اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

خون شهید، بصیرت و بیداری ایجاد و حقیقت را آشکار می‌کند

خون شهید، بصیرت و بیداری ایجاد و حقیقت را آشکار می‌کند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: خون شهید، بصیرت و بیداری را در جامعه ایجاد می‌کند و حقیقت را برای ملت آشکار می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین الیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اظهار داشت: برای بررسی اجمالی این بیداری می‌خواهم موضوع را از ۲ وجه دیپلماسی و فرهنگی موردبحث قرار دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در وجه اول شهادت انسان‌های مؤمن خدمتگزار، خدوم و تأثیرگذار تغییر در فرهنگ و منش دیگر انسان‌ها و جهان دارد به فرموده استاد دکتر میرباقری تغییر فرهنگ مادی جهان که قرن‌ها روی آن کار شده، نیاز به فداکاری دارد.

الیاسی با تشریح اینکه نگرش امام راحل این بود که راهبُرد ما برای غلبه بر کفر، راهبُرد غلبه خون بر شمشیر است، اظهار کرد: حضرت امام (ره)، در آخرین بیانیه‌هایی هم که صادر کردند، مثل بیانیه خطاب به مهاجرین جنگ تحمیلی، تصریح به این معنا دارند که ما می‌بایست خون بدهیم و از طریق خون دادن، در جامعه جهانی ایجاد بصیرت و بیداری کنیم.

وی تصریح کرد: خون شهید، حتی آن‌هایی را که از دشمن متأثر شدند؛ ولی روحشان پاک است، برمی‌گرداند و یک عده‌ای هم که اهل عنادند منزوی می‌شوند.

این کارشناس سیاسی با توضیح اینکه این خاصیتِ این خون‌ها است و خدای متعال خیلی وقت‌ها حق را با شهادت آشکار می‌کند، ادامه داد: مسیر عالَم به سمت تجزیه و ترکیب است؛ همیشه سردمداران جبهه نفاق و جبهه منفعلیم یک عده‌ای را فریب می‌دهند و می‌برند و در بزنگاه‌هایی، آنهایی که اهل راه‌اند برمی‌گردند؛ خدا حادثه‌هایی پیش می‌آورد و هدایت می‌کند و دستگیری می‌کند، و آنها تنها می‌مانند.

وی تصریح کرد: در بررسی این روشنگری تأثیرات خدمات قبل و بعد از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر تلاشگر و انقلابی است یکی از مهم‌ترین مسائل با محوریت خود بحث دیپلماسی بین‌الملل و مسائل دیپلماسی اقتصادی بود، در بخش‌های دیگر مسئولان مختلف، معاونان رئیس‌جمهور و وزراء همه پیگیر مسائل بودند، اما در بحث دیپلماسی محوریت آقای رئیس‌جمهور پررنگ بود.

الیاسی گفت: یکی از مهم‌ترین مباحثی که در دولت سیزدهم پیگیری می‌شد بحث مربوط به سیاست متوازن به‌ویژه معطوف به ارتباط با همسایگان ما بود که متأسفانه غفلت شده بود، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم هدف اصلی و محور اصلی برنامه‌های دولت سیزدهم و دستگاه سیاست خارجی، ابتدا سیاست متوازن در محوریت این سیاست متوازن ارتباط‌گیری با دنیای اسلام به‌ویژه کشورهای هم‌جوار بود.

وی افزود: بیش از ۶۸ هیئت عالی‌رتبه خارجی در مراسم بزرگداشت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران در تهران شرکت کردند که بیش از ۱۰ هیئت در سطح سران، حدود ۲۰ هیئت در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر رؤسای مجلس، فرستادگان ویژه بودند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد حاکی از دستاوردهای بزرگ در دیپلماسی با همسایگان، منطقه و فرامنطقه‌ای است که سفرهای مقامات کشورها به تهران برای ادای احترام، پیام‌های تسلیت، امضاهای دفاتر یادبود و سکوت به نشانه احترام، است، اظهار داشت: نشان می‌دهد تلاش‌های شهیدان سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان در سیاست خارجی ستودنی بوده و هویت آنها به‌عنوان کارگزاران روابط دیپلماتیک دارای حسن‌نیت و چهره‌ای مثبت در عرصه سیاست خارجی از سوی کشورهای مختلف پذیرفته شده بود.
وی افزود: دستاوردهایی که در عرصه‌های سیاسی و روابط دیپلماتیک خلاصه نمی‌شود و در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی و حتی دینی و علمی هم برای کشور عزیزمان پیامدهای نیکویی را در پی خواهد داشت.

الیاسی تصریح کرد: در ابتدا باید برقراری روابط با کشورهایی که تاکنون هیچ ارتباطی نداشته یا در ابتدایی‌ترین سطح روابط دیپلماتیک بوده است، مانند مصر و تونس، مرحله بعدی روابطی که برقرار بوده و به سردی گراییده شده بود؛ مانند عربستان و بحرین، مرحله بعدی کشورهایی که روابط دوستانه و گرمی برقرار بود که با برخی سوگیری‌های غیرمعقول لطماتی را به این روابط وارد کرده بودند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ارتباطات روتین در سطح فرامنطقه‌ای نیز مانند روابط با کشورهای اروپایی مدت‌ها بود که علی‌رغم پذیرش برخی دستورات و امضاکردن برخی توافقنامه‌ها و معاهدات ولی مکرراً در برقراری روابط ناموفق بودند و در دولت سیزدهم اصلاح روابط با اروپا در دستور کار قرار گرفته بود که حاصل این اقدامات را در این چند روز مشاهده کردیم.

کارشناس سیاسی توضیح داد: گسترش روابط تا آفریقا و کشورهای آمریکا لاتین را نیز قطعاً باید از دستاوردهای دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم دانست.

وی تلاش‌هایی که برای اصلاح روندهای دوره‌های قبل بسیار سخت و مجدانه انجام می‌شد و به‌عنوان نمونه می‌توان به تلاش‌هایی که در برقراری روابط با سودان و جیبوتی انجام شده بود و به ناگاه این کشورها را ازدست‌رفته دیدیم و تمام اقدامات در برقراری روابط نقش‌برآب شد، اشاره کرد و یادآور شد: یکی از شاهکارهای دیپلماسی در دولت سیزدهم برقراری ارتباط با ام‌العرب یا کشور مصر بود، کشوری با قدمت بالا و اهمیتی زیاد از نظر تاریخ، فرهنگ، موقعیت سوق‌الجیشی، هم‌جواری با فلسطین و حتی مناسبات اقتصادی که از ۱۳۵۸ این روابط تاکنون قطع شده بود و تلاش‌های امیر دیپلماسی ایران در احیای روابط با کشورهای منطقه شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که نشانه‌هایی را از سوی مقامات قاهره برای آغاز مراحل ابتدایی در روابط را به‌وضوح می‌شد ملاحظه کرد.

الیاسی گفت: پس از برقراری ارتباط با عربستان در آبان ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور شهید کشورمان دکتر آیت‌الله ابراهیم رئیسی دیداری را با عبدالفتاح السیسی در عربستان داشتند و پس از آن مکرراً دیدارهایی بین مسئولان امور خارجه دو کشور یعنی شهید دکتر حسین امیر عبدالهیان و سامح الشکری صورت گرفت که این روابط در دوران طوفان الاقصی به مذاکرات متعدد تلفنی بین دو طرف نیز ادامه داشت.

وی تصریح کرد: به‌طورکلی رئیس دولت سیزدهم و وزیر امور خارجه آن در سازمان روابط خارجی کشور نقشه راهی را ترسیم کردند که تداوم طی مسیر آن می‌تواند بهترین گزینه برای دولت منتخب مردمی در آینده باشد و بدون عدول از این مسیر پیشبرد قطار روابط بین‌الملل هیچ انحرافی نخواهد داشت تا سرمنزل مقصود.

کارشناس سیاسی در پایان اظهار کرد: عنوان «سیاست خارجی متوازن» بهترین گزینه برای مدل گسترشی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم بود که بر اساس سفرهای دوجانبه ریاست‌جمهور و وزیر امور خارجه به کشورهای مختلف بنا نهاده شده بود، در همین راستا می‌بایست موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در به عضویت درآمدن در سازمان‌های متعدد جهانی و منطقه‌ای از جمله بریکس، شانگهای و اکو طی مدت کمتر از سه سال حیات دولت شهید خدمت دانست.

وی تأکید کرد: صدالبته تداوم این مسیر منجر به افزایش تعاملات منطقه‌ای و جهانی بین ایران و دیگر کشورها خواهد بود و همچنین ما شاهد ارتقای جایگاه تهران در معادلات جهانی و حتی حل این معادلات خواهیم بود که در نتیجه کاهش اقتدار و جایگاه یک رژیم جعلی و نامأنوس در منطقه می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه