اخبار داغ

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تراژدی ادامه‌دار نان بی‌کیفیت در سفره قزوینی‌ها

تراژدی ادامه‌دار نان بی‌کیفیت در سفره قزوینی‌ها
در حال حاضر کیفیت نان استان قزوین رضایت‌بخش نیست به طوری که بارها شاهد گلایه مردم از وضعیت نان بودیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ نان یکی از ارزان‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سبد غذایی خانوار به شمار می‌رود و سلامت آن در تامین تندرستی مردم نقش مهمی خواهد داشت اما متأسفانه با وجود نظارت‌ها و قوانین گسترده‌ای که در این راستا وجود دارد همچنان مردم قزوین از بی‌کیفیتی نان گلایه‌مند هستند.

در حال حاضر کیفیت نان استان قزوین رضایت‌بخش نیست به طوریکه بارها شاهد گلایه مردم از وضعیت نان بودیم و این مسئله تا جایی اهمیت یافته که امام جمعه محمدیه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ با گلایه از وضعیت نان در شهر محمدیه اعلام می‌کند: کیفیت نان در این شهر قابل قبول نیست و مردم خواستار نظارت بیشتر و همچنین برخورد با متخلفین هستند.

شهروندان قزوینی با انتقاد از کیفیت نامناسب نان خواستار توجه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی برای رفع این مشکل شدند که در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین دستور تشکیل کمیته نظارت بر کیفیت آرد و نان را در استان قزوین صادر می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین اعلام می‌کند که علاوه‌ بر نظارت‌های مکرر، مجدد کمیته‌ای مامور نظارت بر کیفیت تولید آرد در کارخانه و تولید نان در نانوایی باشد تا نانی که به دست شهروندان می‌رسد از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

به منظور بررسی بیشتر موضوع، گزارشی تهیه کردیم تا وضعیت فعلی کیفیت و سلامت نان را از کارشناسان مسئول و زیربط جویا شویم.
 

تنها افزودنی مجاز در نان خمیر مایه است

مرتضی جانی کارشناس مسئول مواد غذایی واحد سلامت مرکز بهداشت استان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بر اساس استاندارد ملی نان و سازمان غذا و دارو؛ میزان نمک در انواع نان ۱/۵ درصد و در نان سنگک یک درصد وزن خشکی نمک است.

وی با بیان اینکه تنها افزودنی مجاز در نان خمیر مایه است، افزود: خمیر مایه می‌تواند به تخمیر نان کمک کند و نانوا می‌تواند با توجه به انواع نان از آن بهره‌مند شود.

این مسئول ادامه داد: اضافه کردن تمام افزودنی‌های دیگر نظیر جوش شیرین که به منظور تخمیر مصنوعی و یا بلاکیت که موجب سفید شدن نان صورت می‌گیرد، ممنوع است.

جانی اذعان کرد: نان سنگک با توجه به نوع آرد آن بالاترین میزان سبوس را دارد که این میزان در مابقی نان‌ها درصد کمتری است اما به طور کلی افزودن سبوس به خمیر نان هیچ ارزش غذایی ندارد چون سبوسی دارای ارزش غذایی است که در خود آرد موجود باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سبوسی مورد تایید وزارت بهداشت است که مخصوص خوراکی و از نوع پودری و ریز باشد درحالی که در گذشته مواردی داشتیم که سبوس درشت و دامی را خریداری و به آرد اضافه می‌کردند، و این اقدام از نظر بهداشت هیچ منفعت و ارزش غذایی ندارد.

کارشناس مسئول مواد غذایی واحد سلامت مرکز بهداشت استان در خصوص سستی خمیر تشریح کرد: مدتی پیش قشر نانوا از میزان سستی خمیر گلایه‌مند بودند که در این رابطه اداره بهداشت به عنوان سیستم نظارتی ورود پیدا کرده و نمونه‌برداری لازم از نظر میزان گلوتن نان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هرچه گلوتن کمتر باشد، احتمال سستی خمیر وجود دارد، گفت: در این راستا هر نمونه نان تولیدی را که برای سنجش میزان گلوتن به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال شد در حد استاندارد بود و اغلب نان‌ها حداقل ۲۵ درصد گلوتن را داشتند.

این مسئول عنوان کرد: بر اساس اعلام نانوایان، اداره غله و بهداشت و درمان طی ۹ ماه اخیر مقدار آردی که در استان تولید شده نسبت به مدت مشابه از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است.

جانی اظهار کرد: نانی با کیفیت است که مواد اولیه آن یعنی گندم از کیفیت لازم برخوردار باشد لذا کشت گندم باید آبی و بدون سن‌زدگی باشد و حتما روند خواب لازم را طی کند.

کارشناس مسئول مواد غذایی واحد سلامت مرکز بهداشت استان اذعان کرد: متأسفانه در کشور ما انواع گندم به یک قیمت خریداری و در یک سیلو با هم مخلوط می‌شود و بدون اینکه خواب لازم را داشته باشد، وارد چرخه تولید شده و به نانوایی‌ها ارسال می‌شود که این موجب سستی خمیر می‌شود .

وی افزود: برخی کارخانجات داخل استان از آرد کیفیت بالاتری برخوردار هستند چراکه علاوه بر گندم استانی از گندم کیفی و خارجی نیز در روند تولید استفاده می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مدتی پیش به پیشنهاد اداره کل غله استان، مقداری خواب گندم را افزایش و با گندم کیفی و خارجی اختلاط کردند که در نهایت مقداری کیفیت آرد افزایش یافت.

جانی در خصوص بازرسی از واحد‌های نانوایی‌ تشریح کرد: به طور کلی در سطح کل کشور و استان حتی در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی بازرس بهداشت و محیط داریم که یکی از وظایف آن بازدید و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع و نانوایی‌ها است.

کارشناس مسئول مواد غذایی واحد سلامت مرکز بهداشت استان ادامه داد: واحد‌های نانوایی‌ از نظر ساختمان، تجهیزات و بهداشت فردی مورد نظارت قرار می‌گیرند و سالانه حداقل یکبار از هر واحد نانوایی نمونه‌برداری و برای سنجش میزان نمک، جوش شیرین و بلانکیت به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال می‌شود .

وی اضافه کرد: نانوایان متخلف در صورت عدم رعایت قوانین در خصوص میزان افزودنی‌های مجاز به دادگاه معرفی می‌شوند .

این مسئول عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر حتی یک نمونه مثبت بلانکیت در انواع نان‌های تولیدی استان مشاهده نشده و به طور متوسط ۹۸/۵ درصد از انواع نان تولیدی استان فاقد جوش شیرین بوده است.

جانی تصریح کرد: هر بازرس مرکز خدمات جامع سلامت مستقر در منطقه موظف است یک و نیم بار در طول یک فصل از مراکز تهیه و توزیع جامع هدف خود بازدید و گزارش عملکرد خود را به مرکز ارسال کند.

کارشناس مسئول مواد غذایی واحد سلامت مرکز بهداشت استان افزود: طی بازرسی‌های به عمل آمده تاکنون هیچ موردی ناشی از افزودن جوش شیرین در نان لواش مشاهده نشده و تنها چند مورد جزیی در نان تافتون و بربری وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های کلی مرکز بهداشت و درمان هماهنگی با سایر دستگاه‌های نظارتی برای بازدید‌های مشترک از مراکز تهیه و توزیع به ویژه نانوایی‌ها است که در این زمینه به همراه کارشناسان دستگاه‌های متولی حضور یافته و یک واحد نانوایی از ابعاد مختلف بررسی می‌کنند.

جانی در پایان گفت: شهروندان می‌توانند در برخورد با هرگونه رفتار غیر بهداشتی در نانوایی‌ها، شکایت خود را به سامانه رسیدگی به شکایات مردمی وزارت بهداشت ۱۹۰ گزارش دهند.
 

آرد قزوین شاخص لازم پخت نان با کیفیت را ندارد

عباس بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد:با توجه به اقلیم گرم و خشک، کمبود بارش‌ها و سیاست کشاورزان در استفاده از سموم و انواع ریزمغزی‌ها؛ متأسفانه گندم قزوین از کیفیت لازم برخوردار نیست و شاخص‌های لازم برای پخت نان باکیفیت را ندارند.

وی افزود: سال گذشته نانوایان نوع ۲ حق انتخاب داشتند و می‌توانستند از سایر استان‌ها آرد با کیفیت خریداری کنند که متاسفانه دسترسی به خرید خارج از استان بسته شد.

این مسئول ادامه داد: از سال گذشته مسئولین دستگاه‌های متولی به منظور افزایش و جبران کیفیت آرد، گندم کیفی و خارجی وارد کردند که تا حدودی مشکل سستی خمیر با اختلاط برطرف شد اما متاسفانه این امر در سال جدید کمتر صورت گرفته است.

بهرامی ابراز کرد: آردی که اکنون برای پخت نان در اختیار نانوایان استان قرار می‌گیرد شاخص لازم برای پخت نان باکیفیت را ندارد لذا باید با اختلاط با گندم کیفی و خارجی این مشکل برطرف شود.

رئیس اتحادیه نانوایان در قزوین تصریح کرد: با توجه به متغییر بودن کیفیت آرد میزان نمک هم متغییر می‌شود به طوریکه نانوایان ما برای پخت نان با آرد ضعیف مجبور به استفاده از نمک بیشتر خواهند بود که این امر موجب تشکیل پرونده قضایی، جرایم سنگین و حتی زندانی شدن آن‌ها شده در حالیکه نقشی در جرم مرتکب شده ندارند.

وی ادامه داد: نانوایان برای خرید هر کیسه آرد دولتی ۳۵ هزار تومان و برای نمک ۲۰ کیلویی ۷۵ هزار تومان هزینه می‌‌پردازند بنابراین قطعا افزودن نمک برای آن‌ها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر استان‌های خوزستان، گلستان و فارس سه استان برتر از نظر تولید گندم کیفی در سطح کشور هستند لذا باید بخشی از گندم فاقد کیفیت از استان خارج و گندم کیفی جایگزین آن شود.

بهرامی تصریح کرد: گرچه یکی از مهمترین فاکتورهای پخت نان باکیفیت، مهارت فردی نانوا است اما بی‌کیفیتی نان را نمی‌توان صرفاً با مهارت توجیه کرد چه بسا اکنون حتی نانوایان پیشکسوت هم از خرابی گندم و بی‌کیفیتی آرد گلایه‌مند هستند.

میزان سن‌زدگی آرد در استان قزوین بالا است

رئیس اتحادیه نانوایان در قزوین اضافه کرد: بر اساس اظهارات کارخانجات میزان سن‌زدگی آرد در استان قزوین بالا است که این فاکتور به نوع کشت بازمی‌گردد؛ گرچه عوامل دیگر مانند شرایط آب‌وهوایی، بارش‌ها، حمل، ذخیره‌سازی، دستگاه‌های کارخانجات نیز در تکمیل این زنجیره بی‌تاثیر نخواهند بود.

وی ادامه داد: نانوایان حلقه انتهایی تهیه نان محسوب می‌شوند لذا هر گونه اختلال و ضعف در هر یک از فاکتورهای ذکر شده، قبل از رسیدن به دست نانوا می‌تواند در کیفیت نان تولیدی اثرگذار باشد.

این مسئول عنوان کرد: حدود ۷۶۰ واحد نانوایی در سطح شهرستان قزوین فعالیت دارند که از این تعداد ۱۴۰ واحد سنگک، ۱۵۰ واحد بربری، ۶۰ واحد نان فانتزی، ۱۱ واحد نان تافتون و مابقی نان لواش و سنتی هستند.

 

بهرامی با اشاره به معایب طرح هوشمند سازی یارانه نان گفت: متأسفانه در این طرح، نیمه اول سال را ۳۱ روزه در نظر نگرفتند به همین دلیل نانوایان یک روز آخر ماه دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان در قزوین افزود: ماهانه سه مرحله آرد در سامانه بارگذاری می‌شود که با در نظر گرفتن زمان ثبت، تایید کارخانجات، تایید شرکت تعاونی روستایی و حمل؛ چندین روز اتلاف وقت وجود دارد که این موضوع نیز موجب گلایه نانوایان شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه فاکتورهای پیش‌بینی نشده در سامانه آرد ‌و نان برای نانوایان مشکلاتی ایجاد کرده که سبب نارضایتی نانوا و مردم می‌شود؛ به طوریکه نانوا برای رفع نیاز مردم طی روزهای پیش‌بینی نشده، مجبور به کم فروشی خواهد شد.

این مسئول اظهار کرد: تیم‌های بازرسی نانوایان دو روز در طی هفته به صورت مشترک با اتاق اصناف، جهاد کشاورزی و تعزیرات از نانوایی‌های سطح شهر نظارت دارند.

بهرامی با بیان اینکه نانوایان از ثابت ماندن نرخ نان گلایه‌مند هستند، گفت: انتظار داریم که نرخ نان هم همزمان با سایر مشاغل و افزایش نرخ دستمزد، اجاره‌ها و انشعابات قیمت‌گذاری شود تا نانوایان با خیال آسوده‌تری نیاز مردم را برطرف کنند و یا با برداشتن محدودیت‌ها و حذف سهمیه آرد بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند.

در ادامه عباس رحمانی مدیرکل غله در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: با توجه به تاکیدات معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری؛ اکنون بازدید‌های مشترک ادارات کل استاندارد، غذا و دارو، غله و تعزیرات به منظور بررسی سطح کیفی آرد استحصالی از سطح کارخانجات آردسازی آغاز شده که قطعا نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
 

ماهانه حدود 4 هزار تن گندم کیفی خارجی در اختیار کارخانجات آرد قرار می‌گیرد

وی افزود: به طور کلی در سال جدید، گندم تخصیصی به کارخانجات آرد استان، کیفیت لازم را داشته و به منظور ارتقا سطح کیفی گندم و آرد تولیدی؛ گندم کیفی و خارجی از خارج استان‌ و بنادر کشور به استان وارد شده است.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر استان‌های همجوار مانند البرز، تهران و گیلان خواهان گندم ما هستند و تاکنون مشکلی در خصوص کیفیت گندم به ما گزارش نشده در حالیکه اگر مشکلی وجود داشت قطعا درخواستی از استان‌های مجاور وجود نداشت.

رحمانی ابراز کرد: ماهانه حدود چهار هزار تن گندم کیفی خارجی در اختیار کارخانجات آرد قرار می‌گیرد و تاکنون گزارشی در ارتباط با کیفیت آرد به جز نان سنگک گزارش نشده است.

مدیر کل غله استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر حدود هشت هزار تن گندم کیفی از خوزستان وارد کردیم که برای آرد یارانه‌ای نوع یک ۲۰ درصد و آرد یارانه‌ای نوع دو ۳۰ درصد به کارخانجات آرد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه موجودی گندم استان از سطح کیفی مناسبی برخوردار است، افزود:
با همکاری و تعامل مسئولین استان و پیگیری‌های مستمر اداره کل غله سعی کردیم که همواره آرد با کیفیت در اختیار نانوایان قرار گیرد که این امر با اختصاص گندم کیفی به کارخانجات آرد تحقق یافته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

رحمانی در پایان گفت: با توجه به اتمام موجودی گندم استان بعد از بارگذاری در مرحله سوم؛ میزان گندم کیفی تخصیصی استان خوزستان به کارخانجات آرد استان افزایش می‌یابد که امیدواریم این روند در فصل تابستان نیز استمرار داشته باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع به گفتگو با یکی از مدیرعامل‌های شرکت آرد استان قزوین پرداختیم.

وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: متأسفانه از سال گذشته تاکنون کیفیت گندم استان قزوین دچار اُفت شدیدی شده که این مسئله به نوع کشت و رعایت مقدمات کشاورزی بازمی‌گردد.

این مدیرعامل افزود: یکی از دلایل کاهش کیفیت گندم در استان خرید محصولات با اُفت مفید و غیر مفید است که بر این مبنا شاهد هستیم که محصولات کشاورزانی که از کود، ریزمغذی، سن‌کُش استفاده می‌کنند با کسانی که تمام موارد را نادیده می‌گیرند از نظر قیمت تفاوتی ندارد در نتیجه با این روند شاخص‌های کیفی به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کیفیت آرد به مواد اولیه یعنی گندم وابسته است، ابراز کرد: طی جلسات کمیسیون کشاورزی و شورای استاندارد این موضوع مطرح کرد شد که گندم قزوین از نظر کیفیت روبه کاهش است.

این مدیر عامل ادامه داد: در حال حاضر تنها راه‌حل موجود برای بهبود کیفیت آرد، خریداری و اختلاط گندم کیفی خارجی با محصول‌ موجود در استان است تا از این طریق مقداری بتوان ضعف آن را پوشش داد.

وی ابراز کرد: شاخص کیفیت پروتئین را با افزودن به ۸۵ رساندیم اما این راه حل نتیجه مثبتی بر آرد سنگک نداشت چراکه مشکل اساسی به گندم و مقدمات خرید آن بازمی‌گردد.

شرکت بازرگانی باید گندم را بر اساس کیفیت از کشاورزان خریداری کند

این مدیر عامل ابراز کرد: ایران تنها کشوری است که گندم را بر اساس اُفت مفید و غیرمفید و بر اساس تناژ کمیت خریداری می‌کند در حالیکه در تمام دنیا این روند بر اساس اُفت غنی خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که محصولات کشاورزانی که از ریزمغذی‌ها استفاده می‌کنند هیچ تفاوت اقتصادی از نظر قیمت ندارد، همه به این سمت حرکت کردند که هیچ کدام از اصول اولیه را رعایت نکنند.

این مدیر عامل عنوان کرد: متوسط شاخص سِن زدگی گندم در استان قزوین به عدد ۴/۵ رسیده درحالیکه این میزان باید زیر عدد ۲ باشد؛ محموله جدید ارسالی از استان خوزستان نیز بین ۴ تا ۶ درصد سِن‌زدگی دارد بنابراین این موضوع یک مشکل ملی محسوب می‌شود.

وی افزود: خرید تضمینی گندم باید بر اساس کیفیت صورت گیرد؛ در غیر اینصورت همچنان مشکل کمبود کیفی گندم پابرجا خواهد ماند.

مدیرعامل این شرکت در پایان گفت: طی آخرین بازدیدی که کارشناسان اداره استاندارد، صنعت و معدن، اداره غله و بهداشت از کارخانه ما داشتند به مراتب بی‌کیفیتی آرد مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نان قوت اصلی مردم است که به طور مستقیم با سلامت آن‌ها سرو کار دارد بنابراین انتظار دارند نان باکیفیت تحویل بگیرند که متأسفانه با توجه به اینکه ۷۶۰ واحد نانوایی در شهرستان قزوین فعال هستند اما متأسفانه کمتر نانوایی به چشم دیده می‌شود که نانی باکیفیت به مردم را تحویل دهد. لذا باید منتظر ماند که مسئولان چه تدبیری در این زمینه خواهند اندیشید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه