اخبار داغ

کنفرانس خبری رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام؛

سانتونخا: انتظار داریم بیش از ۱٠٠ کشور در جهانی کیش شرکت کنند/ نصیرزاده: دنبال زدن جیب ورزشکار نیستیم

سانتونخا: انتظار داریم بیش از ۱٠٠ کشور در جهانی کیش شرکت کنند/ نصیرزاده: دنبال زدن جیب ورزشکار نیستیم
رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام گفت: انتظار داریم بیش از ۱٠٠ کشور در مسابقات قهرمانی جهان در کیش شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رافائل سانتونخا رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام در نشستی خبری که در حاشیه مسابقات بین‌المللی مستریونیورس، اظهار داشت: فدراسیون فیتنس و پرورش انجام در ۵ قاره فعالیت دارد و ۲۰۴ کشور عضو این فدراسیون هستند و امروز در ایران حضور داریم تا در مورد مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان مردان صحبت کنیم.

وی افزود: دسته‌های مختلفی داریم و توانسته‌ایم توجهات را به فیتنس چلنج جذب کنیم. دارای رویدادهای رسمی مانند قهرمانی آسیا، آفریقا و جهان و سایر رویدادها دعوت‌شدنی است.

رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام با بیان اهمیت این مسابقات بیان کرد: در رویدادهای بین‌المللی تیم‌های ملی حضور می‌یابند و سایر رویدادها ورزشکاران علاقمند هستند در رویدادها شرکت کنند. مهم‌ترین رویداد ما در سال جاری مسابقات قهرمانی مردان جهان است و قرار است در جزیره کیش در ایران برگزار شود و کشورها و تیم‌های ملی از ۵ قاره جهان در این مسابقات حضور می‌یابند.

سانتونخا با تاکید بر تعداد شرکت‌کنندگان گفت: انتظار داریم بیش از ۱۰۰ کشور در این مسابقات شرکت کنند. مسابقات زنان قهرمانی جهان نیز در توکیو برگزار می‌شود و قهرمانی کودکان جهان نیز هفته آینده در صربستان برگزار خواهد شد. مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان مردان، رویداد رسمی و بسیار مهم برای کشورها و ارگان‌های مختلف است و کشورها فدراسیون‌ها را حمایت می‌کنند تا در این مسابقات شرکت کنند.

وی افزود: رویدادهای رسمی با رویدادهای دعوت شدنی متفاوت است و به همین دلیل انتظار می‌رود بیش از ۱۰۰ کشور در مسابقات قهرمانی بزرگسالان مردان جهان شرکت کنند.

رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام با اشاره به این که مسابقات فیتنس اسپرت هم رویداد مهم دیگری است که ماه آینده برگزار می‌شود، گفت: فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران فدراسیونی است که همکاری خوبی با فدراسیون جهانی دارد و چند دوره قهرمان جهان شده و این دلیل مهمی است که کنگره رای داد تا ایران میزبان مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان مردان شود.

سانتونخا با اشاره به این که باید بدانیم نسل جدید به دنبال چه چیزی است؟ خاطرنشان کرد: در گذشته شرایط متفاوت بود و امروزه سبک زندگی فیتنس متفاوت است و ورزشکار به باشگاه می‌رود تا از ورزش کردن لذت ببرد اما در گذشته ورزشکاران همانند یک گلادیاتور به باشگاه می‌رفتند.

او با بیان این که در حال آموزش به ورزشکاران هستیم تا متوجه شوند به چه علت کنترل دوپینگ مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: ورزشکاران می‌توانند انتخاب کنند که برای کشورشان مدال بگیرند، مدالی که از سوی مقامات رسمی کشورها به رسمیت شناخته می‌شود وظیفه ما این است که ورزشکاران را راهنمایی کنیم.

رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام در پاسخ به این که اخیرا تشکیلات MPC ورزشکاران ایرانی که در IFBB شرکت کرده بودند را محروم کرده و کارت‌های حرفه‌ای آن‌ها را باطل کرده، تصریح کرد: فرض کنید شما یک فروشگاه دارید و اجازه نمی‌دهید برخی به آن وارد شوند. سازمان‌های خصوصی نیز این گونه‌اند و باید اساسنامه فدراسیون جهانی را بخوانید اما اساسنامه آن ارگانی که می‌گویید، کجاست؟ ما طبق ساختارهای ورزشی جلو می‌رویم. بنده در مورد سازمان‌های سوم صحبت نمی‌کنم و در مورد فدراسیونی حرف می‌زنم که اساسنامه دارد و قاعده‌مند است. به سایت وادا بروید و اسم شخصی که صاحب این تشکیلات است در لیست محرومیت وادا قرار دارد.

سانتونخا در پاسخ به این که آیا تشکیلات MPC را به عنوان رقیب می‌پذیرید؟ بیان کرد: خیر، چون در مورد مسائلی نظیر وررش قاعده‌مند و فعالیت شخصی و خصوصی صحبت می‌کنیم و اگر آن‌ها برخی مسائل را بپذیرند، می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم. درها برای همکاری باز خواهد بود اما برای شکستن قوانین نیست.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به مشارکت پایین کشورها در مسابقات و این که او تنها پای ثابت مسابقات مستریونیورس است، گفت: من برای ایران احترام زیادی قائل هستم و باید تا مسابقات قهرمانی جهان صبر کنیم و میزان مشارکت را آن زمان ببینیم. فرصت خوبی است تا مردم به ایران بیایند و زیبایی‌های کشور شما را ببینند.

رییس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام در پاسخ به این که چرا همواره تنها به ایران می‌آید و مشارکت کشور در مسابقات پایین است، گفت: بنده به ۱۶۱ کشور در طول عمرم سفر کرده‌ام و مسائل مختلفی را می‌دانم. شما کشور زیبایی دارید که پتانسیل بالایی برای مسابقات ورزشی دارد. هم‌چنین قرار بود یک تیم از اسپانیا به ایران بیاید اما با مشکل ویزا مواجه شدند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع  فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام به جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه و موضع این فدراسیون نسبت به این مساله، اظهار کرد: مجددا ورزش نشان می‌دهد که ما علیه هر گونه کشتار و جنایت هستیم. فلسطین از سال‌ها قبل عضو مورد احترام فدراسیون جهانی است و در مسابقات قهرمانی اروپا امیدواریم به مسابقات قهرمانی آسیا برویم و قطعا خوشحال می‌شویم آن‌ها را در مسابقات قهرمانی جهان هم ببینیم. در حال حاضر 50 تنش نظامی بین کشورها وجود دارد و پشت آن داستان‌های غم‌انگیز زیادی وجود دارد و ما معتقد هستیم ورزش می‌تواند راهگشا باشد.

نصیرزاده: فدراسیون بدنسازی به دنبال زدن جیب ورزشکار نیست

عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در نشستی خبری که در حاشیه مسابقات بین‌المللی مستریونیورس برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از ما سوال می‌پرسند هدف از برگزاری مسابقات مستریونیورس، چیست؟ خیلی از فدراسیون‌های ملی هر ساله مسابقاتی را تحت عناوین مختلف برگزار می‌کنند که در جهان مورد توجه است و مسابقات مستریونیورس نیز همین‌گونه است.

او افزود: به طور مثال مسابقات کشتی جهان پهلوان تختی هر ساله از سوی فدراسیون کشتی برگزار و از سوی علاقمندان دنیا پیگیری می‌شود و ما نیز قصد داریم این مسابقات را سالانه برگزار کنیم و در تقویم فدراسیون جهانی گنجانده شود.

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با بیان این که مسابقات مستریونیورس از رامسر با جایزه ۴۰ هزار دلاری، کلید خورد، گفت: امسال سقف جایزه‌ها را دو برابر کردیم و توقع داشتیم مشارکت بیش‌تر شود اما اگر هر ساله تحت هر شرایطی مسابقه را برگزار کنیم می‌تواند به برند ورزش ایران کمک کند و در تقویم فدراسیون ملی و جهانی نیز گنجانده شود.

نصیرزاده با بیان این که برخی انتقاد می‌کنند که بهتر نبود این پول بین ورزشکاران توزیع شود؟ اظهار کرد: وقتی رویدادی برگزار می‌کنیم حامی مالی خواهیم داشت و در کنار آن توسعه شکل می‌گیرد؛ فکر نکنید فدراسیون دارای یک پول ثابت است و اینجا هزینه شده و بهتر بود جای دیگری هزینه می‌شد.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه هیچ کدام از رویدادهای ورزشی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام تا کنون درآمدزا نبوده و این شامل مسابقات قهرمانی کشور تا رویدادهای بین‌المللی است.

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با تاکید بر این که تا زمانی که رسانه ملی نسبت به رشته بدنسازی و پرورش اندام ورود نکند نمی‌توانیم به موفقیت برسیم، عنوان کرد: رقبای زیادی  مانند فدراسیون‌های فوتبال، والیبال و کشتی داریم و تا زمانی که نتوانیم مسابقات را در رسانه ملی پخش کنیم با مشکلاتی مواجه هستیم‌.

نصیرزاده در ادامه با اشاره به این که ریز هزینه‌کردها و درآمدها از طریق سایت فدراسیون اعلام می‌شود تا شفاف‌سازی صورت گیرد، اظهار کرد: در رشته مچ‌اندازی تمامی ورزشکاران به صورت رایگان در این رویداد شرکت کرده‌اند و ورودیه‌ای در کار نبوده است؛ در مسابقات پرورش اندام نیز ورودی ۲۰۰ یورو است که از ورزشکاران خارجی ۲۰۰ یورو و ورزشکاران ایرانی ۱۵۰ یورو دریافت کرده‌ایم و مجموع درآمد ارزی این رویداد حدود ۲۰ هزار یورو بوده در حالی که برای اخذ این میزبانی ۲۰ هزار یورو به فدراسیون جهانی پرداخت کرده‌ایم و مجموعا باید ۴۰ هزار یورو به فدراسیون جهانی بدهیم و پول بلیت و دستمزد چهار نفر را نیز باید پرداخت کنیم.

او با تاکید بر این که برخلاف اعتقاد برخی افراد، فدراسیون حتما دنبال درآمدزایی و اینکه جیب ورزشکار را بزند، نیست، تصریح کرد: ورزشکاران آزاد هستند و کسی به اجبار در این مسابقات شرکت نمی‌کند و نگفته‌ایم صرفا در این مسابقات شرکت کنند و تنها این مسابقات انتخابی تیم ملی است و ورزشکاران می‌توانند در رویدادهای دیگر انتخابی تیم ملی شرکت کنند.

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ادامه داد: اجازه بدهید این موضوع رو بگویم، مساله‌ای که ممکن است باعث شود ورزشکاران ناراحت شوند اما برخی از ورزشکاران ما جرات ندارند در مسابقات داخلی شرکت کنند چون سطح مسابقات داخلی واقعا بالاست و در عین حال برخی ورزشکاران خارجی نیز جرات حضور در مسابقات داخلی را ندارند.

نصیرزاده در مورد این که آیا با توجه به این که برگزاری مسابقات مستریونیورس درآمدزا نبوده و با مشارکت مناسبی همراه نبوده، اجباری از سوی فدراسیون جهانی به برگزاری این مسابقات وجود دارد؟ پاسخ داد: خیر.

وی افزود: برای جذب اسپانسر نیازمند تعریف رویداد هستیم و جذابیت‌های این رویداد کم نبوده هر چند معایبی هم داشته است که می‌تواند برطرف شود. اگر زمان اولیه برای برگزاری مسابقات مدنظر قرار می‌گرفت و مسابقات در اسفند برگزار می‌شد، مشارکت بیش‌تر بود و باید بدانیم در مجموع، هزینه و درآمد متضرر نشده‌ایم.

رییس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بیان کرد: هدف از برگزاری رویداد، صرفا توجیه اقتصادی نیست و تصور می‌کنم اگر این رویداد را برگزار نمی‌کردیم ممکن بود برای برگزاری مسابقات آتی ذهنیت ایجاد شود و دستاورد سیاسی این رویداد برای ما در این مقطع زمانی میلیون‌ها دلار ارزش داشت و به رویدادها نباید صرفا نگاه اقتصادی داشت و دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی... به همراه دارد. باید ببینیم کجا بوده‌ایم و الان کجا هستیم‌. من می‌توانستم بعد از حملات عقب بنشینم اما جلو رفتم و باید بدانیم که دیپلماسی ورزشی به مرور رخ می‌دهد.

نصیرزاده در پاسخ به این که آیا فدراسیون بدنسازی اجازه نمی‌دهد مسابقات MPC در ایران برگزار شود؟ بیان کرد: فدراسیون بدنسازی نمی‌تواند اجازه دهد MPC در ایران مسابقه برگزار کند و جلوی آن را نیز نمی‌تواند بگیرد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه