اخبار داغ

تولد امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟ + اعمال میلاد امام رضا

تولد امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟ + اعمال میلاد امام رضا
اگر شما هم قصد دارید در شب تولد ایشان به مشهد سفر کنید؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مهم‌ترین اعمال شب میلاد امام رضا آشنا شوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امام رضا علیه السلام در تاریخ یازدهم ماه ذی القعده سال 148هجری قمری در شهر مدینه متولد شد. در روز تولد امام هشتم شیعیان، معمولا خیل عظیمی از مسافران راهی مشهد مقدس می‌شوند تا در جشن‌های اعیاد امام رضا (ع) شرکت کنند. هر ساله حرم رضوی برنامه‌های مختلفی را برای شب میلاد امام رضا (ع) تدارک می‌بیند و شب به یادماندنی را برای مهمانان امام رضا رقم می‌زند. اگر شما هم قصد دارید در شب تولد ایشان به مشهد سفر کنید؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مهم‌ترین اعمال شب میلاد امام رضا آشنا شوید.

 

اعمال روز تولد امام رضا (ع) چیست؟

 

ولادت امام رضا در تقویم شمسی، تاریخ 31 اردیبهشت 1403 است. اعمال و مراسمات روز تولد امام رضا علیه السلام بسیار زیاد است. در کتاب مفاتیح‌الجنان، اعمال خاصی برای زیارت امام رضا (ع) آورده شده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

 

  1. حضور در حرم امام رضا و زیارت ایشان

حرم امام رضا در شب تولد ایشان حال و هوای خاصی دارد. زائران می‌توانند با برنامه‌ریزی و خرید بلیط زودهنگام و با تهیه بلیط قطار مشهد، خودشان را به صحن‌های با شکوه برسانند و در مراسمات پرفیض و معنوی شب میلاد امام رضا (ع) شرکت کنند.

با اینکه زیارت امام رضا در شب میلاد توصیه شده است و ثواب زیادی دارد؛ اما اگر امکان حضور در مراسمات این شب پرفیض را ندارید؛ می‌توانید از راه دور زیارت امام رضا را بخوانید و هدیه کنید.

 

  1. خواندن نماز زیارت امام رضا (ع)

اگر در شب تولد امام رضا به حرم مطهر رفتید؛ حتما پس از به جای آوردن آداب زیارت امام رضا (ع)، دو رکعت نماز به جای آورید؛ در رکعت اول سوره یس و در رکعت دوم نیز سوره الرحمن را قرائت کنید. سپس برای خود، پدر، مادر و همه مومنان دعا کنید.

 

  1. خواندن زیارتنامه های مخصوص امام رضا (ع)

قرائت زیارتنامه‌های مخصوص امام رضا (ع) از جمله زیارت جامعه صغیره و زیارت اول امام رضا (ع) یکی از بهترین اعمال شب تولد امام رضا (ع) است که در کتاب مفاتیح‌الجنان توصیه شده است.

 

 

  1. صلوات خاصه امام رضا (ع)

یکی دیگر از فریضه‌های شب تولد امام رضا (ع) خواندن صلوات خاصه آن حضرت در شب میلاد است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که هر کس صلوات امام رضا (ع) را صد بار در روز بخواند؛ خداوند گناهان او را می‌بخشد و او را در بهشت با امام رضا (ع) همنشین می‌کند.

 

  1. برگزاری جشن و شادی

برگزاری جشن‌های خانگی و یا شرکت در مراسماتی که در اماکن مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شوند؛ از دیگر اعمال سفارش شده در شب میلاد امام رضا (ع) است.

اگر علاقمندید در مناسب‌ها و اعیاد مذهبی به مشهد سفر کنید و گشت و گذاری در بهترین مراکز خرید مشهد نیز داشته باشید؛ توجه کنید که بهتر است بلیط سفر خود را هرچه زودتر تهیه کنید تا با کمبود بلیط در ایام نزدیک به تعطیلات مواجه نشوید.

 

 

  1. کمک به نیازمندان و اطعام دادن به فقرا

کمک به نیازمندان و اطعام دادن به فقرا و خویشاوندان یکی دیگر از سنت‌های پسندیده‌ای است که در شب تولد امام رضا علیه السلام با ثواب بیشتری همراه است.

 

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین اعمال و فریضه‌های شب تولد امام رضا علیه‌السلام را بررسی کنیم. اگر شما هم قصد دارید با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا بلیط اتوبوس به مشهد سفر کنید؛ می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید و خرید اینترنتی بلیط سفر را انجام دهید. قاصدک 24 تمامی خدمات سفر نظیر خرید بلیط، رزرو هتل، خدمات ویزا و... را به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد.

 

سوالات متداول در مورد روز تولد امام رضا در سال 1403

 

  1. تولد امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟ تولد امام رضا در سال 1403 روز 31 اردیبهشت ماه است.
  2. تولد امام رضا در تقویم قمری چه روزی است؟ تولد امام رضا در تقویم قمری روز 11 ذی القعده است.
  3. اعمال شب تولد امام رضا (ع) چیست؟ حضور در حرم امام رضا و زیارت ایشان، خواندن نماز زیارت، خواندن زیارتنامه‌های مخصوص امام رضا، خواندن صلوات خاصه امام رضا، کمک به نیازمندان و اطعام دادن به فقرا و برگزاری جشن و سرور از مهم‌ترین اعمال تولد امام رضا است.
  4. پرفیض‌ترین زیارتنامه‌هایی که در شب تولد امام رضا باید بخوانیم کدام است؟ خواندن زیارت اول امام رضا و زیارت جوشن صغیر از مهم‌ترین فریضه‌های شب میلاد امام رضا علیه السلام است

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه