اخبار داغ

یزد استانی با کمترین اشتغال ناقص؛

بهره‌وری بازار کار یزد بیشتر از همه استان‌هاست

بهره‌وری بازار کار یزد بیشتر از همه استان‌هاست
سهم اشتغال ناقص در استان یزد در زمستان سال 1402، ۰/۸ درصد بوده که یزد را در جایگاه اولین استان با کمترین نرخ اشتغال ناقص در بین استان‌های دیگر قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از یزد رسا،  اشتغال ناقص یکی از شاخص‌های اقتصادی و مهم بازار کار است که نشان می‌دهد چه جمعیتی از مجموع افراد شاغل کمتر از ۴۴ ساعت و بیشتر در یک هفته کار کرده یا شغل غیرمرتبط با مهارت و دانش خود دارند که این شراط با توجه به اینکه بهره‌وری را کاهش می‌دهد در اقتصاد نامطلوب است.

 به عبارت دیگر افراد دارای «اشتغال ناقص» شامل تمام شاغلانی است که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و به هر دلیل دیگری، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند؛ به عبارتی این افراد به دلایل مختلف مجبور هستند کمتر از نُرم استاندارد در هفته کار کنند. نوع فعالیت این افراد تحت عنوان اشتغال ناقص شناخته می‌شود.

سهم ۸/۶ درصدی اشتغال ناقص از جمعیت شاغل کشور

براساس آمار مرکز ایران سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۸/۶ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر در کشور، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰/۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

بهره‌وری بازار کار یزد بیشتر از همه استان‌هاست

مطابق آمارها تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۸ نفر است که این تعداد در زمستان ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۰۲ نفر بوده است؛ یعنی تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۴۷ هزار و ۴۵۴ نفر کمتر بوده است.

سهم ۰/۸ درصدی اشتغال ناقص از شاغلان استان یزد

سهم اشتغال ناقص در استان یزد در زمستان سال 1402، ۰/۸ درصد بوده است که یزد را در جایگاه اولین استان با کمترین نرخ اشتغال ناقص در بین استان‌های دیگر قرار داده است. براساس این گزارش اشتغال ناقص استان یزد در زمستان ۱۴۰۱، ۳/۲ درصد از جمعیت شاغل استان را تشکیل داده بوده که نشان می‌دهد پس از گذشت یک سال این میزان ۲/۴ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس طی یک سال گذشته منتهی به زمستان ۱۴۰۲، بهره‌وری کار در استان یزد به میزان ۲.۴ درصد افزایش یافته است و در واقع تعداد افرادی که کمتر از حد استاندارد مشغول کار بوده یا کار غیرمرتبط انجام داده‌اند، نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ کمتر شده است.

 

بهره‌وری بازار کار یزد بیشتر از همه استان‌هاست

 

اشتغال ناقص 19 استان بالاتر از میانگین کشوری

میانگین اشتغال ناقص کشور که از آن به نیمه بیکاری هم یاد می‌شود در زمستان ۱۴۰۲، ۸/۶ بوده است که نسبت به زمستان ۱۴۰۱، ۰/۹ درصد کاهش یافته است و این شاخص در ۱۹ استان کشور نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده است.

بر این اساس خراسان شمالی و لرستان با ۲۴.۴ درصد و ۲۲/۱ درصد استان‌هایی با بیشترین اشتغال ناقص و بوشهر و تهران با ۱/۵ و ۱/۶ درصد پس از یزد، استان‌های با کمترین اشتغال ناقص و بیشترین بهره‌وری در بازار کار در مرکز آمار ایران معرفی شده‌اند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه