اخبار داغ

شوک بزرگ در کشتی دنیا؛

شکست گربه‌سیاه حسن یزدانی در آمریکا/ دیوید تیلور؛ غایب بزرگ المپیک پاریس!

شکست گربه‌سیاه حسن یزدانی در آمریکا/ دیوید تیلور؛ غایب بزرگ المپیک پاریس!
دیوید تیلور، قهرمان ادوار کشتی آزاد جهان و المپیک با شکست در مصاف انتخابی در المپیک 2024 پاریس حضور نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ از روز گذشته رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایالات متحده آمریکا موسوم به «فاینال ایکس» با تمرکز بر تعیین ملی‌پوشان المپیک 2024 پاریس در اوزان شش‌گانه المپیکی در سالن دانشگاه پن‌استیت ایالات پنسیلوانیای آمریکا برگزار شد که طی آن نفرات اعزامی به فرانسه مشخص شدند.

در مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدار برای کشتی‌دوستان ایرانی، دیوید تیلور، قهرمان ادوار کشتی آزاد جهان و دارنده مدال طلای المپیک 2020 توکیو به شکل مستقیم در دیدار فینال فاینال ایکس وزن 86 کیلوگرم مقابل آرون بروکس، پدیده ۲۳ ساله کشتی آمریکا و دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت که طی 2 مسابقه شکست را پذیرفت.

در عین ناباوری؛ تیلور در دیدار نخست با نتیجه 4 بر یک و در دیدار دوم هم با نتیجه 3 بر یک در برابر این پدیده شکست خورد تا جواز حضور در المپیک پاریس را از دست بدهد. با این تفاسیر، هفتمین رویارویی مورد انتظار حسن یزدانی و دیوید تیلور تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاد و این بار این تیلور بود که نتوانست به فینال المپیک و جدال با یزدانی برسد.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان کشتی جهان با توجه به وضعیت نامشخص بهبودی کتف حسن یزدانی پس از جراحی دیوید تیلور را بخت مسلم دفاع از عنوان قهرمانی در المپیک 2024 پاریس می‌دانستند، تیلور اصلاً به پای پرواز فرانسه هم نرسید تا به جای او یک پدیده صاحب‌سبک و به‌شدت هجومی دوبنده وزن 86 کیلوگرم را در اختیار بگیرد.

در جریان 2 پیکار انتخابی تیم ملی کشتی آمریکا، تیلور بارها به پای حریف خود رسید اما حریف جنگندگی و قدرت بدنی بالای بروکس جوان نشد و با خیمه‌های سنگین و ترس از دوخم‌های انفجاری حریف جوان خود، راه به جایی نبرد. پس از پایان مبارزه نیز تیلور که نایی برای ایستادن بر روی پاهای خود نداشت، در تصویری غم‌انگیز زانو زد و در آغوش بروکس قرار گرفت.

پیش از این کایل دیک در ۷۴، کایل اسنایدر در ۹۷ و میسون پاریس در وزن ۱۲۵ کیلوگرم با پیروزی در ۲ مبارزه انتخابی مقابل رقبای خود به عنوان نمایندگان کشتی آزاد آمریکا در المپیک پاریس انتخاب شدند. سپنسر لی در ۵۷ و زین ردیرفورد در وزن ۶۵ کیلوگرم با برتری مقایل توماس گیلمان و نیک لی به عنوان نمایندگان کشتی آمریکا در مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک به میدان خواهند رفت.

نوبت به نبرد گلادیاتورها رسید

حالا همه چیز به تصمیم کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد و البته شرایط کتف حسن یزدانی بستگی خواهد داشت. در روزی که حسن یزدانی طبق برنامه‌ریزی‌ها به اردوی تیم ملی برگشت و تمرینات بازتوانی‌اش را انجام می‌دهد، گربه‌سیاه همیشگی‌اش شکست خورد و بنابراین دیگر شانسی برای المپیکی شدن نخواهد داشت.

با این همه اما بروکس هم نشان داده که اصلاً حریف دست‌وپا بسته‌ای نیست و برای هر کشتی‌گیر ایرانی یا روس، دردسری بزرگ و تازه‌نفس خواهد بود. حالا حسن یزدانی  در شرایطی که می‌تواند با کسب دومین طلای المپیک به همراه یک نقره‌ای که در سال 2020 گرفت، چهره تاریخ‌ساز کشتی ایران شود، هنوز حضورش در المپیک قطعی نیست.

بر اساس تصمیم و نظر کادر فنی و پس از تعیین تکلیف شرایط کتف جراحی شده یزدانی، این امکان بسیار بالاست که کامران قاسم‌پور به یک وزن پائین‌تر یعنی وزن المپیکی 86 کیلوگرم باز گردد و این بار مانند دوره‌های قبلی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی کشتی آزاد ایران در پاریس، در سرشاخ با دوست قدیمی‌اش یعنی یزدانی قرار بگیرد.

اگر چه اکنون حسن یزدانی از زیر بار کمرشکن فشار روانی مصاف با دیوید تیلور بیرون آمده اما هنوز وضعیت کتف او به آزمایش گذاشته نشده و احتمالاً یه تورنمنت بین‌المللی مانند رقابت‌های ارمنستان یا مجارستان و در نهایت یک مصاف انتخابی با کامران قاسم‌پور، می‌تواند ملی‌پوش ایران در این وزن حساس و شلوغ را تعیین کند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه