اخبار داغ

آیا زیارت امام رضا از زیارت امام حسین بالاتر است؟

آیا زیارت امام رضا از زیارت امام حسین بالاتر است؟
حقیقت این است که در هیچ روایتی مستقیما اشاره نشده است که زیارت امامی بالاتر از زیارت امام دیگر باشد. اما در برخی روایات زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین (ع) ارجح‌تر دانسته شده که علت‌ آن هم اینگونه ذکر شده که تنها شیعیانی که به دوازده امام معتقد هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حقیقت این است که در هیچ روایتی مستقیما اشاره نشده است که زیارت امامی بالاتر از زیارت امام دیگر باشد. اما در برخی روایات زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین (ع) ارجح‌تر دانسته شده که علت‌ آن هم اینگونه ذکر شده که تنها شیعیانی که به دوازده امام معتقد هستند؛ به زیارت امام رضا می‌روند. در حالیکه علاوه بر شیعیان دوازده امامی، فرقه‌های دیگر شیعه نیز به زیارت امام حسین می‌روند. در ادامه با ثواب زیارت امام رضا بیشتر آشنا می‌شوید.

 

ثواب زیارت امام رضا علیه السلام چیست؟

 

زیارت امام رضا (ع) برای زائرانی که با عشق و خلوص نیت به آستان قدسی آن حضرت مشرف می‌شوند؛ ثواب زیادی دارد. پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایند:«پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد؛ هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند؛ خدای متعال اندوه او را از بین خواهد برد و هر انسان گناه‌کاری که به زیارت او برود؛ خداوند گناهان آو را خواهد بخشید.»

اما بهتر است قبل از مشرف شدن به حرم امام رضا علیه السلام، با آداب زیارت امام رضا (ع) نیز آشنا شوید. در ادامه به چند مورد از مزایای زیارت امام رضا (علیه السلام) پرداخته‌ایم.

 

  1. برتری زیارت امام رضا نسبت به امام حسین

از عبدالعظیم حسنی روایت شده است که به حضرت جواد عرض کردم که به زیارت پدرتان مشرف شوم یا به زیارت قبر امام حسین. ایشان در حالی که اشک از چشمانشان سرازیر می‌شد؛ پاسخ داد: زائران امام حسین زیادند؛ امام زائران پدرم کم‌اند. اما در حال حاضر با توجه به محبوبیت امام رضا (ع) و حمل و نقل آسان، زائران بسیاری با خرید بلیط از  شرکت قطار فدک به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

همچنین در روایت دیگر فرموده‌اند: زیارت پدرم افضل است؛ زیرا سیدالشهدا را همه فرقه‌های شیعه نظیر کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه پذیرفته‌اند و زیارت می‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند.

 

  1. زیارت امام رضا برابر با هفتاد حج مبرور

سلمان بن حمص در روایتی می‌گوید: از موسی ابن جعفر شنیده‌ام که می‌گفت: هر کسی قبر فرزندم علی ابن موسی الرضا را زیارت کند؛ خداوند ثوابی معادل هفتاد هزار حج مبرور به او عطا می‌کند. با تعجب پرسیدم هفتاد هزار حج مبرور؟ گفت: آری هفتاد هزار حج مبرور.

 

  1. زائران امام رضا؛ بالاترین درجه و ارزش در قیامت

سلمان بن حمص در روایت دیگری از امام موسی ابن جعفر نقل کرده‌اند: هر کس فرزندم علی را زیارت کند، مانند این است که خداوند را در عرش زیارت کند. در روایتی دیگر نیز فرموده‌اند: روز قیامت در عرش خدا چهار نفر از پیشینیان نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و همچنین چهار نفر از آخر زمان: محمد، علی، حسن و حسین علیه السلام گرد هم جمع می‌شوند.

زائران قبور ائمه نیز در این جمع حضور خواهند داشت که بالاترین ارزش مخصوص زائران فرزندم علی بن موسی الرضا است. همچنین می‌توانید پس از زیارت امام رضا (ع) با تهیه بلیط هواپیما مشهد نجف به زیارت امام علی (ع) نیز مشرف شوید.

 

  1. بخشش گناهان گذشته و آینده برای زائران امام رضا

امام جواد علیه‌ السلام فرمورد: هر که قبر پدرم حضرت رضا علیه السلام را در توس زیارت کند؛ خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد و در روز قیامت برای او منبری در کنار منبر پیامبر اکرم قرار می‌دهد تا با آسایش و راحتی بر آن منبر بنشیند.

 

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم پیرامون ارزش و ثواب زیارت امام رضا علیه السلام صحبت کنیم. اگر شما هم قصد دارید با خرید آنلاین بلیط هواپیما، بلیط قطار و بلیط اتوبوس به مشهد سفر کنید؛ می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید و از خدمات آنلاین خرید بلیط و رزرو هتل استفاده کنید. قاصدک 24 تمامی خدمات سفر را به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد.

 

سوالات متداول در مورد ثواب زیارت امام رضا (ع) و امام حسین (ع)

 

  1. چرا زیارت امام رضا (ع) برتر از زیارت امام حسین (ع) است؟ امام جواد در این باره می‌فرمایند: زیارت پدرم افضل است؛ زیرا سیدالشهدا را همه فرقه‌های شیعه زیارت می‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمی‌کنند.
  2. ثواب زیارت امام رضا (ع) چیست؟ زیارت امام رضا علیه السلام ثوابی برابر با هفتاد هزار حج مبرور دارد و باعث بخشایش گناهان گذشته و آینده می‌شود.
  3. چه کسانی به زیارت امام رضا (ع) می‌روند؟ تمام شیعیان دوازده امامی ایران و سراسر جهان جزو زائران امام هشتم شیعیان هستند.
  4. پیامبر اکرم (ص) درباره امام رضا (ع) چه فرموده‌اند؟ پیامبر اکرم درباره امام رضا فرموده‌اند: پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد؛ هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند؛ خدای متعال اندوه او را از بین خواهد برد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه