اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

آسمانخراشی که فرو ریخت؛ سبدی که بی‌مدال ماند

آسمانخراشی که فرو ریخت؛ سبدی که بی‌مدال ماند
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پررویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بدنه ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پر فراز و نشیبی گرفت. سال 1402 سالی پرترافیک و پررویداد برای بسکتبال ایران بود. رویدادهای مختلف و متنوعی که کسب موفقیت در آنها می‌توانست سالی ماندگار را رقم بزند ولی عدم موفقیت در آنها، به معنای به باد رفتن رویاهای ورزش برای کسب افتخارات بزرگ شد. رویای از دست دادن المپیک، مدال طلای با‌زی‌های آسیایی، خداحافظی یکی از بزرگترین بسکتبالیست های تاریخ ایران با تیم ملی یک سال نومیدکننده را رقم زد.

دمیر سرمربی شد

بسکتبال سال را با انتخاب سرمربی تیم ملی آغاز کرد. بعد از ناکامی های سریالی با سعید ارمغانی فدراسیون به این نتیجه رسید که باید برای جام جهانی بسکتبال و بازیهای آسیایی روی نیمکت تغییراتی را ایجاد کند. فدراسیون بسکتبال زمان نسبتا قابل توجهی را به بررسی و مذاکره با گزینه ها گذارند اما دست آخر نامی را معرفی که انتظارات جامعه بسکتبال را برآورده نکرد. یک مربی متوسط و نه چندان بزرگ از بسکتبال ترکیه؛ هاکان دمیر. هاکان دمیر در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سرمربی تیم ملی شد. او ایران را در پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا، جام جهانی و بازی‌های آسیایی عهده‌دار شد.

بازنده تمام عیار در جام جهانی

نخستین آزمون بزرگ دمیر با تیم ملی ایران جام جهانی بسکتبال بود. دمیر پیش از شروع جام جهانی ۲۰۲۳ در مصاحبه‌ای گفت: «در ترکیه به عنوان مربی‌ای شهرت دارم که در امور دفاعی تبحر دارد. امیدوارم تغییرات مثبت در جام جهانی حس و دیده شود. باید دفاع و حمله تیم‌مان را به سطح جهانی برسانیم.» اما با قبول شکست مقابل تیم‌های برزیل، ساحل عاج و اسپانیا در دور مقدماتی و سپس در مسابقات رده‌بندی 17 تا 32 جام جهانی به لبنان 73- 81 باخت تا پیش از اردن جایگاه 31 را به خود اختصاص دهد و جام جهانی ۲۰۲۳ را به عنوان یک بازنده تمام عیار به پایان برساند.

تیم ملی ایران با این نتیجه حتی به تورنمنت انتخابی المپیک هم صعود نکرد و تأثیر مثبت اولین مربی خارجی بعد از 7 سال، در زمین بازی دیده نشد.

خداحافظی تلخ

حامد حدادی که پیش از این هم انتظار خداحافظی او در پایان جام جهانی می‌رفت، مقابل لبنان با چشمانی آماده گریه، بازی را تماشا کرد. حدادی که دوران پرافتخاری را در تیم ملی بسکتبال ایران طی کرده، در روز آخر هم موفق به یک برد دیگر با تیم ملی نشد و به این ترتیب بازی و تورنمنت خداحافظی او به خاطره‌ای تلخ تبدیل شد. بازیکنان لبنان در پایان مسابقه دور حدادی حلقه زدند و در مراسم خداحافظی او مشارکت کردند.

بدترین عملکرد در بازی‌های آسیایی

تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو از رسیدن به سکو ناکام بود و پنجم شد تا همانند ۵۷ سال قبل، در جمع ۴ تیم برتر این مسابقات نباشد. با وجود اینکه تیم ملی ایران در دوره گذار و تغییر نسل قرار دارد، بسیاری معتقدند که عدم حضور در جمع 4 تیم پایانی بازی‌های آسیایی نشان از عملکرد ضعیف تیم است. در بعد نتیجه‌گرایی قطعاً این موضوع را نمی‌توان انکار کرد، با این حال باید این نکته را هم در نظر داشت که پس از سال ۲۰۰۷، این نخستین بار بود که تیم ملی بسکتبال ایران بدون در اختیار داشتن فوق ستاره‌ای چون حامد حدادی، در یک تورنمنت رسمی حاضر شد و به طور کلی خبری از ستارگان نسل طلایی در این تیم نبود. آنها در چهار دوره قبل بازی‌های آسیایی یعنی ۲۰۰۶-دوحه، ۲۰۱۰-گوانگژو، ۲۰۱۴-اینچئون و ۲۰۱۸-جاکارتا، با حضور ستارگان خود به ترتیب ۲ عنوان سومی و ۲ عنوان نایب قهرمانی را به دست آورده بودند که به همین دلیل انتظار می‌رفت که در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲-هانگژو هم مدال‌آوری خود را تکرار کند که این اتفاق رخ نداد و شاگردان دمیر با باخت مقابل فیلیپین (قهرمان مسابقات) از رسیدن به جمع چهار تیم بازماند و به رتبه پنجم رسید.

درخشش زنان

یکی از بخش‌های مثبت کارنامه داوری، تغییرات امسال در تیم ملی بسکتبال زنان بود. حضور النی کاپوجیانی سرمربی یونانی تیم ملی بسکتبال زنان ایران برخلاف هاکان دمیر با استقبال مواجه شد و تیمی که در دوره قبلی مسابقات دسته ب کاپ آسیا مقابل همه حریفان شکست خورده بود، این بار به فینال رسید و با باخت مقابل اندونزی از صعود به دسته الف بازماند. تیم زیر ۱۶ سال دختران هم امسال عملکرد بهتری داشت و به فینال دسته ب آسیا صعود کرد.

خبرنگار: سعید آقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه