اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جرقه های سیاسی در اردوگاه اصلاحات و احتمال بالاگرفتن تنش ها در انتخابات ریاست جمهوری 1404

جرقه های سیاسی در اردوگاه اصلاحات و احتمال بالاگرفتن تنش ها در  انتخابات ریاست جمهوری 1404
در حالی طیف مشارکت جو اصلاحات از همین حالا بر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1404 تاکید دارد که به نظر می رسد جرقه های سیاسی در این اردوگاه به بالاگرفتن تنش های سیاسی در ماه های منتهی به انتخابات منجر شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از عقیم ماندن سناریوی تحریم انتخابات مجلس از سوی طیف رادیکال اصلاح طلب، انشقاق در اردوگاه اصلاحات بیش از پیش برای افکار عمومی نمایان شد.

طیف تندرو این جریان بر تحریم انتخابات مجلس و عدم حضور در پای صندوق های رای تاکید داشت.

تا از این طریق همصدا با جریان رسانه ای ضد انقلاب مانع برگزاری انتخابات پرشور شود. رسانه ها فایل صوتی از یک جلسه خصوصی اصلاح طلبان تندرو را منتشر کردند.

فایلی که در آن محمد خاتمی به عنوان لیدر تحریمی های انتخابات گفته بود «تا این مجلس و شورای نگهبان هست دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»

او در اعترافی هولناک درخصوص همصدایی همیشگی اصلاح طلبان با جریان ضد انقلاب این را هم گفته بود که بیایید یک بار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم، نه در کنار ضدانقلاب و تحریم!

تلاش برای اجرای سناریوی تحریم در حالی از سوی جریان رادیکال اصلاحات دنبال می شد که در سوی دیگر ماجرا، اصلاح طلبان مشارکت جو بر حضور پای صندوق های رای تاکید داشتند.

جریان کارگزاران سازندگی و چهره های همچون حسین مرعشی، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی و حتی صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان نیز در اظهارات مختلف بر مشارکت در انتخابات تاکید کردند.

محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه از چهره های شاخص اصلاح طلب و البته از مهره های نزدیک به دولت قبل هم در مخالفت با تصمیم بسیاری از اصلاح طلبان تندرو وارد رقابت های انتخاباتی شد.

کاندیداتوری او ابتدا از تهران و پس از انصراف و ورود به رقابت های انتخاباتی از رشت، اگرچه حاشیه های فراوانی را به دنبال داشت اما در نهایت سرمایه اجتماعی این جریان را به نمایش گذاشت.

نوبخت حتی در زادگاهش نتوانست اعتماد مردم را جلب کرده و به عنوان وکیل ملت به مجلس راه پیدا کند. دلخوری او از همشهری هایش موجب شد که وی در صفحه شخصی خود جمله ای با این مضمون که «آمدم اما نیامدید!» را به اشتراک بگذارد.

همصدایی با ضد انقلاب بن بست جریان اصلاحات

حالا اما در سال منتهی به انتخابات به نظر می رسد همچنان جریان اصلاح طلب مشارکت جو در تلاش برای جلب اعتماد مردم است.

نوبخت در تازه ترین اظهاراتش گفته است: به دنبال آن هستیم که برای انتخابات آینده، خود را آماده کنیم و از چهره‌هایی که می‌توانند انگیزه را در مردم ایجاد کنند استفاده کنیم. البته برخی گفتند که بخش‌هایی از مردم از برخی مسائل عبور کرده‌اند اما ما معتقدیم اتفاقا خیلی از آحاد جامعه منتظر یک تحول هستند و می‌خواهند اطمینان داشته باشند که می‌توان یک تحول مثبت را ایجاد کرد؛ لذا به دنبال شناسایی چهره‌های محبوب هستیم و از شورای محترم نگهبان نیز می‌خواهیم به خاطر جمهوریت این کشور و نیز بالا بردن شاخص‌ها و درصد مشارکت؛ زمینه حضور این چهره‌های محبوب و مطرح را از جناح‌های مختلف سیاسی فراهم کنند.

نوبخت این را هم گفته که انشالله شاهد انتخابات با مشارکت بالایی در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۴ باشیم که می‌توان زمینه تحول مثبت در کشور را به وجود آورد.

این اظهارات دبیر حزب اعتدال و توسعه اگرچه حاکی از اراده جدی جریان مشارکت جو برای نقش آفرینی در انتخابات 1404 است اما نشان دهنده تعمیق شکاف در اردوگاه اصلاحات است.

به نظر می رسد با وجود اینکه نوبخت با رای منفی از سوی مردم در انتخابات مجلس رو به رو شده، اما حاضر به هم صدا شدن با رادیکال های اصلاحاتی نیست.

شاید این گام های نخستی باشد که اصلاح طلبان مشارکت جو برای ایستادن تمام قد در برابر تحریم های انتخاباتی برداشته و در ماه های منتهی به انتخابات شاهد بالا گرفتن تنش های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بین طیف های این جریان باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه