اخبار داغ

حجت‌الاسلام فاطمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

مسجدیت مسجد را باید حفظ کرد تا مساجد به پایگاهی برای امام‌زمان مبدل شوند

مسجدیت مسجد را باید حفظ کرد تا مساجد به پایگاهی برای امام‌زمان مبدل شوند
یک امام‌جماعت و فعال فرهنگی با تأکید بر نقش مسجد درباره اقدامات خود برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و نقش پررنگ فرهنگ در مساجد را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام فاطمی امام‌جماعت مسجد حمزه تهران در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اظهار کرد: مسجد حمزه تهران یکی از فعال‌ترین و پویاترین مساجد شهر تهران است که استقبال خوبی از طرف جوانان و نوجوانان برای حضور در نماز جماعت و فعالیت‌های فرهنگی در این مسجد نسبت به سایر مساجد شهر دیده می‌شود.

وی توضیح داد: از دیدگاه من امام‌جماعت چنین مسجدی باید خصوصیت‌های خاصی داشته باشد و عشق مسائل فرهنگی و جوانان و اعتقاد به اینکه مسجد باید در مسائل فرهنگی فال باشد را در رأس امور قرار داده و دنبال کند و مسائل فرهنگی مسجد را به‌روز نگه دارد و این مسائل فرهنگی و تبلیغی باید در شخصیت امام‌جماعت نماد داشته باشد.
وی افزود: پرباری معنوی و زیبایی‌های خود مسجد هم می‌تواند به این قضیه کمک کند تا در زمان‌هایی که جوانان به این محیط می‌آیند و می‌بینند هم نظافت در این محیط رعایت می‌شود و هم مسائل فرهنگی روز را یاد می‌گیرند و همیشه می‌توانند در این روند فرهنگی پویا باشند، این جذابیت جوانان را به سمت مسجد کشانده و کمک می‌کند تا هر روز آنها نیازهای معنوی خود و آرامش خود را در این محیط دنبال کنند.

وی ادامه داد: علم و آموزش است که جوان را جذب می‌کند و جوانان و نوجوانان به دنبال این هستند که از این محیط استفاده کنند، اگرچه لوستر زیبا و فرش زیبا و پاکی محیط هم مهم است و می‌تواند کمک کند به این قضیه ولی در نهایت جوان آموزش را ارجح‌تر از این موضوعات می‌داند.

وی گفت: به‌عنوان نمونه وقتی در سرویس بهداشتی یک مسجد یک تلویزیون نصب شده و یک رسانه دیداری و شنیداری آداب و احکام نماز و پاکی را به‌صورت همیشگی در آن تکرار می‌کند، جوان وقتی دارد وضو و طهارت می‌گیرد می‌تواند هم‌زمان از طریق این رسانه مسائل و احکام شرعی پاکی و نظافت در اسلام را نیز یاد بگیرد.

وی تأکید کرد: این موضوعات فرهنگی برای مسجدی که از نماز صبح تا ۸ و ۹ شب باز است و خدمات فرهنگی به مردم ارائه می‌کند یک نیاز به‌حساب می‌آید.

وی افزود: این مسجد مثل حرم‌ها و امامزاده‌ها می‌ماند و در تمام مدت شبانه‌روز در حال فعالیت است و افراد زیادی به‌صورت داوطلبانه در این‌چنین مساجدی به مردم خدمات ارائه می‌کنند و همیشه در مسجد یک روحانی حضور دائم داشته باشد تا بتواند پاسخ به سؤالات شرعی مردم را داشته باشد برای چنین مساجدی بسیار مهم است.

وی گفت: چرا نباید مسجدهای ما امروز یک سایت به‌روز و زیبا داشته باشند تا جوانان با ارجاع به آن بتوانند پاسخ سؤال‌های شرعی و نیازهای خود را از این سایت برطرف کند و چه اشکالی دارد که مسجدهای ما به‌روز باشند و سایت اینترنتی هم داشته باشند و از آن طریق اطلاع‌رسانی کامل به افراد خود را انجام دهد و این کاری است که در مسجد حمزه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امام‌زمان با ظهور خود، مسجد را پایگاه خود قرار می‌دهد گفت: چرا نباید هم اکنون مسجدها پایگاه مردم باشند و امام‌جماعت است که با تمام‌وقت در اختیار مسجد بودن می‌تواند آن را به پایگاهی برای امام‌زمان تبدیل کند.

این روحانی توضیح داد: کتابخانه مسجد هم بسیار مهم است که کتاب‌های مفیدی مثل صحیفه سجادیه و... را داشته باشد و هرگونه کتابی که جوانان نیاز داشته باشند را به آنها ارائه دهد این هم می‌تواند بسیار کمک کند و باعث شود که جذب نوجوانان بیشتر شود.

وی گفت: من گاهی دیده‌ام که در برخی از مساجد برای جذب نوجوانان و جوانان از فیلم‌های مثلاً سینمایی نه‌چندان مفید استفاده می‌کنند که به نظرم بهتر است از فعالیت‌های فرهنگی خاصی در مسجد استفاده شود که برای جوانان مفید باشد وگرنه یک جوان فیلم را می‌تواند در سینما ببیند و حتماً نیاز نیست که همان فیلم نه‌چندان مفید در مسجد پخش شود.

وی تأکید کرد: به نظرم مسجد را نباید از مسجدی‌ات خود خارج کرد و بعد روحانی آن را باید حفظ کرد و جایگاه قرآن احکام و نماز را در آن محکم کرد.

این فعال فرهنگی افزود: وقتی این جذبه‌ها پررنگ نگه داشته شود مسجد همیشه پررنگ می‌ماند و مسجد باید همیشه با مدیریتی خاص هدایت شود تا مردم از آن روی برنگردانند همان‌گونه که امروز می‌بینیم مردم حتی برای استخاره در کار و ازدواج خود به مساجد تکیه می‌کنند و کارهای مهم زندگی خود را به مسجد و استخاره از قرآن می‌سپارند.

وی در پایان گفت: امروز امامان جماعت و رسانه‌ها نباید کوتاهی کنند و باید تمام تلاش خود را برای پیشرفت و نگهداری جایگاه مسجد و اینکه نقش بیشتری در گذراندن وقت جوانان داشته باشد را در رأس امور خود قرار دهند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه