اخبار داغ

پای 21 نفر گیر است؛

معمای فساد در فوتبال؛ سونامی کالچوپولی فوتبال ایران در «سکه گیت»!

معمای فساد در فوتبال؛ سونامی کالچوپولی فوتبال ایران در «سکه گیت»!
متهمان پرونده فساد هنگفت باشگاه مس رفسنجان در حال تفهیم اتهام و برکناری هستند اما از جزئیات این پرونده خبری در دست نیست.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ هفته گذشته بحث فساد هنگفت چندین میلیون دلاری (یا چند صد میلیارد تومانی) در یکی از باشگاه‌های صنعتی واقع در جنوب‌شرق کشور مطرح شد که پس از چند روز همه به یک نام مشترک رسیدند؛ باشگاه صنعت مس رفسنجان که گویا مدیران وقت آن از سال 1400 به بعد با اتهامات سنگین فساد و رشوه‌های آن‌چنانی مواجه شده‌اند.

رفته رفته قبح این مسئله ریخت و همه به سادگی از فسادی که به وقوع پیوسته صحبت می‌کردند؛ فسادی که در وهله اول یقه 2 تن از مدیران عالی‌رتبه فوتبال ایران را گرفت و سپس نوبت به یک فرد رسانه‌ای مشهور و ذی‌نفوذ هم رسید تا این افراد مجبور به حضور در استان کرمان و تفهیم اتهام و دفاع از خود در دادگستری این استان شوند.

در این رابطه پنج‌شنبه هفته گذشته خداداد افشاریان به دلیل مبهم بودن شرایط خود در پی اتهامات رشوه، از سمت خود در کمیته داوران فدراسیون کناره گرفت و سهیل مهدی هم با تصمیم فدراسیون فوتبال از مسئولیت کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران کنار رفت و این 2 نفر جای خود را به ترتیب به دانیال مرادی و محمدرضا کشوری‌فرد دادند.

بیشتر بخوانید؛
اعلام دلایل برکناری خداداد افشاریان و سهیل مهدی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ

شکی نیست که پس از مدتی سکوت، این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و تصمیمی اصولی و درست را از مدیریت فدراسیون شاهد هستیم. این اقدام برای قدم نخست بسیار خوب و منطقی بود اما این پایان کار نیست و باید فدراسیون‌نشینان به دقت ابعاد مختلف ماجرا را بررسی کنند تا افراد دیگر را هم به سادگی آب خوردن از منصب خود عزل نمایند.

شاید همگان بر این باور باشند که با این عزل و نصب‌ها، منشأ فساد پیدا شده و دست فاسد از بیخ قطع شده است اما این در واقع نوک کوه یخی است که از عرشه کشتی فوتبال ایران دیده می‌شود و همه ماجرا نیست؛ چرا که هر روز اسامی مخفف دیگری نظیر ف. م. یا م. ه. در جراید و رسانه‌ها پخش می‌شوند که یکی از آن‌ها باز هم رسانه‌ای است.

تاج: 3 نفر 25 سکه بهار آزادی رشوه گرفته‌اند!

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال شب گذشته در این رابطه گفت: امکان دارد فساد در فوتبال وجود داشته باشد و به من هم یک نهاد گزارشی درمورد ۳ نفر از پرسنل فدراسیون داد؛ این اتفاق مربوط به سال ۱۴۰۰ است که خودم در فدراسیون نبودم اما دقت کردم بحث رشوه است که این بحث هم نمی‌تواند در کمیته اخلاق و ارکان قضایی ما ثابت شود و باید به دادگستری برود تا اگر آن جا ثابت شد، کمیته اخلاق ما هم تنبیهات جدی در نظر خواهد گرفت.

رئیس فدراسیون فوتبال پا را فراتر از یک ادعای ساده گذاشت و در بخش تکان‌دهنده دیگری گفت: در مورد هر کدام از ۳ نفری که در حوزه فدراسیون مطرح شده‌اند با یک فرد رسانه‌ای، حدود ۲۵ سکه اعلام شده که نمی‌دانم دلیل پرداخت چه بوده است. پرونده در حالت بازپرسی و در اختیار قاضی است ‌که به قصد تفهیم اتهام، این افراد را خواسته. وثیقه هم از آنها نگرفته و گفته است بروید. بار دیگر باید به دادگاه بروند و اگر تخلف‌شان اثبات شد که قطعا در حوزه فوتبال هم شامل محرومیت جدی می‌شوند. اگر هم ثابت نشد ما و دادگستری اعلام می‌کنیم.

بنابراین به‌طور قطع پی‌گیری این مسئله از دست ارکان مستقل قضایی فدراسیون فوتبال خارج شده که این مسئله را هم با توجه به احتمال بالای نفوذ متهمان در تاروپود ارکان قضایی می‌توان به فال نیک گرفت. از این رو بدون تردید این اسامی که به قولی تعداد آن‌ها به عدد چشم‌گیر 21 نفر هم رسیده، می‌بایست در قوه قضائیه و دادگستری به‌دنبال دفاع از خود باشند.

بدون تردید این آخرین و تنها فساد رخ‌داده در فوتبال ایران نیست و حالا یکی از مهم‌ترین وظایف ارکان قضایی و رئیس فدراسیون فوتبال این است که به دقت ذره‌بین خود را روی نقاط تاریک و پرابهام فوتبال ایران گرفته و به‌دنبال پاک‌سازی فوتبال از فساد، رشوه، پولشویی، تبانی و بسیاری از تخلفات ریز و درشت دیگر باشد.

در باره همین پرونده هم شنیده می‌شود که دقت نظر و دستور ویژه کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان برای پی‌گیری دقیق و ویژه مسئله فساد در باشگاه مس و فدراسیون فوتبال باعث شده تا ارکان قضایی فدراسیون به تکاپو افتاده و مسائل به جای این که مثل همیشه زیر فرش خاکانده بشوند، به رسانه‌ها درز کرده و باعث افشای یک اتفاق حیرت‌انگیز در این فوتبال ورشکسته شده باشند.

بیشتر بخوانید؛
سیدعلی: سکه و صنایع دستی در سیستم رادیویی برای رشوه گذاشته بودند!

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه