اخبار داغ

آیت الله بهجت (ره) چگونه به مشهد مشرف می شدند؟

آیت الله بهجت (ره) چگونه به مشهد مشرف می شدند؟
آیت‌الله العظمی بهجت، فقیهی وارسته و عارفی کامل بودند که دلبستگی شدیدی به امام رضا (ع) داشتند. اما در سال‌های دور که وسیله نقلیه مناسب برای سفر به شهرهای دوردست به سختی مهیا می‌شد و از طرفی ایشان نیز اهل تهجد بودند.

به گزارش راه دانا، آیت‌الله العظمی بهجت، فقیهی وارسته و عارفی کامل بودند که دلبستگی شدیدی به امام رضا (ع) داشتند. اما  در سال‌های دور که وسیله نقلیه مناسب برای سفر به شهرهای دوردست به سختی مهیا می‌شد و از طرفی ایشان نیز اهل تهجد بودند؛ پس چگونه به مشهد سفر می‌کردند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم درباره نحوه سفرهای ایشان به مشهد مقدس از زبان فرزند ایشان بشنویم.

 

خاطرات شنیدنی از آیت الله بهجت

 

آیت الله بهجت چگونه به مشهد مشرف می‌شدند؟ این سوال را از فرزند بزرگوار ایشان حجت‌الاسلام شیخ علی اقا بهجت پرسیدند. ایشان در جواب این چنین فرمودند:

در گذشته ما به همراه پدر، بوسیله اتوبوس از قم به مشهد سفر می‌کردیم. یکبار که در گاراژ شمس‌العماره و در اتوبوس نشسته بودیم؛ یکی از کسبه محترم بازار به نام آقای اسلامیان که مغازه بلور فروشی داشتند؛ ما را در آنجا دیدند. ایشان رو به من کردند و گفتند آقا را با اتوبوس کجا می‌بری؟ ایشان تحمل چنین سفری طولانی با اتوبوس را ندارند. در ادامه اصرار داشتند که من خودم ماشین دارم و می‌توانید با خودروی من ایشان را به مشهد ببرید.

 

 

 طی مسافت قم تا مشهد در گذشته

البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که طی مسافت قم تا مشهد با اتوبوس‌های فرسوده و قدیمی در گذشته 20 تا 22 ساعت طول می‌کشید و این مسیر بسیار خسته کننده و طولانی بود. به همین دلیل پس از رسیدن به مشهد نیز ایشان تا یک هفته بیحال می‌افتادند و نمی‌توانستند به زودی به حرم مشرف شوند.

بر خلاف امروزه که اتوبوس‌های vip و درجه یک جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شده‌اند و راحت و ایمن هستند. در حال حاضر با خرید بلیط اتوبوس تهران مشهد می‌توانید به راحتی و در زمان 11 تا 13 ساعت به مشهد برسید.

 

خاطرات سفر بهجت به مشهد از زبان پسرشان

 

فرزند آیت‌الله بهجت می‌فرمود که بنده به آقای اسلامیان گفتم که من ایشان را جایی نمی‌برم و این آقاست که ما را به مشهد می‌برد. ایشان نیز دیگر سوار اتوبوس شده‌اند و پیاده نخواهند شد. اگر شما قصد دارید ایشان را خودروی شخصی به مشهد ببرید؛ بهتر است سال دیگر اقدام به این کار کنید.

 

سفر بهجت به مشهد با خودرو

پسر ایشان تعریف می‌کنند که سال دیگر فرا رسید و آقای اسلامیان نیز بر قول خود باقی بودند. اما حضرت آقا عرض کردند که اگر قرار است با خودرو به مشهد مشرف شویم؛ اولا پیکان قرص و محکمی باشد؛ ثانیا شب نیز در بین راه توقف کند.

خلاصه سال بعد با پیکان به مشهد مشرف شدیم و همان روز هم آقا به حرم مشرف شدند و پس از رسیدن به مشهد، آداب زیارت امام رضا (ع) را به جا آورده بودند. در بین راه هم نان خریده بودند و به منزل برگشته بودند. ایشان با اینکه در مسیر قم تا مشهد به هنگام تجدید وضو زمین خورده بودند و کمی پیشانیشان هم زخم شده بود؛ اما حالشان خوب بود و توانسته بودند به حرم مشرف شوند.

 

دوری از تجمل گرایی در زندگی آیت الله بهجت

نویسنده می‌گوید که زهد و دوری از تجمل‌گرایی در زندگی آیت الله بهجت، مانع از این می‌شد که با غیر اتوبوس به زیارت امام رضا (ع) مشرف شوند. از این رو سختی راه را به تن می‌خریدند. پسر رو به پدر می‌گوید: خلاصه اینکه ما در سال‌های قبل اصرار داشتیم که با اتوبوس به مشهد مشرف نشوید؛ به خاطر تجملات نبود؛ بلکه به خاطر خودتان بود.

شما سال‌های قبل تا یک هفته مریض احوال بودید و نمی‌توانستید به حرم امام مشرف شوید؛ ولی اینبار همان روز اول به حرم مشرف شدید و حالتان بسیار خوب بود.

خلاصه بعد از این قضیه و از سالهای بعد، که ظاهرا قبل از انقلاب یا اوایل آن بوده؛ ایشان با خودرو به مشهد مشرف می‌شدند و گاهی هم در میانه راه در مسافرخانه‌ها توقف می‌کردند و شب را در آنجا می‌ماندند.

تا اینکه مدتی پس از انقلاب 57 مراحل ساخت و ساز و تکمیل فرودگاه مشهد به پایان رسید و سفر هوایی به مشهد، باعث راحتی مسافران در تردد به این شهر زیارتی شد.

 

جمع بندی

آیت‌الله بهجت علاقه زیادی به تشرف به حرم امام رضا داشتند. در این مطلب مختصری از خاطرات نحوه سفر آیت‌الله بهجت به مشهد مقدس را تعریف کردیم. اگر شما هم قصد سفر به مشهد دارید؛ می‌توانید با خرید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس، بلیط قطار و همچنین رزرو هتل از قاصدک 24، از پشتیبانی 24 آنها نیز بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول در مورد نحوه تشرف آیت الله بهجت به مشهد

 

  1. آیت‌الله بهجت چگونه به مشهد سفر می‌کردند؟ پسر ایشان تعریف می‌کنند که ایشان علاقه زیادی به امام رضا (ع) داشته‌اند و هر ساله بوسیله اتوبوس و با سختی به مشهد سفر می‌کردند.
  2. طی مسافت قم تا مشهد در گذشته چند ساعت طول می‌کشید؟ این مسافت در گذشته بوسیله اتوبوس های فرسوده بین 20 تا 22 ساعت زمان می‌برد.
  3. چرا آیت‌الله بهجت با خودرو به مشهد نمی‌رفتند؟ زهد و دوری از تجمل‌گرایی در زندگی آیت‌الله بهجت مانع از این می‌شد که با غیر اتوبوس به زیارت امام رضا (ع) مشرف شوند.
  4. مسیر تهران تا مشهد با اتوبوس چند ساعت است؟ با خرید بلیط اتوبوس تهران مشهد می‌توانید در مدت 11 تا 13 ساعت خودتان را به مشهد برسانید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه