اخبار داغ

گزارش دانا از نشست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی؛

محورهای تمهیدات سازمان بنادر و دریانوردی برای سفرهای نوروزی تشریح شد/ افزایش ۱۷ درصدی مسافرت دریایی

محورهای تمهیدات سازمان بنادر و دریانوردی برای سفرهای نوروزی تشریح شد/ افزایش ۱۷ درصدی مسافرت دریایی
علی‌اکبر مرزبان گفت: سه محور اصلی کار سازمان بنادر برای نوروز، حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی، ارائه خدمات شایسته در مبادی خروجی و ورودی و آمادگی برای جستجو و نجات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ علی‌اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات و برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ پرداخت و دراین‌رابطه گفت: ستاد ملی سفرهای نوروزی که توسط وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شده است، شامل ۱۰ کمیته از جمله کمیته حمل‌ونقل به ریاست دکتر بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی است که از ۶ کمیته فرعی در شقوق مختلف از جمله کمیته حمل‌ونقل دریایی به ریاست دکتر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل این سازمان و دبیری آن برعهده معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است.  

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ۱۰ سال است که دررابطه‌با سفرهای نوروزی دریایی به طور تخصصی ورود کرده و با ایجاد کمیته‌های دریایی در استان‌های ساحلی به مأموریت‌های محوله پرداخته است. 

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در کمتر از یک ماه شاهد تردد بیشتر مسافران به سواحل شمالی و جزایر جنوبی هستیم، گفت: در سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ حدود ۶.۵ میلیون نفر دریایی در قالب ۳.۵ میلیون سفر دریایی انجام شد.

 
مرزبان گفت: در سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۷ درصدی سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بودیم و پیش‌بینی شده است، سفرهای نوروزی امسال بین ۳ تا ۵ افزایش یابد. 

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی سه محور اصلی کار این سازمان در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ را حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در این ایام خاص، ارائه خدمات شایسته در مبادی خروجی و ورودی، آمادگی لازم برای جستجو و نجات عنوان کرد.

گردشگران دریایی از مبادی و ایستگاه‌های گردشگری مجاز تردد کنند

مرزبان تصریح‌کردن: سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه جستجو و نجات خود را محدود به مبادی مجاز نخواهد کرد، اما از گردشگران تقاضا می‌شود از مبادی مجاز بنادر و ایستگاه‌های گردشگری که تحت پوشش سازمان بنادر و شهرداری تردد کنند. اگرچه تمام شناورهای تجسس و نجات ما در تمام بنادر حاضر هستند و حتی علاوه بر استفاده از ظرفیت همیاران ناجی با مکاتبات انجام شده از ظرفیت‌های ناوگان نظامی برای پوشش‌های جنوب کشور نیز استفاده می‌کنیم. 

وی یادآور شد: در بحث ایمنی دریانوردی، بازرسی‌های متمرکز از شناورهای مسافری و گردشگری به بیش از ۱۰۳۰ فروند رسیده است و شناورها در آمادگی کامل برای ارائه خدمت‌رسانی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ هستند.  

مرزبان با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای راه‌اندازی ایستگاه‌های گردشگری گفت: دراین‌خصوص بالغ بر ۵ مورد سرمایه‌گذاری  انجام شده است و ۶ مورد هم در دست مطالعه قرار دارد. 

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به افزایش ظرفیت ناوگان ملی کشور؛ در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۱۸ فروند شناور در دریای خزر و سه فروند در آب‌های خلیج‌فارس بودیم که تحت پرچم ایران به ثبت رسیدند و باعث شد رتبه ایران در رنکینگ ناوگان ملکی یک پله صعود کند و ایران در جایگاه شانزدهم ایستاد. 

الحاق ۲۰ فروند شناور ناجی و امداد و نجات در سال ۴۰۳

وی درباره اقدامات انجام شده در راستای تقویت توان سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به سال‌های گذشته گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ فروند شناور ناجی و چندمنظوره جدید به ناوگان امداد و نجات سازمان ملحق می‌شوند شاهد افزایش امسال پوشش رادیویی در نقاط کور را گسترش و تجهیزات موردنیاز مانند نجات‌غریق را افزایش دادیم. همچنین دو ناجی در چابهار مستقر شده‌اند و ترمینال مسافری بندر بوشهر با تعمیرات اساسی امسال وارد مدار شده است.

وی افزود: از طرفی باتوجه‌به تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز، تمهیدات لازم و اقدامات مناسب برای حفظشان و منزلت ماه مبارک رمضان و نیز فضای مناسب با ایام نوروز در ترمینال‌ها و مبادی ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است. 

۱۳ مسیر مجاز دریایی برای جابه‌جایی مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳

در ادامه الله مراد عفیفی پور سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در سفرهای نوروزی گفت: در ادارات کل استان‌ها ۵۸ فروند شناور با ظرفیت شش هزار و ۴۴۱ صندلی، ۴۷ فروند لندینگ کرافت با ظرفیت حمل یک هزار و ۱۳۲ دستگاه خودرو و ۹۵ شناور تفریحی آماده شده است. همچنین شش هزار و ۷۵۱ فروند با ظرفیت قایق تفریحی با ظرفیت ۵ تا ۷ نفر ۶۷۵۱ فروند که ۴۱ هزار و ۳۸۰ نفر برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان ۱۳ مسیر مجاز دریایی شامل مسیر دریایی بندر حقانی به بنادر هرمز، لارک، قشم، هنگام، بو موسی و در غرب هرمزگان از چارک به کیش و بندر لنگه به کیش، آفتاب به کیش، پل به لافت، سی دراز به هنگام، کندلو به‌هنگام، باهنر به بهمن و ذاکری به لازم هستند.

راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۵۵۰ برای معرفی موارد امدادی

سپس نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی این سازمان به تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: یک سامانه تلفنی به شماره ۱۵۵۰ برای ارتباط مستقیم مردم و گردشگران برای معرفی هرگونه مورد امدادی در نظر گرفته شده است. همچنین ۷ مرکز فرعی و ۱۳ مرکز اصلی برای پوشش سوانح فعال هستند و ۲۷ فروند شناور تخصصی عملیات امداد و نجات، ۱۲۳ فروند همیار ناجی و ۴۸ فروند شناور آتش‌خوار در آمادگی کامل برای انجام عملیات قرار دارند.

وی یادآور شد: در طول سال جاری یک هزار و ۳۷۸ نفر نجات یافتند و به ۲۷۶ نفر خدمات درمانی ارائه شد.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد مأموریت‌های ما مربوط به قایق‌های تشتی است که در مسیرهای غیرمجاز بین بنادر و سواحل مسافر جابه‌جا می‌کنند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریانوردی از راه‌اندازی گشت‌های پهپادی برای جستجو، نجات و نظارت خبر داد و افزود: همکاری لازم برای تأمین بالگرد با اورژانس و هلال‌احمر انجام شده است. همچنین با تمام دستگاه‌های نظامی و انتظامی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط با سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه سوانح و جستجو نجات هماهنگی شده است.  

بخشی از سخنان علی‌اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری با اصحاب رسانه

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه