اخبار داغ

سهمیه‌های المپیک ایران عجیب نیست؛

اسبقیان: واگذاری سرخابی‌ها مشکلی نداشت/ میراسماعیلی منفصل‌ازخدمت نیست

اسبقیان: واگذاری سرخابی‌ها مشکلی نداشت/ میراسماعیلی منفصل‌ازخدمت نیست
سخن‌گوی وزارت ورزش و جوانان گفت: آرش میراسماعیلی مشمول محکومیت اجتماعی جدیدی نشده‌است.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ سیدمحمدشروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و سخن‌گوی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: یاد و خاطره رئیس‌جمهور محترم، مقاوم، شجاع و هیات همراه را گرامی می‌دارم. حضور ریاست‌جمهور در وزارت ورزش و جوانان برای نخستین بار و ظرف ۴، ۵ ساعت جای تقدیر و تشکر داشت. با دستور مقام عالی وزارت، حوزه فرهنگی به معاونت قهرمانی منتقل شده و ما شده‌ایم معاونت فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای. تدوین دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اختصاصی فرهنگی - ورزشی پی‌گیری شده و ایجاد کانون‌های هواداری به همراه اقدامات و الزاماتی دیگر در حوزه قراردادهای ورزشی، از مهم‌ترین امور بوده. برگزاری اردوهای روایت پیش‌رفت، اعزام ملی‌پوشان به راه‌پیمایی سیاسی - مذهبی اربعین حسینی و دیدار جامعه ورزش با رهبری معظم انقلاب اسلامی از اهم فعالیت‌های ماست.

وی در ادامه بیان داشت: قبلاً معاونت فرهنگی ما با معاونت همگانی ادغام بود. در خبرها عنوان می‌شود معاونت فرهنگی حذف شده اما به‌عنوان یک نفر با ۴۰ سال سابقه در ورزش کشور، می‌گویم نه‌تنها حوزه فرهنگی کوچک هم نشده؛ بلکه اهمیتش بالا رفته چون موضوعات فرهنگی را در بخش‌های باشگاهی و فدراسیون‌ها دنبال می‌کنیم که ذیل معاونت قهرمانی و حرفه‌ای هستند و حرف‌شنوی باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها از این معاونت کارسازتر است. در پایان هر مجمعی که می‌رویم، عنوان می‌کنم رئیس منتخب در ۲ شاخص مهم فرهنگی و قهرمانی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. اطمینان می‌دهم موضوعات فرهنگی در اولویت وزارت هستند.

اسبقیان پیرامون اقدامات وزارت عنوان داشت: برگزاری شورای عالی ورزش با حضور رئیس‌جمهور که ۳۴۲۸ پروژه را تعیین‌تکلیف کرده، سناریوهای تکمیل و مولدسازی پروژه‌های نیمه‌تمام را هم در آن‌جا مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دادیم. آیت‌الله رئیسی با دستور ویژه، مساعدت را تصمیم گرفتند تا با هم‌کاری ۲ وزارت، پروژه‌ها سرعت پیدا کنند. برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور هم تصویب شده و فرآیند تدوین سند ملی آمایش سرزمینی را هم یادم نمی‌رود که گفتند این مسئله ۶ ماه طول می‌کشد اما ایشان گفتند باید ظرف ۳ ماه این را تمام کنید. ما الان در مراحل پایانی‌اش هستیم. ایشان به ورزش توجه ویژه‌ای داشتند.

وی در ادامه این مبحث گفت: واگذاری قطعی سرخابی‌ها را داشتیم که ۲۰ سال این بحث طول کشیده بود. اگر دستور ویژه شهید رئیسی نبود، شاید استقلال و پرسپولیس واگذار نشده بودند. حمایت و نظارت و برنامه‌ریزی وظیفه ماست؛ نه باشگاه‌داری. احداث شهرک مدال هم از تاکیدات رئیس‌جمهور محترم بوده. اصلاح ماده ۵ قانون سربازقهرمان هم در حال پی‌گیری است. مطالبات قهرمانان در راستای رفع دغدغه‌های معیشتی مورد انجام قرار گرفت. ۳ بار از ورزشکاران تجلیل انجام شد. ۲۹ نفر از قهرمانان نیز در این دولت استخدام شده و ۵۸ نفر از خدمت سربازی معاف شدند.

معاون وزیر ورزش و جوانان تاکید داشت: وزیر دیدارهای نزدیکی با ورزشکاران نامی داشتند. پیش‌نویس آئین‌نامه انصاف مالی با رویکرد کاهش و مدیریت هزینه‌ها در لیگ‌های حرفه‌ای به‌ویژه فوتبال مدنظر بوده. در حوزه ورزش قهرمانی ۳۱۴۵ مدال توسط مردان کسب شده و سهم زنان هم ۹۵۳ مدال بوده‌است. ۱۱۰۸ مدال جهانی، ۱۴۱۶ مدال آسیایی، ۱۵۷۴ مدال بین‌المللی داشتیم که در ۲۱۴ رویداد میزبان بوده‌ایم. مسابقات مینی‌فوتبال را در بخش همگانی با حضور ۴۲۰۰۰ تیم و ۲۰۰۰ رویداد خیابانی تجربه و برگزار کردیم.

وی درباره آخرین وضعیت رئیس فدراسیون جودو در بحث محکومیت آرش میراسماعیلی گفت: حکم جدیدی درباره ایشان صادر نشده. در سال ۱۴۰۲ رای قطعی صادر شده و محکومیت تغییر یافته و محکومیتی که منجر به محرومیت اجتماعی از مسئولیت بشود، به ما ابلاغ نشده. جرایمی برای ایشان شامل شده که انجام شده و تاکنون از نظر ما میراسماعیلی محکوم نیست.

اسبقیان راجع به واگذاری سرخابی‌ها در ازای پرداخت بدهی‌ها تصریح داشت: با سازمان خصوصی‌سازی کاملا هماهنگ بودیم و مشکل خاصی در روند واگذاری نداریم. این موضوع تایید شده و مشکلی نیست. پس از تاییدصلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان، مذاکره رسمی واگذاری شکل گرفت و در نهایت سهام به فروش رفت.

وی در مورد ورزشگاه بزرگ تهران گفت: حامی اصلی ورزش در دولت را از دست دادیم اما کار با جدیت دنبال می‌شود. به فضل الهی و تلاش دولت و پی‌گیری‌های وزیر، در حمایت از ورزش مشکلی نداریم و رئیس‌جمهور جدید هم حتما راه شهید رئیسی را ادامه خواهد داد. این پروژه دنبال می‌شود و تفاهم‌نامه هم انجام شده. مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را به مساحت ۳۷۰ هکتار گرفته‌ایم و با رعایت قوانین ذیل معاونت ریاست‌جمهوری و نهادهای ذی‌ربط تنظیم شده‌است. 

معاون وزیر درباره عملکرد فدراسیون‌های المپیکی و نحوه رسیدگی به آن‌ها اذعان داشت: وزارت کار نظارتی‌اش را با جدیت دنبال می‌کند ولی تصمیم‌گیرنده ادامه فعالیت روسای فدراسیون‌ها، مجامع هستند. به تصمیم مجامع احترام می‌گذاریم و روسا در مجمع مکلف به پاسخ‌گویی هستند. ما در جایگاه مجمع می‌توانیم ورود کنیم. برخورد و برکناری رئیس در اختیار وزارت نیست اما تذکر، پی‌گیری و یادآوری را در دستورکار داریم.

وی در خصوص انتخابات فدراسیون تنیس گفت: مواردی هست که دستگاه‌های نظارتی از ما خواسته‌اند تا بررسی کنیم. فکر می‌کنم تا اواخر این هفته و اوایل هفته بعد، تاریخ مجمع مشخص شود.

اسبقیان در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌های اصفهان، اهواز و تبریز خاطرنشان ساخت: تصمیم‌گیری درباره حضور زنان در استادیوم‌های استانی برعهده مسئولان استانی است اما وزارت در هر صورت دنبال حفظ کرامت خانم‌هاست. دنبال حضور زنان با رعایت موازین قانونی که توسط شورای تامین مصوب شده، هستیم. باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش خانم‌ها حفظ شود و از اولویت‌های ماست.

وی پیرامون فساد باشگاه مس رفسنجان و موضع وزارت گفت: وزیر بارها اعلام کرده که با فساد در هر سطحی مبارزه می‌کنیم و وزارت روی باشگاه‌ها نظارت ویژه‌ای کرده و ورود می‌کند. اجازه نمی‌دهیم ساحت مقدس ورزش کشور آلوده به فساد و امورات غیراخلاقی شود. با جدیت با هرگونه فساد در هر سطحی مقابله می‌کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد ورزش ناشنوایان و بی‌مهری به آن‌ها عنوان داشت: گزارشی از عدم پرداخت حقوق از صندوق به آن‌ها نرسیده؛ دوستانی که مورد را مطرح کردند به وزارت بیایند و پی‌گیری کنیم. امروز کسی در راس صندوق است که هم کار مالی بلد است، هم اقتصادی و هم از مدیران توان‌مند ماست. اگر چنین چیزی باشد، پی‌گیری می‌کنیم.

وی در مورد برآیند کلی فرهنگی در فصل آتی لیگ برتر فوتبال بیان داشت: این موضوعات در اولویت ما هستند. نظام‌نامه فرهنگی ورزش کشور مصوب شده و قرار است توسط وزیر به باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها ابلاغ شود. کمیسیون فرهنگی را تشکیل دادیم و مصوبات خوبی هم داشتیم.

اسبقیان راجع به تعداد المپین‌های ایرانی در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس و پاداش‌شان گفت: در دوره قبل ۲ رشته تیمی در المپیک داشتیم که تعداد نفرات را افزایش داد که در واقع یک مدال هستند اما الان آن ۲ تیم انتخاب نشده‌اند. اتفاق عجیبی در تعداد سهمیه‌ها نیفتاده ولی برای نخستین بار در قایق‌رانی و شمشیربازی سهمیه تیمی گرفتیم. تلاش‌هایی باید انجام شود تا والیبال، بسکتبال و حتی هندبال به المپیک برسند. جلسه مشورتی درباره پاداش با حضور روسای کمیته‌های المپیک و پارالمپیک داشتیم و پس از دومین جلسه با یک تصمیم جمعی، به نظر مشترک پاداش‌ها می‌رسیم. قطعاً قبل از المپیک میزان پاداش را اعلام می‌کنیم.

وی در مورد تغییر مدیریت سرخابی‌ها مخصوصاً تغییر مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: لازم به هماهنگی نیست. اعضای هیات‌مدیره باشگاه باید تصمیم‌گیرنده باشند. اصلاً به موضوعات تعیین مدیران ورود نمی‌کنیم و هیات‌مدیره تصمیم‌گیرنده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان ساخت: عدد مصوب دولت برای تسهیلات المپیک و پارالمپیک یکسان بوده و این تصمیم رئیس فقید دولت است. در مصوبه‌مان قطعاً پاداش‌ها را یکی می‌دانیم.

وی در رابطه با اساس‌نامه فدراسیون‌ها که بر اساس الزامات جهانی خواهد بود، تصریح داشت: این فرآیند در حال طی است. اصولا تاکید وزیر بر این است که دخالتی در امورات اجرایی نداشته باشیم. بر اساس قانون اهداف و وظایف وزارت، این وزارت حمایت و نظارت را وظیفه می‌داند. در زمان اصلاح اساس‌نامه، بحث ریاست وزارت در مجامع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اسبقیان راجع به اعزام تیم ملی موی‌تای به یونان گفت: در حال پی‌گیری هستیم. شاید پی‌گیری‌ها از سوی مجموعه‌ها به جدیت صورت نگیرد و شاید سفارت‌خانه‌ها مشکل‌ساز شوند. بچه‌های موی‌تای در موعد مقرر کارشان را انجام دادند ولی گزارشش را به ما ندادند که مشکل چیست. ویزاها را زود ندادند و دیر شد.

وی درباره حق پخش تلویزیونی تاکید داشت: جلسات متعددی داشتیم، وزیر این موضوع را به جد پی‌گیری می‌کند و این حق باشگاه‌هاست. برای سرپا ماندن باشگاه‌ها، باید حق‌شان پرداخت شود. ما به عنوان وزارت پی‌گیر جدی این موضوع هستیم.

معاون وزیر ورزش ک جوانان در خصوص مشکل عجیب وحید مرادی گفت: کار دنبال می‌شود و یک موضوع شخصی است. رئیس فدراسیون والیبال توضیحات را داده‌اند و هر کمکی از ما بر بیاید، انجام می‌دهیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه