فت و فراوان بوده‌اند.

فرزانه فصیحی هم که با حمایت‌های جهت‌دار عجیب در فضای مجازی تبدیل به دختر باد شده بود، حتی نتوانست به فینال بازی‌های آسیایی برسد. وی در اقدامی عجیب همسر خود را هم در قالب ماساژور و مربی به دهکده برده بود اما از تکرار رکوردهای گذشته خود هم ناکام بود تا به همه بوق و کرناهای رسانه‌ای پایان بدهد.

از این مسئله هم نباید به سادگی گذشت که فدراسیون دوومیدانی چگونه با وجود علم به رکوردهای ملی‌پوشان ایران و فاصله‌شان تا رقبای آسیایی، اصرار به اعزام این تعداد ورزشکار به هانگ‌ژو داشته و حتی به کمیته ملی المپیک برای افزایش این سهمیه هم پافشاری کرده است.

تغییرات مداوم

پس از اتفاقاتی که در جریان رقابتهای دوومیدانی در شیراز رخ داد و منجر به استعفای اجباری هاشم صیامی از ریاست دوومیدانی شد، وزارت ورزش و جوانان دست به تغییرات در این فدراسیون زد و ابتدا در اردیبهشت ماه افشین داوری یکی از روسای سابق این فدراسیون را به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی کرد. داوری چند ماهی را در فدراسیون دوومیدانی حضور داشت و حتی با تیم ملی دوومیدانی به هانگژو رفت اما حواشی گوناگون در این فدراسیون از جمله اعتراضات عجیب محسن رسولی قهرمان پرتاب دیسک بازیهای آسیایی و البته تغییرات در راس وزارت ورزش سبب شد تا داوری در آذرماه جای خود را به مهدی مبینی از قهرمانان و مدیران اسبق این رشته بدهد. میبینی زمانی منصوب شد که فاصله کوتاهی تا بازیهای داخل سالن قهرمانی آسیا وجود داشت اما با یک کار شبانه روزی و جهادی استادیوم فرسوده آفتاب انقلاب را بازسازی کرد تا این رقابتها به بهترین شکل ممکن به میزبانی ایران کشورمان برگزار شود.

سالن عالی، جیب خالی!

مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه میزبان مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا بود. اما درست دو ماه مانده به آغاز این رقابت‌ها مسوولان فدراسیون به منظور میزبانی شایسته و البته فشارهای کنفدراسیون آسیا برای اعطای میزبانی به ایران طرح بازسازی این مجموعه را بعد از ۲۲ سال از زمان افتتاح آن کلید زدند.

تخریب و بهسازی خوابگاه‌ها، تعمیر سالن و محوطه ورزشگاه، تعویض سقف اصلی سالن با استفاده از ۱۵ هزار پیچ، تعویض پیست تارتان، بهسازی تاسیسات مجموعه و خوابگاه و در نهایت خرید دستگاه فتوفینیش از جمله اقداماتی بود که فدراسیون دوومیدانی ایران برای بهسازی و بازسازی آفتاب انقلاب انجام داد.

بدون شک بازسازی مجموعه‌ای که بیش از دو دهه از افتتاح آن می‌گذرد آنهم در یک بازه زمانی ۵۲ روزه کار بزرگی است که مبینی و تیمش انجام دادند.

در این رقابتها و در بخش فنی اما باز هم دوومیدانی ایران چندان موفق نبود و نتوانست عناوین ادوار گذشته خود را تکرار کند. اگرچه سطح این رقابتها از ادوار گذشته بالاتر بود و دوومیدانی کاران معتبرتر و عنوان دارتری دراین مسابقات حضور یافتند اما در کل نتایج کسب شده دوومیدانی کاران ایران چندان چنگی به دل نزد و تیم ایران در نهایت روی سکو نرفت.

مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا از ۲۸ تا ۳۰ بهمن به میزبانی ایران برگزار شد که در پایان تیم ملی زنان و مردان ایران با مجموع ١۶ مدال (٩ مدال زنان و ٧ مدال مردان) چهارم شد.

در این دوره از مسابقات، تیم چین با ٨ طلا، ۶ نقره و ٢ برنز قهرمان شد. ژاپن با ۴ طلا، ۴ نقره و یک برنز نایب‌قهرمان شد، تیم قزاقستان با ۴ طلا، ٢ نقره و ۶ برنز بر سکوی سوم ایستاد و تیم ملی کشورمان با ٣ طلا، ۶ نقره و ٧ برنز در رتبه چهارم قرار گرفت.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه