اخبار داغ

وزیر کشور :

تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران نیازمند مصوبه مجلس است

تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
وزیر کشور تاکید کرد: اجرایی شدن موضوع تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران نیازمند مصوبه مجلس است اما به این دوره مجلس نمی‌رسد و در دوره بعدی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد وحیدی در نخستین جلسه شورای اداری استان تهران در سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک روز معلم و روز کارگر گفت: دنیا بدون جریان علم آموزی قطعا برای هر کس معنایی نخواهد داشت و رفتن رو به جلو قطعا در قالب آنچه که انسان‌ها می‌آموزند اتفاق می‌افتد. قطعا اگر معلمان به عنوان موتور حرکت جوامع و بشریت معرفی شوند گزاف نگفتیم که تجلی حیات انسان‌ها است و شکل دهنده کار و تاریخ است. علمی که امروز داریم حاصل کارکرد معلمان است و آنچه که به لحاظ مادی داریم دستاورد کارگران است که قدرشناسی از آنها امر بسیار مهمی است.

وی افزود: در حوزه شورای اداری استان تهران با توجه به جایگاه و اهمیت استان تهران باید بگوییم این شورا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت تهران ام القری سیاسی ایران محسوب می‌شود و حل مسائل آن حائز اهمیت است. نقش تهران در تولید ناخالص داخلی و همچنین جمعیت حدود ۱۵ میلیونی آن که یک پنجم جمعیت کشور را شکل می‌دهد همگی باعث می‌شود مسئولیت در این جغرافیا سنگین باشد.

وی ادامه داد: در ۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم که باید به خوبی و در صلابت، سلامت و امنیت برگزار شود و از سوی دیگر انشالله این انتخابات با مشارکت خوب مردم برگزار خواهد شد. بیشترین کاندیداهای ما مربوط به تهران است. هر چند که تجربه نشان داده در دور دوم شرکت در انتخابات کمتر می‌شود اما این هیچ قاعده ثابتی نیست لذا همه باید تشویق کنند که انتخاباتی با مشارکت مناسب رقم بخورد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم است. وقتی ۲۶ درصد نرخ رشد در تهران محقق می‌شود بار مهمی برای تحقق شعار سال بر عهده این استان می‌گذارد. لذا این موضوع باید در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد و هر دستگاهی با توجه به ظرفیت‌های موجود خود در برنامه اجرایی تحقق جهش تولید را تدوین کند.

وحیدی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در تهران از بسیاری از استان‌های کشور کمتر است افزود: باید نرخ مشارکت را در تهران افزایش دهیم. توسعه شرکت‌های دانش بنیان و افزایش نقش آنها در توسعه اهمیت بسزایی دارد. بالا بردن سطح فناوری در صنایع ما باید حتما انجام شود و این موضوع وابسته به حرکت جدی در شرکت‌های دانش بنیان است که باید در برنامه‌های سال جاری برای همه دستگاه‌ها قرار بگیرد. زنجیره‌های ارزش راهبردی در استان تهران اهمیت زیادی دارد که می‌تواند به جهش تولید کمک کند.

وی ادامه داد: در بحث مشارکت مجموعه عواملی که جهش تولید را رقم می‌زنند باید مورد توجه جدی قرار گیرند. از سوی دیگر در استان تهران مسئله آب موضوع بسیار پر اهمیتی است. سال گذشته تلاش‌های خوبی صورت گرفت و خوشبختانه بارش‌های خوبی هم داشتیم اما نباید در این حوزه دچار غفلت شویم. ناترازی‌هایی که در برخی بخش‌ها داریم به دلیل مشکل در الگوی مصرف است. قطعا ما گاز کم نداریم یا تولید بنزین‌مان کم نیست. باید به الگوهای مصرف صحیح بپردازیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله فرهنگی اشاره کرد و افزود: تحمیل ناهنجاری‌هایی که دشمن می‌خواهد آنها را به ما تحمیل کند باید مورد توجه جدی قرار گیرد. قاطبه بانوان ما مقید هستند و رعایت می‌کنند. اندکی از آنها ممکن است دچار غفلت شوند که باید تذکر داده شود. اگر تعداد بسیار اندکی رعایت نکردند در آنجا باید قوه قضائیه ورود پیدا کند. بی تردید قانون قانون است و همه مکلف به رعایت آن هستیم. هستند کسانی که تلاش می‌کنند افراد را به مقابله با قانون تشویق کنند. این کار غلطی است و در این زمینه تک تک ادارات ما باید هم در داخل خودشان و هم در محیطی که در اختیارشان است این موضوع را به صورت جدی رعایت کنند. ما موظف به بازرسی از دستگاه‌ها هستیم و در این حین باید نظارت و مراقبت کامل صورت بگیرد.

وی افزود: نیروی انتظامی در این حوزه در معابر مشغول کار است که جای تشکر دارد و حضورش در این حوزه موضوعی است که به آن قدر می‌نهیم. ما هنجارهای مثبت و ایجابی که برای انقلاب و جامعه خود داریم بسیار مهم است چرا که وجه تمایز جامعه ما با دنیاست و نباید اجازه دهیم این امتیاز بزرگ خدشه دار شود. همه این گردشگران ابتدا تهران را می‌بینند. لذا تهران باید در این زمینه ممتاز باشد.

وحیدی تاکید کرد: انضباط اجتماعی بسیار مهم است و اعمال آن نیز اهمیت بسزایی دارد. موضوع آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران شهردار تهران نمایندگی ویژه‌ای از رئیس جمهور گرفتند با اقدامات خوبی که قابل تقدیر است دنبال می‌شود. در سطح استان نیز باید با همکاری دستگاه‌های ذیربط این موضوع با دقت ویژه دنبال شود. اتحادیه‌های ما باید در حوزه‌های تحت کنترل خود از بروز ناهنجاری‌ها جلوگیری کنند و استانداری نیز با کمک همه دستگاه‌ها باید مراقبت لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر حوزه اتباع است. از نگاه انسانی مردمی تحت فشار از سوی زورگویان و مستکبران خانه و زندگی خود را رها کردند و به اینجا آمدند. با توجه به انسان دوستی و اصول اخلاقی آنها را پذیرفتیم اما در این میان دو مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. نخست آنکه ظرفیت‌های ما اشباع شده است و بیش از این نباید بیاید و آن تعدادی هم که هستند باید بستر برگشت آنها فراهم شود. در حال حاضر آن بخشی که غیر مجاز هستند مورد قبول ما نیستند و هر اداره‌ای که افراد اتباع غیر مجاز را بکار بگیرد مرتکب تخلف شده است. آنها هم که مجاز هستند محدود هستند. یعنی باید با اتمام زمانبندی مشخص شده برای آباد کردن کشورشان بازگردند که در این میان وزارت امور خارجه برای بازگشت آنها کمک خواهد کرد.

وزیر کشور ادامه داد: در هر صورت حضور اتباع نباید حالت سازمان نیافته داشته باشد و مردم از این حیث احساس نگرانی کنند. البته افغانستان ستیزی را به هیچ وجه قبول نداریم. لذا بازگشت آنها را با توجه به اینکه دیگر ظرفیت نداریم، زمینه‌اش را فراهم خواهیم کرد. این اتباع مردم عزیزی هستند که با آنها حوزه تمدنی، ایمانی و اخلاقی مشترک داریم ولی باید به کشور خود بازگردند.

وی تاکید کرد: استان تهران بسیار بزرگ است و کنترل آن گاهی بر اساس تقسیمات کشوری مورد توجه قرار می‌گیرند که ابزاری برای اداره و رسیدگی بهتر است. ما در تهران توازن خوبی نداریم. در برخی شهرها نرخ رشد خوب است و در برخی دیگر نه، لذا رسیدگی به این شهرها ضروری است. تقسیمات کشوری از تمرکز گرایی جلوگیری می‌کند و امکان رسیدگی بهتر به نقاط کمتر برخوردار را فراهم می‌کند و باعث می‌شود جمعیت به سمت تهران هل داده نشود.

وی افزود: مدتی است تشکیل استان غربی و شرقی برای تهران مطرح شده و این در حالیست که سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت، بهبود و رفاه برای همه شهروندان است. اگر این موضوع می‌تواند به بهتر اداره شدن کمک کند دولت از آن مضایقه‌ای ندارد. غرب استان تهران حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر از بسیاری از استان‌های کشور است. لذا برای بهتر اداره شدن از همه فرصت‌ها استفاده خواهیم کرد. بی تردید جای هیچ نگرانی نیست و به عنوان یک آورده مهم به این موضوع نگاه می‌شود. در حالیکه برای دولت هزینه اضافه دارد اما می‌خواهد ایجاد عدالت محقق شود. این موضوع در دستور بررسی است و قطعا مصوبه مجلس را می‌خواهد که به این دوره مجلس نمی‌رسد و در دوره بعدی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد:‌ این موضوع نباید دغدغه باشد و برای اداره بهتر مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر در مورد انتقال پایتخت از گذشته موضوعاتی مطرح بوده که این هم جز موضوعات کارشناسی است که باید بررسی شود ولی جزو موضوعات فوری نیست و هزینه بسیار زیادی را نیز به همراه دارد.

وزیر کشور با اشاره به موضوعات مربوط به حوزه بحران نیز گفت: قطعا حادثه خبر نمی‌کند لذا در حوزه مدیریت بحران، سه مسئله سازه‌های ناپایدار، پسماند و حمل و نقل عمومی جزو موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه سازه‌های ناپایدار بر اساس دستورالعمل وزارت کشور باید اقدامات لازم صورت بگیرد. در حوزه حمل و نقل نیز برقی سازی در شهر تهران آغاز شده ولی‌ باید در سطح استان تهران نیز موضوع به صورت جدی دنبال شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه