اخبار داغ

با حضور وزیر راه و شهرسازی؛

افتتاح متمرکز ۲۷ پروژه دریایی و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختی در بنادر کشور کلید خورد

افتتاح متمرکز ۲۷ پروژه دریایی و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختی در بنادر کشور کلید خورد
امروز یک‌شنبه 13 خردادماه آئین افتتاح ۲۷ پروژه دریایی و بندری و آغاز عملیات اجرایی ۶۲ هزار میلیارد تومان طرح دریا محور در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروز یک‌شنبه 13 خردادماه 27 پروژه دریایی و بندری با اعتبار 6000 میلیارد تومان با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرساری به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد که ارزش روز این پروژه‌ها 12 هزار میلیارد تومان است.

همچنین عملیات اجرایی 25 پروژه دریایی و بندری نیز امروز و در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز می‌شود، اعتبار این پروژه‌ها نیز 62 هزار میلیارد تومان است که یک عدد بی‌نظیر در فعالیت‌های دریایی است.

قبلا نگهداری کالای اساسی  در بنادر به‌صورت درستی انجام نمی‌شد، اکنون اما با اجرای این پروژه ها این کالاها به‌صورت مکانیزه از داخل کشتی به انبارها و سیلوها منتقل می‌شود.

فیلم صدور دستور افتتاح متمرکز ۲۷ پروژه دریایی و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختیاف

شایان ذکر است با اجرای پروژه های دوره دولت سیزدهم ناوگان ایران در دریای خزر به اندازه ناوگان روسیه رسیده است. این کشور سال‌ها بزرگ‌ترین ناوگان دریایی را در اختیار داشت، اما امروز به لطف فعالیت های دولت امروز قدرت دریایی ما در دریای خزر با روسیه برابری می‌کند.

در این برنامه بندر سیریک امروز افتتاح شد تا بیش از 200 هزار تن به فعالیت کالا و بار اضافه کند.

قرار بود رئیس‌جمهور شهید این پروژه را افتتاح کند؛ اما امروز این اتفاق با حضور وزیر راه و شهر سازی افتاد تا با بهره‌برداری از این بندر، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری زیادی با کشورهای همسایه انجام شود و در سطح استانی نیز تاثیرات اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد.

چمخاله نیز که یک بندر گردشگری است که به‌طور کامل ساخته و تمام زیرساخت‌های آنرا سازمان بنادر و دریانوردی فراهم کرده است. همچنین بندر بوموسی هم گردشگری است هم مسافری با طرح های امروز فعالیت‌های اقتصادی نیز در این بندر شکل خواهد گرفت.

از دیگر پروژه ها بهره‌برداری 4 فروند شناور ساخت داخل است که پروژه‌های نگهداری و تعمیرات بندری آنها نیز افتتاح می‌شود.

با طرح هایی مشابه این طرح ها ترانزیت سال قبل 45 درصد رشد داشت که طی 3 ماه اخیر ترانزیت به 2.5 میلیون تن افزایش یافته است و اجرایی شدن چنین طرح هایی موجب شده هیچ نگرانی در رابطه با تامین کالای اساسی در کشور نداشته باشیم.

پروژه‌های دریای، طرح‌هایی است که مطالعات ویژه‌ای می‌خواهد و حال با تعهد دولت سیزدهم در کار توسعه بنادر توقف نداریم.

ساخت 63 شناور بعد از برنامه امروز در دستور کار قرار خواهد گرفت و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این شناورها از 20 تا 90 درصد است و ماه آینده 4 فروند از این شناورها به ناوگان دریایی کشور اضافه خواهد شد.

148 همت پروژه دریایی و بندری با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا است و اعتماد به بخش خصوصی از اصول وزارت راه و شهرسازی در این پروژه ها است.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرساری در این برنامه پس از استماع گزارش استان ها و ایلام ریز پروژه ها ضمن تقدیر و تشکر از مدیران و کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و ادارات کل استانی اظهار کرد: رئیس جمهوری شهید در خصوص سیاست‌های توسعه دریا محور تاکید داشت که این سیاست‌ها هر چه زودتر باید اجرایی شود و نیز تاکید بر استفاده و مشارکت بخش خصوصی داشت که برنامه امروز نشان داد؛ بخش خصوصی نقش به‌سزایی در اجرای این پروژه‌ها دارد.

وی افزود: همچنین در کنار توسعه بنادر، ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در دستور کار دولت قرار دارد و میزان جذب سرمایه و مشارکت را چند برابر افزایش می‌دهد.

بذرپاش تاکید کرد: بخش اعظم پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد بیشتر زیرساختی بود و ادارات کل بنادر و دریانوردی استان‌ها باید پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد را به اطلاع سرمایه‌گذاران برسانند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت ۵۸ درصد رشد داشتیم افزود: میزان رشد در بخش ترانزیت دریایی در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته ایم که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

بذرپاش در ادامه با اشاره به عملکرد توسعه ناوگان و شناورهای تجاری گفت: با ۸۰ فروند شناور میزان تناژ حمل بار ایران و روسیه در دریای شمال برابر است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی در بنادر، جمع آوری آب‌های سطحی و آتش نشانی، توسعه اسکله‌ها در بنادر محلی و بنادر اصلی برای اشتغال زایی، توسعه سرمایه گذاری در پس کرانه‌ها و توسعه انبارهای مکانیزه و آماده سازی سوله‌ها و افزایش وسعت پس کرانه‌ها که امروز افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد اشاره کرد و گفت: تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه سرعت و دقت را افزایش می‌دهد و معطلی رانندگان را به حداقل می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی قرارداد بلندمدت تجهیز و بهره برداری از ترمینال‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار را موجب رونق این بندر و نیز توسعه استان عنوان کرد و گفت: موافقت‌نامه توسعه فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار مورد تایید اینجانب قرار گرفت و چابهار به نگین ترانزیتی کشور تبدیل می‌شود.

بخشی از سخنان مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاح پروژه های دریا محور

بذرپاش تایید کرد: در حوزه اقتصاد دریا با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی در نقاط مختلف کشور باید زیرساخت‌ها را به وسیله منابع داخلی و جذب سرمایه توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی رقابت با کشورهای همسایه در حوزه حمل و نقل دریایی را نا برابر دانست و گفت: نظام سلطه کشور ما را تحریم کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با بیان اینکه آیت الله رئیسی در مسیر خدمتگزاری ذره‌ای کم نگذاشتند، تصریح کرد: پاسداشت واقعی این شهید آن است که ما نیز در مسیر خدمت کم نگذاریم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه