اخبار داغ

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای خوردن و آشامیدن در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای خوردن و آشامیدن در ماه رمضان
مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نوع غذا در سحری و افطار متفاوت است، گفت: در افطار حتی خوردن غذاهای گوشتی و پروتئینی مشکل‌ساز نیست، اما برای سحری تا جایی که امکان دارد غذاهای تندوتیز، شور، غذاهای سرخ شده و حتی چای پررنگ نخوریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ محمدحسین انتظاری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز» اظهار کرد: امسال با مقارن شدن ماه رمضان و عید نوروز باید نکاتی را در نظر گرفت؛ برعکس تصوری که هست افرادی که روزه می‌گیرند باید حتماً سحری بخورند، برخی فکر می‌کنند خوردن غذا آخر شب برای روز بعدی کفایت می‌کند که این‌طور نیست، هم سحری و هم افطار باید درست مصرف بشود تا در طول روز با افت فشار و افت قند خون مواجه نشویم.

 مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نوع غذا در سحری و افطار متفاوت است، افزود: در افطار حتی خوردن غذاهای گوشتی و پروتئینی مشکل‌ساز نیست، اما برای سحری تا جایی که امکان دارد غذاهای تندوتیز، شور، غذاهای سرخ شده و حتی چای پررنگ نخوریم.

 وی با بیان اینکه حتی آب‌خوردن زیاد مشکلی را حل نمی‌کند چون آب زیاد در بدن ذخیره نمی‌شود و خیلی زود دفع می‌شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود در سحری چایی کم‌رنگ مصرف شود.

 انتظاری در خصوص دید و بازدیدهای عید با توجه به یکی‌شدن عید و ماه رمضان گفت: اگر قرار باشد بعد از افطار یا افطار به عیددیدنی برویم، باید مراقب باشیم چون مدت زیادی می‌گذرد که بدن چیزی دریافت نکرده، یک‌دفعه و با ولع غذا نخوریم؛ در سحری و افطار نیز نباید چای خیلی داغ و مایعات خیلی سرد بخوریم.

ذخیره آب بدن با خوردن میوه و سبزیجات پس از افطار 

 مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: چون روزها نسبتاً کوتاه است، بهتر است افطاری و شام یکی بشود ولی یک ساعت بعد میوه، سبزی، خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه‌ها که آب طبیعی دارند و ذخیره آب بدن هستند مصرف شود که هم چاق‌کننده نباشند و هم ذخیره آب بدن تأمین شود.

 وی تشریح کرد: در مهمانی‌ها اولویت اول میوه و بعد تنقلات، تخمه و در آخر شیرینی، گز، سوهان، زولبیا بامیه باشد، اما می‌توان گفت زولبیا و بامیه غیرطبیعی‌ترین چیزی است که ما انسان‌ها مصرف می‌کنیم؛ در طبیعت هیچ‌گاه چیزی که هم چرب و هم شیرین باشد وجود ندارد، ولی پتانسیل زولبیا بامیه دقیقاً همین است، در خوردن این مورد رعایت کنیم تا منجر به چاقی نشود.

 انتظاری تصریح کرد: انتظار می‌رود کسانی که روزه می‌گیرند یک الی سه کیلو وزن کم کنند اما در بسیاری از اوقات افراد به جای اینکه وزن کم کنند، وزن زیاد می‌کند؛ دلیل آن پرخوری‌های افطار است.

 مدیرگروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نخوردن سحری باعث می‌شود زود تشنه بشویم و بدن فعالیت را متوقف کند، عنوان کرد: در طول روزه‌داری، افت آب بدن که به دنبال آن افت فشارخون و افت قند خون را به همراه دارد، برای برخی به علت تأمین‌نشدن قند خون و آب بدن در سحری و افطار اتفاق می‌افتد؛ برای جلوگیری از این مورد باید غذاهایی مصرف کنیم که آب را نرم نرم جذب کنند، غذاهای آبکی سریع جذب می‌شوند و باید غذاهایی مصرف شوند که قند آنها نرم جذب شود، مانند آب کاهو که در مقایسه با آب غذا کندتر جذب می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: قند، حلوا، گز و شیرینی تقریباً ظرف نیم ساعت جذب بدن می‌شود؛ قند میوه‌هایی مثل سیب دیرتر و طی چند ساعت جذب بدن می‌شود و دیرتر با افت قند خون مواجه می‌شویم، رعایت این موارد در مورد سحری بسیار الزامی است.

 انتظاری در پایان اذعان داشت: معمولاً در طول روز و روزه‌داری دچار کاهش آب بدن می‌شویم اما برای جلوگیری از آن باید حدوداً یک ساعت بعد از افطاری میوه‌های آبدار یا حتی آب و چای رقیق مصرف کنیم، به‌طوری که رنگ ادرار در سحری روشن باشد؛ اگر رنگ آن تیره بود، یعنی کم‌آبی دیروز به فردا منتقل شده و این وضعیت را بدتر می‌کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه