اخبار داغ

نیاز چرخه به بازتعریف؛

هشدارهای قهرمانی کشتی آزاد در آسیا؛ 3 طلایی که به سادگی از دست رفت!

هشدارهای قهرمانی کشتی آزاد در آسیا؛ 3 طلایی که به سادگی از دست رفت!
تیم ملی کشتی آزاد کشورمان اگر چه به مقام قهرمانی در آسیا دست یافت اما 3 مدال طلا به سادگی از چنگ ایران در رفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ تیم ملی کشتی آزاد کشورمان روز گذشته با پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا 2024 - قرقیزستان، با کسب ۱۹۰ امتیاز و مجموع ۸ مدال رنگارنگ (۵ طلا و ۳ برنز) پس از یک سال دوری از رده اول، به مقام قهرمانی دست یافت و به سکوی قهرمانی برگشت.

کشتی آزاد ایران سال قبل به هدایت پژمان درستکار با کسب تنها یک مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز و کسب ۱۲۴ امتیاز سوم شده بود اما شاگردان محسن کاوه امسال با اختلاف ۶۰ امتیازی نسبت به تیم دوم، قهرمانی را به خود اختصاص دادند و تیم‌های ژاپن مدعی و  قرقیزستان میزبان نیز با کسب ۱۳۰ و ۱۲۱ امتیاز دوم و سوم شدند.

با وجود این که کشتی آزاد کشورمان به مقام قهرمانی دست یافت اما قهرمانی در قاره کهن برای کشتی ایران چندان افتخار مهم و دستاویز بزرگی نیست، چرا که سطح کشتی آزاد ایران با اختلاف زیادی از کشتی سایر کشورها بالاتر است و کشتی ایران نباید در باد چنین قهرمانی‌هایی بخوابد که بالعکس؛ باید به ایرادات توجه کند.

طبق تقویم اتحادیه جهانی کشتی، ماموریت اصلی گوش‌شکسته‌های آزادکار تازه در همین شهر خوش‌یُمن آغاز شده، چرا که رقابت‌های گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در قاره آسیا قرار است از ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت‌ماه به میزبانی قرقیزستان برگزار شود و ایرانی‌ها هم در جست‌وجوی ۳ سهمیه باقی‌مانده هستند.

احمد محمدنژادجوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا هم در وزن ۹۷ کیلوگرم؛ ۳ کشتی‌گیری هستند که می‌بایست با ثبت بهترین نتیجه در رقابت‌های انتخابی المپیک، سهمیه‌های این اوزان باقی‌مانده را کسب کرده و بلیت پرواز به پاریس را برای خودشان رزرو کنند.

پیوستگی رقابت‌ها در بیشکک باعث شد تا در ترکیب تیم ملی تغییراتی حاصل شود و برای مثال محمدحسین محمدیان به جای امیرعلی آذرپیرا یا ابراهیم خواری به جای احمد محمدنژاد جوان به رقابت‌های قهرمانی آسیا بروند؛ اوزانی که به همراه وزن 74 و 86 کیلوگرم؛ پاشنه آشیل تیم ملی در رقابت‌های قرقیزستان بودند.

هادی وفایی‌پور، قهرمان کشور و جام یاشاردوغو در مهم‌ترین مسابقه‌اش مقابل عظمت دولت‌بیک‌اف، شکست را پذیرفت و ایران در این وزن تنها به مدال برنز رسید. رضا اطری مانند اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی دیگرش، باز هم با سرافکندگی و شکست به ایران باز خواهد گشت و خواری هم نمایش چندان مناسبی نداشت.

در وزن‌های المپیکی 74 و 97 کیلوگرم اما حسین ابوذری و محمدحسین محمدیان تنها به مدال برنز رسیدند تا حداقل 3 مدال نقره یا طلای ایران، در این بین تبدیل به مدال برنز شود و به نوعی ایران از حداکر 8 مدال طلا و قهرمانی مقتدرانه‌تر به 5 مدال طلا بسنده کند؛ موضوعی که به چینش نفرات و آنالیزها هم بستگی داشت.

البته که نفرات بر اساس مفاد چرخه انتخابی تعیین شده‌اند اما بدون تردید نتایج تیم‌های ملی نشان داده که این چرخه به بازتعریف و تغییراتی نیاز دارد که دست سرمربی را در اعمال تاکتیک‌های متفاوت بازتر بگذارد. قطعاً مربی‌گری یک امر سلیقه‌ای است و چرخه نباید به دستاویزی برای دفاع از شکست تبدیل شود.

وزن مهم و المپیکی 86 کیلوگرم هم با خروج هادی وفایی‌پور از چرخه به دلیل ناتوانی در کسب مدال طلا، اکنون صاحبش مشخص نیست. حسن یزدانی هنوز به تشک برنگشته و از وضعیت کتف او در میدان مبارزه اطلاعی در دست نیست. کامران قاسم‌پور هم منتظر نظر مساعد کادر فنی است که به این وزن اضافه شود.

با پایان رقابت‌های گزینشی و تعیین سهمیه‌های المپیک ایران، به نظر فرصت برای تصمیم‌گیری درباره اوزان و نفرات اعزامی بازتر خواهد بود. برخی نفرات می‌بایست در یکی از تورنمنت‌های رنکینگ پولیاک‌ایمره مجارستان و یا استپان سارگیسیان ارمنستان شرکت کنند تا در آستانه المپیک، خیال کادرفنی از وضعیت فنی آن‌ها راحت شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه