اخبار داغ

آداب زیارت امام رضا علیه‌السلام به زبان ساده + توصیه‌های علما

آداب زیارت امام رضا علیه‌السلام به زبان ساده + توصیه‌های علما
زیارت در حقیقت به معنای دیدار و ملاقات است؛ اما هر گونه دیدار و ملاقاتی زیارت نیست. فرض کنید شما به دیدار دوست خود بروید و خواب باشید. آیا دیداری رقم می‌خورد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیارت در حقیقت به معنای دیدار و ملاقات است؛ اما هر گونه دیدار و ملاقاتی زیارت نیست. فرض کنید شما به دیدار دوست خود بروید و خواب باشید. آیا دیداری رقم می‌خورد؟ زیارت دیدار و ملاقاتی است که همراه ارتباط فکری، روحی و قلبی باشد. هر چقدر با تمرکز بیشتری این ملاقات را انجام دهید؛ ارزش این ملاقات نیز بیشتر می‌شود. در ادامه درباره آداب زیارت امام رضا علیه‌السلام مطالب بیشتری را بیان خواهیم کرد. برای آشنایی با آداب زیارت امام رضا (ع) تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

بهترین اعمال در حرم امام رضا چیست؟

 

در آداب قبل از تشرف به حرم امام رضا (ع) مهم‌ترین نکته این است که خلوص نیت داشته باشیم. همچنین قبل از خرید بلیط هواپیما و تشرف به زیارت، مال خود را از حق الناس پاک کنیم. زیرا با لقمه حرام نماز و دعای زیارت مورد پذیرش واقع نخواهد شد. نکته بعدی روزه قبل از زیارت است که در کامل‌الزیارات آمده است که بهتر است قبل از زیارت روزه بگیرید.

 

آداب زمان تشرف به حرم امام رضا (ع)

 

آداب هنگام حضور برای زیارت از مهم‌ترین ارکان تشرف به حرم امام رضا (ع) است. بنابراین ورود به حرم مطهر امام رضا (ع) باید همراه با آداب و مقدماتی همراه باشد. در ادامه برخی از آداب رفتن به زیارت را آورده‌ایم.

 

  1. رعایت پوشش و ادب حضور

ادب حضور یکی از موارد مهمی است که هنگام تشرف به حرم باید در نظر گرفت. همچنین از لحظه‌ای که وارد حرم امام رضا (ع) شوید؛ تا زمانیکه در این مکان زیارتی حضور دارید؛ باید خود را در حضور امام فرض کنیم و ادب حضور را رعایت کنیم.

 

  1. تلاوت اذن دخول حرم امام رضا

همچنین قبل از ورود به حرم بهتر است اذن دخول‌های ذکر شده در کتاب‌های ادعیه را بخوانیم و از امام اجازه دخول بخواهیم. حتی می‌توانیم خودمان با امام صحبت کنیم و اذن ورود به حرم را بگیریم. در روایات آمده است که علامت اذن دخول امام این است که چشمانمان پس از اجازه گرفتن اشک بار شود.

 

  1. توبه و استغفار در محضر امام رضا (ع)

یکی از مهم‌ترین آداب زیارت، توبه و استغفار در برابر خدای یگانه است. حرم امام رضا (ع) بهترین مکان زیارتی برای طلب توبه و استغفار از خداوند با حضور امام معصوم است. زیرا هر چقدر زائر کوله بار گناهان خود را سبک تر کند؛ بهتر می‌تواند از حضور در حرم امامان معصوم بهره‌مند شود.

 

  1. تلاوت قرآن

پس از به جای آوردن سجده شکر برای شکرانه توفیق زیارت، تلاوت قرآن نیز از مهم ترین آداب هنگام زیارت است که باید انجام دهیم.

 

 

  1. آهسته صحبت کردن در حرم

موضوع بعدی آرام صحبت کردن در محضر امام است. در کل از انجام هر کاری که باعث از بین رفتن تمرکز در حرم مطهر می‌شود؛ باید خودداری کنیم.

 

  1. حضور در کنار قبر و بوسیدن ضریح

ادب بعدی که زائران علاقه زیادی به انجام آن دارند؛ حضور در کنار قبر و بوسیدن ضریح است. اما در صورتی که بوسیدن ضریح باعث مزاحمت و خدشه وارد کردن به تمرکز زائران شود؛ باید از این کار صرف نظر شود.

 

  1. خواندن زیارت وداع

آخرین ادب زیارت این است که در آخرین تشرف خود به حرم، زیارت وداع را انجام دهیم. برخی از افراد بر این خرافه معتقدند که زیارت وداع را نخوانند تا دوباره از طرف امام طلبیده شوند. اما شما قبل از خرید بلیط برگشت هواپیما یا قطار از شرکت قطار رجا، حتما دعای وداع با امام را قرائت کنید و برای خود و دیگران دعا کنید.

 

توصیه‌های علما برای زیارت امام رضا (ع)

 

توجه به توصیه‌های بزرگان دین، نظیر آیت الله بهجت، سفر معنوی شما به بارگام حرم امام رضا (ع) را پر بارتر می‌کند. ایشان علاقه زیادی به امام رضا (ع) داشتند و هر ساله به حرم امام مشرف می‌شدند. شاید بپرسید آیت‌الله بهجت چگونه به مشهد مشرف می‌شدند؟ ایشان با سختی‌های فراوان در زمانی که امکان سفر با هواپیما به مشهد وجود نداشت؛ با اتوبوس به پابوس امام هشتم می‌رفتند. در ادامه برخی از  توصیه‌های این علما برای تشرف به حرم امام رضا (ع) را آورده‌ایم.

  1. قبل از سفر زیارتی از دوستان و آشنایان خود طلب حلالیت و بخشش نمایید.
  2. هنگام ورود به حرم زیارتنامه بخوانید. زیارت امین‌الله و زیارت جامعه کبیره از پرفیض‌ترین زیارتنامه‌ها هستند.
  3. قبل از زیارت آراسته باشید و غسل زیارت و طهارت را حتما انجام دهید.
  4. پس از زیارت دو رکعت نماز بخوانید.
  5. در حرم مطهر با خلوص نیت برای خواسته‌های مادی و معنوی و عاقبت به خیری خود و دیگران نیز دعا کنید.
  6. در هنگام خروج از حرم مستحب است عقب عقب برگردید و پشت به قبر نکنید.

 

جمع بندی

حرم امام رضا با توجه به اینکه محل رفت و آمد ملائک و فرشتگان خداوند بوده و جسم مطهر امام را در خود جای داده است؛ مکان‌ بسیار مقدسی است. بنابراین رعایت آداب زیارت بسیار مهم و ارزشمند است. بنابراین اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس مشهد یا بلیط قطار به مشهد سفر کنید؛ می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید و به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته بلیط خود را خریداری نمایید.

 

سوالات متداول در مورد آداب زیارتی امام رضا (ع)

 

  1. مهمترین آداب زیارتی امام رضا (ع) چیست؟ رعایت پوشش و ظاهر آراسته، اذن دخول خواستن از امام، سجده شکر و تلاوت قرآن، توبه و استغفار، خواندن زیارت نامه، خواندن زیارت وداع
  2. هنگام خروج از حرم امام رضا (ع) چه بخوانیم؟ آخرین ادب زیارتی امام رضا این است که در آخرین تشرف به حرم، زیارت وداع با امام رضا را بخوانید.
  3. چه دعاهایی را در حرم امام رضا بخوانیم؟ زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره از پر فیض ترین زیارتنامه هایی است که در حرم تمام ائمه معصومین می‌توانید بخوانید.
  4. چه سوره‌هایی در حرم امام رضا (ع) بخوانیم؟ خواندن سوره یس، واقعه و الرحمن در حرم امام رضا (ع) بسیار توصیه می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه