اخبار داغ

تاریخ شهادت امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟

تاریخ شهادت امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟
امام رضا علیه السلام در تاریخ 30 صفر 1446 هجری قمری به دست مامون و در خراسان به شهادت رسیدند. در روز شهادت امام هشتم شیعیان، مسافران زیادی راهی مشهد مقدس می‌شوند تا در مناسبت‌های مذهبی و سوگواری آن حضرت که در حرم امام رضا برگزار می‌شود؛ شرکت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امام رضا علیه السلام در تاریخ 30 صفر 1446 هجری قمری به دست مامون و در خراسان به شهادت رسیدند. در روز شهادت امام هشتم شیعیان، مسافران زیادی راهی مشهد مقدس می‌شوند تا در مناسبت‌های مذهبی و سوگواری آن حضرت که در حرم امام رضا برگزار می‌شود؛ شرکت کنند. حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌های پرفیض و متنوع عزاداری را برای میهمانان آن حضرت در نظر می‌گیرد. اگر شما هم قصد دارید در شب شهادت ایشان به مشهد سفر کنید؛ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مهم‌ترین اعمال شب شهادت امام رضا (ع) آشنا شوید.

 

اعمال روز شهادت امام رضا علیه السلام چیست؟

 

شهادت امام رضا علیه السلام در تقویم شمسی مصادف با 14 شهریور ماه 1403 است. برای شب شهادت امام رضا (ع) و آخرین روز ماه صفر اعمالی در مفاتیح الجنان آورده شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به برخی از مهم‌ترین اعمال شهادت امام رضا اشاره کنیم.

 

  1. اقامه عزا برای امام رضا (ع)

یکی از مستحباتی که به جای آوردن آن در شب شهادت امام رضا علیه السلام از ثواب بسیاری برخوردار است؛ اقامه عزا برای امام است. اگر قصد دارید در شب شهادت امام رضا علیه السلام به زیارت امام مشرف شوید؛ پیشنهاد می‌کنم راهنمای سفر به مشهد را از قبل مطالعه کنید.

 

  1. زیارت امام رضا علیه السلام

یکی از بهترین اعمالی که در شب شهادت امام رضا انجام آن مستحب است؛ رفتن به زیارت ایشان است. البته بهتر است با آداب زیارت امام رضا(ع) قبل از زیارت آشنا شوید. امام رضا (ع) در حدیثی می‌فرمایند: هر که مرا در غربت و دوری زیارت کند؛ روز قیامت در سه جا به فریادش می‌رسم و از ترس و وحشت آن مکان نجاتش می‌دهم. اول هنگامی که نامه اعمال را به دست بندگان می‌دهند؛ دوم روی پل صراط و سوم هنگام سنجش اعمال.

اگر علاقمندید در مناسب‌های مذهبی و با خرید بلیط هواپیما به مشهد سفر کنید؛ توجه کنید که بهتر است بلیط رفت و برگشت خود را هر چه زودتر تهیه کنید تا با کمبود بلیط هواپیما مشهد تهران در ایام نزدیک به تعطیلات مواجه نشوید.

 

  1. خواندن زیارتنامه‌های مخصوص

قرائت زیارتنامه‌های مخصوص امام رضا (ع) از جمله زیارت جامعه صغیره و زیارت اول امام رضا (ع) و زیارت عاشورا، یکی از بهترین اعمال شب شهادت امام رضا (ع) است که بزرگان دینی خواندن آنرا بسیار توصیه کرده‌اند.

 

  1. خواندن نماز حاجت امام رضا (ع)

امام رضا (ع) می‌فرمایند: هرگاه به دشواری افتادی برای حل مشکل دو رکعت نماز بگذار. در رکعت اول حمد و «آیت الکرسی» و در رکعت دوم حمد و «سوره قدر» را به جای بیاور. سپس قرآن را بالای سر بگیر و این دعا را بخوان:

 أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلی خَلْقِکَ، وَبِحَقِّ کُلِّ ایَهٍ فیهِ، وَبِحَقِّ کُلِّ مَنْ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَلا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّکَ مِنْکَ.

 

 

  1. خواندن صلوات امام رضا (ع)

یکی دیگر از فریضه‌هایی که مستحب است در شب شهادت امام رضا علیه‌السلام به جای بیاورید؛ خواندن صلوات خاصه امام رضا است. آنچنان که در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که هر کس صلوات خاصه امام رضا (ع) را صد بار در روز بخواند؛ خداوند تمام گناهان او را بخشیده و در بهشت او را با امام رضا علیه‌السلام همنشین خواهد کرد.

 

  1. برگزاری مراسم سوگواری و روضه خوانی

برگزاری مراسمات روضه در منازل و یا شرکت در مراسماتی که در اماکن مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها برای شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شوند؛ از دیگر اعمال سفارش شده در شب شهادت آن حضرت است.

 

  1. تهیه نذری و اطعام دادن به فقرا و خویشاوندان

پخش نذری و اطعام دادن به فقرا و خویشاوندان یکی دیگر از سنت‌های پسندیده‌ای است که در شب شهادت امام رضا علیه السلام با ثواب بیشتری همراه است.

 

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین اعمال و فریضه‌های شب شهادت امام رضا علیه‌السلام را بررسی کنیم. اگر شما هم قصد دارید با خرید بلیط هواپیما، بلیط قطار یا بلیط اتوبوس برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد سفر کنید؛ می‌توانید به سایت قاصدک 24 مراجعه کنید و خرید اینترنتی بلیط سفر را انجام دهید. قاصدک 24 تمامی خدمات سفر نظیر خرید بلیط، رزرو هتل، خدمات ویزا و... را به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد.

 

سوالات متداول در مورد روز شهادت امام رضا در سال 1403

 

  1. شهادت امام رضا در سال 1403 چه روزی است؟ شهادت امام رضا در سال 1403 روز 14 شهریور ماه است.
  2. شهادت امام رضا در تقویم قمری چه روزی است؟ شهادت امام رضا در تقویم قمری روز 30 ماه صفر است.
  3. اعمال شب شهادت امام رضا (ع) چیست؟ اقامه عزا برای امام، حضور در حرم امام رضا و زیارت ایشان، خواندن نماز زیارت، خواندن زیارتنامه‌های مخصوص امام رضا، خواندن صلوات خاصه امام رضا، کمک به نیازمندان و اطعام دادن به فقرا و برگزاری مراسمات عزا و سوگواری از مهم‌ترین اعمال شهادت امام رضا است.
  4. پرفیض‌ترین زیارتنامه‌هایی که در شب شهادت امام رضا مستحب است؛کدامند؟ خواندن زیارتنامه اول امام رضا و زیارت جوشن صغیر و خواندن زیارت عاشورا، از مهم‌ترین فریضه‌های شب شهادت امام رضا علیه السلام است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه