اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

هنرمندانی که با رفتنشان سازشان خاموش شد

هنرمندانی که با رفتنشان سازشان خاموش شد
در سالی که گذشت در دنیای پرصدای موسیقی کشورمان، هنرمندانی را از دست دادیم که بدون شک با رفتنشان قطعه ای از موسیقی ایران را با خودشان به دیار باقی بردند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه می‌خوانید روایتی اجمالی از خداحافظی تلخ هنرمندانی است که در سال ۱۴۰۲ ما آدم‌های زمینی را تنها گذاشتند و آسمانی شدند. هنرمندانی که هریک به سهم خود خدمات ارزنده‌ای را به موسیقی این سرزمین عرضه داشتند.

۲۱ اردیبهشت؛ حسین زمان - خواننده پیشگام موسیقی پاپ

حسین زمان از خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ کشورمان که از اوایل سال ۱۴۰۲ به دلیل وخامت اوضاع جسمانی‌اش براثر سرطان در بیمارستان بستری شده بود، روز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.

حسین زمان از جمله هنرمندان شاخص موسیقی پاپ کشورمان بود که در هجدهم مرداد سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. وی پس از پایان تحصیلات متوسطه در تهران و اخذ دیپلم ریاضی از دبیرستان خوارزمی در سال ۱۳۵۶ به دانشگاه راه پیدا کرد و در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه صنعتی اصفهان به تحصیل پرداخت.

«شب دلتنگی - ۱۳۷۶»، «فصل آشنایی - ۱۳۷۷ (مشترک با قاسم افشار، خشایار اعتمادی و علیرضا عصار)»، «گلایه»، «قصه شب - ۱۳۷۸»، «شاپرک - ۱۳۷۹»، «مشق عشق- ۱۳۸۰»، «قصه نگفته - ۱۳۸۵»، «قرار عاشقی - ۱۳۸۸» از جمله آلبوم‌هایی است که از این خواننده در بازار موسیقی منتشر شده اند.

۲ مرداد؛ امیرتیمور پورتراب - موسیقی دان و مدرس موسیقی

امیرتیمور پورتراب (موسیقی‌دان و مدرس موسیقی) دوشنبه دوم مرداد ماه در سن نود و چهار سالگی در پاریس چهره در نقاب خاک کشید.

پورتراب سال ۱۳۰۸ و اهل تهران بود. او موسیقی را از کودکی نزد برادرش مصطفی پورتراب فرا گرفته و در ادامه به هنرستان موسیقی رفت و نزد علینقی وزیری یادگیری خود را ادامه داد.

وی سپس به نواختن تار پردخت و ابو را نزد بارو سلاوبندلچیک آموخت و در ادامه ساز ویولن را انتخاب کرد؛ این هنرمند پس از آن نواختن ویولا را فرا گرفت و با ارکستر هنرستان موسیقی نواخت.

امیرتیمور پورتراب طی سال‌های فعالیتش با ارکسترها همکاری داشته که ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر گل‌ها، برخی از آن‌هاست. او همچنین در زمینه تدریس و آموزش هم فعالیت‌های جدی داشته است.

۲۲ مرداد؛ محمد اسماعیلی- مدرس و نوازنده پیشگام عرصه تمبک نوازی

محمد اسماعیلی از نوازندگان پیشکسوت عرصه موسیقی ایرانی و تمبک نوازی یکشنبه ۲۲ مرداد ماه بعد از یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

مرحوم اسماعیلی از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی و تمبک نوازی بود که به سال ۱۳۳۰ توسط مرتضی گرگین زاده و مصطفی گرگین زاده به حسین تهرانی معرفی شد.

این هنرمند در سال ۱۳۳۷ بود که در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر آن سال‌ها مشغول به فعالیت شد و در ارکسترهای موسیقی ملی به نوازندگی تمبک پرداخت.

شیوه نوازندگی محمد اسماعیلی به شیوه نوازندگی حسین تهرانی شبیه بود.

وی که همواره از شیوه خاصی در نوازندگی تمبک استفاده می‌کرد طی سال‌های اخیر سابقه همکاری با ارکسترها، هنرمندان و گروهای مطرح موسیقی ایرانی از جمله «گروه اساتید موسیقی ایران» با حضور فرامرز پایور نوازنده سنتور، جلیل شهناز نوازنده تار، علی اصغر بهاری نوازنده کمانچه، محمد موسوی نوازنده نی را داشته است.

۲ آبان؛ لیلی افشار - نوازنده پیشگام گیتار کلاسیک

لیلی افشار که نخستین نوازنده زن در جهان است که درجه دکترا در نوازندگی گیتار کلاسیک را کسب کرده، روز سه شنبه دوم آبان ماه بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

مرحوم افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن حضور آندرس سگوبیا در کلاس‌های پیشرفته وی، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. آن موقع بود که پس از این کلاس ماسترو سگوبیا در مصاحبه‌ای که در اخبار شامگاهی ان بی سی حضور یافت درباره افشار پیش‌بینی کرد که او روزی به نوازنده‌ای معروف تبدیل خواهد شد. علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه، باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس از میان دیگران باشد.

وی کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده و همچنین در «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکایی در رم» نواخته است.

۱۳ آبان؛ اکبر گلپایگانی - مرد حنجره طلایی موسیقی ایران

اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا از خوانندگان شاخص موسیقی ایرانی بعد از مدت‌ها بیماری در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم اکبر گلپایگانی دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. این هنرمند در سال ۱۳۱۸ بود که پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسه برگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانی پرداخت.

وی در سال ۱۳۲۶ پس از تلمذ از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر و گروه کر را کسب کرد و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد. این هنرمند از سال ۱۳۲۸ به بعد با هنرمندان سرشناسِ موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنها آغاز کرد.

از جمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

این هنرمند پیشگام موسیقی ایرانی که از او به عنوان مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی یاد می‌شود، در سال ۱۳۳۵ به دعوت سازمان یونسکو با همراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ای را اجرا می‌کند.

«موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» از جمله آثاری است که در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از اکبر گلپایگانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

۲۴ دی؛ امیر فرشید رحیمیان - نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر

امیر فرشید رحیمیان نوازنده ترومپت، آهنگساز و رهبر ارکستر روز بیست و چهارم دی ماه دار فانی را وداع گفت.

مرحوم فرشید رحیمیان فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۵۳ در ۱۵ سالگی و با نوازندگی در ارکستر ژونس‌موزیکال آغاز کرد. این هنرمند همچنین در سال ۱۳۵۵ به کنسرواتوار وین راه پیدا کرد. او همزمان با تحصیل، در کلاس‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر توماس کریستین داوید شرکت کرد و پس از پایان تحصیلات در اواخر سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشت و با کتایون ریاحی، بازیگر سینما، ازدواج کرد. او پس از بازگشت به ایران، به عضویت ارکستر سمفونیک تهران درآمد.

وی از سال ۱۳۶۲ همکاری خود را با ارکستر سمفونیک صدا و سیما آغاز کرد و همزمان به عنوان آهنگساز، با گروه کودک و نوجوان نیز به همکاری پرداخت. این در حالی است که وی در سال ۱۳۶۴ برای آهنگسازی فیلم «از خرمشهر تا ابدیت» جایزه موسیقی متن جشنواره جوان را به‌دست آورد.

مرحوم امیرفرشید رحیمیان در سال ۱۳۶۹، ارکستر فرهنگسرای بهمن را تأسیس کرد و پس از آن اولین ارکستر موسیقی پاپ پس از انفلاب ۱۳۵۷ را با ۱۲ نوازنده و با خوانندگی مهرداد کاظمی، تشکیل داد. ضمن اینکه نوازندگی در بسیاری از آثار موسیقی ایران، آهنگسازی قطعات متعدد برای صدا و سیما و فیلم‌ها و سریال‌ها، رهبری ارکستر، آموزش موسیقی و ترجمه کتاب دو جلدی «اطلس موسیقی» از دیگر فعالیت‌های امیرفرشید رحیمیان در این سال‌ها بوده است.

۱۱ بهمن؛ جمشید جم - خواننده قطعه ماندگار «یار دبستانی من»

جمشید جم خواننده باسابقه و مطرح موسیقی کشور چهارشنبه ۱۱ بهمن در منزل خود درگذشت.

مرحوم جمشید جم با صدای دلنشین و آوازهای پرشور خود و با خُلقی مزین به اخلاق اسلامی، همواره در خدمت انقلاب و اسلام عزیز و الگویی بی‌نظیر برای جوانان بود و با اثر ماندگار «یار دبستانی من»، نام خود را در هنر موسیقی ایران جاودانه کرد.

این هنرمند مدتی پیش مسؤول انجمن موسیقی بسیج بود و طی مدتی که در این سمت حضور داشت همواره خود را به عنوان هنرمندی دغدغه مند در موسیقی انقلاب معرفی کرد. او از جمله خوانندگانی بود هم موسیقی دستگاهی و هم موسیقی انقلاب را می‌شناخت.

۱۵ اسفند؛ جمشید عندلیبی - آهنگساز و نوازنده پیشکسوت نی

جمشید عندلیبی نوازنده پیشگام عرصه نی نوازی روز پانزدهم اسفند ماه در سن ۶۶ سالگی براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم جمشید عندلیبی از جمله نوازندگان شناخته شده عرصه نی نوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیک‌های این ساز پرداخت. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی چون نصرالله ناصح پور، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ بود که برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت. این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه برتولید چندین اثر موسیقایی در پروژه‌هایی چون «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون»، «سروچمان» همکاری داشته است. وی علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است.

عندلیبی همچنین قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌است. این در حالی است که تک نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری می‌شناسند. ضمن اینکه موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران زمین است که به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تک نوازی سحرانگیزی که در حوزه نی نوازی انجام داده و همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه