اخبار داغ

آیت‌الله عالمی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

مسجد بازار؛ پل تدریس مکاسب و پاسخ به نیازهای شرعی کسبه است

مسجد بازار؛ پل تدریس مکاسب و پاسخ به نیازهای شرعی کسبه است
امام‌جماعت مسجد بازار تهران با اشاره به نکاتی درباره مدیریت مسجد گفت: مسجد بازار مثل پلی برای ارتباط مکاسب و مذهب برای پاسخ به نیازهای شرعی کسبه است.

آیت‌الله عالمی امام‌جماعت مسجد بازار در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ دررابطه‌با مدیریت مسجد بازار و سیاست‌هایی که در اداره این مسجد به کار گرفته شده و موجب شده تا به‌عنوان یکی از مساجد اسوه مطرح شوند، اظهار کرد: بنده طلبه‌ای بیش نیستم و این لطف و یاری حق‌تعالی بوده که این مسجد توانسته آن‌گونه که بایدوشاید به وظایف خود در خدمت‌رسانی به مردم موفق باشد.

وی افزود: اداره‌کردن مسجد با اداره‌کردن برخی اماکن دیگر متفاوت است و امام‌جماعت مسجد باید راهکارهای خاصی را در اداره یک مسجد برای موفقیت و حفظ جایگاه آن در مدنظر داشته باشد.

وی گفت: نکته اول این است که همیشه باید نماز رکن و ستون اولیه یک مسجد باشد و به‌موقع برگزارشدن نماز و تعقیبات و دعاهای نماز که متناسب با شرایط و امکانات مسجد است بسیار مهم است تا مسجد بتواند آن‌گونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مردم حفظ کند.

وی افزود: کسانی که انتخاب می‌کنند وقت خود را در مسجد بگذرانند، برای آنها بسیار مهم است که احترام آنها حفظ شود و اقدامات مسجد در همه حوزه‌ها به آنها اطلاع‌رسانی شود؛ زیرا آنها خانه خدا را مقدم بر خانه خود دانستند و ترجیح داده‌اند در آن حضور داشته باشند و نماز خود را در این مکان بخوانند.

وی با اشاره به موقعیت خاص مسجد بازار گفت: عموماً کسانی که در این مسجد حضور پیدا می‌کنند کاسبان و مغازه‌داران بازار هستند و این قشر از مردم می‌توانند وقت خود را به‌جای مسجد برای کاسبی و کسب درآمد بگذارند؛ ولی نماز را بر کسب درآمد خود مقدم دانسته و در این مسجد حاضر می‌شوند تا فرایض خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: این واقعاً قابل‌احترام است که شخصی این‌گونه و با این هدف وارد مسجد شود و از دنیای خود بگذرد؛ بنابراین امام‌جماعت و خادم مسجد و مدیرانی که در مسجد فعالیت می‌کنند بر آنها واجب است آن‌گونه که شایسته است به آنها احترام بگذارند.

وی ادامه داد: همین عامل در کنار مسائل فرهنگی باعث می‌شود که مراجعه‌کننده همیشه مدنظر داشته باشد تا نماز خود را به‌جای حجره مغازه یا خانه خود در مسجد بخواند و این شور در مسجد باعث گسترش اسلام و موفقیت آن مسجد خواهد بود.

وی با اشاره مجدد به موقعیت خاص این مسجد افزود: این موقعیت خاص موجب شده تا همیشه در مسجد ما چند روحانی آشنا و باسواد وجود داشته باشند که در موقعیت‌های مختلف پس از نماز و یا در کلاس‌هایی در سایر ساعات روز اقدام به آموزش مکاسب برای جوانان و کسبه تازه‌کار را در راه امور خود قرار دهند و همیشه در مسجد کسی باشد تا به سؤالات شرعی مردم پاسخ مناسب و علمی را بدهد.

وی در ادامه اشاره کرد: وقتی مردم مؤمن جواب سؤالات خود را با روایات و به‌صورت علمی می‌گیرند سعی می‌کنند تا همیشه از مسجد به‌عنوان پشتوانه علمی و مذهبی خود استفاده کنند.

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از کارهایی که در مسجد ما انجام می‌شود کمک‌هایی است که برای نیازمندان و تهیه بسته‌های معیشتی جمع می‌شود و مردم کمک‌های بسیار زیادی در این راستا می‌کنند و توانسته‌ایم بسیاری از نیازهای نیازمندان منطقه را پس از شناسایی از این مسیر مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در این مسجد حتی درس خارج از فقه نیز آموزش داده می‌شود که بیشتر در زمینه کار و کسب و نحوه درآمد در بازار و توصیه‌های اسلام در آن آموزش داده می‌شود و هر کسی دوست داشته باشد می‌تواند در این کلاس‌ها شرکت کنند که هم اکنون نیز جمعیت زیادی در این کلاس‌ها از جمله طلاب حاضر هستند و در نهایت نکته اصلی موفق عمل‌کردن این مسجد این است که کسبه می‌توانند آن‌گونه که بایدوشاید نیازهای خود را از مسجد اعسار کنند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه