اخبار داغ

«کردتودی» گزارش می‌دهد؛

رونق اقتصادی در چرخ صنایع‌دستی

رونق اقتصادی در چرخ صنایع‌دستی
حوزه صنایع‌دستی یکی از بهترین فرصت‌های اشتغال‌زایی و کسب درآمد قابل‌توجه در داخل و دروازه‌ای برای ارزآوری از خارج کشور است که ۲۱ خردادماه، به نام صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است تا کانون توجه و حمایت قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، امروز دیگر نمی‎توان صنایع‌دستی را در گوشه خانه‌های روستایی جست‌وجو کرد و انتظار داشت که تولیدکنندگان این هنر ارزشمند به‌صورت سنتی و ظرفیت محدود فعالیت کنند و چرخ اقتصادی این حوزه را به گردش درآورند.

یکی از بهترین خدمات دولت در حوزه صنایع‌دستی، توجه مناسب در حوزه حمایت‌های مالی و بازاریابی است، در برهه موجود، اگر محصول بی‌نظیری را تولید کنید و برای معرفی آن برنامه‌ای نداشته باشید، نمی‌توانید آن را به قیمت مناسبی به فروش برسانید و محصول بعدی را تولید کنید.

می‌توان گفت که از اقدامات قابل‌تحسین مسئولین شهرستان بیجار در حوزه صنایع‌دستی این بود که برای برگزاری همایش‌های فرهنگی و دیدارهای مهم و تأثیرگذار، از صنایع‌دستی شهرستان به‌عنوان سوغات هدیه داده می‌شد و به‌نوعی هم از تولیدکننده این حوزه حمایت مالی می‌شد و هم دریافت‌کنندگان و مردم، زیبایی دوچندان صنایع‌دستی را که فراموش کرده بودند، به یاد می‌آوردند.

لازم به توضیح است که بیشترین حمایت از حوزه صنایع‌دستی در دولت سیزدهم رقم خود و به‌راستی که شهید جمهور به‌خوبی توانست باتوجه‌به توسعه اقتصادی و صنعت، از اهمیت جایگاه صنایع‌دستی غافل نشود و زمینه شکوفایی آن را فراهم سازد.

هرچه که بود، تغییر مدیران وقت نبود، در شهرستان بیجار همان مدیرانی بر سرکار هستند که در دولت‌های قبل هم مسئولیت داشتند؛ ولی با رویکرد جدید دولت سیزدهم، دیدیم که می‌توان با توان نیروی انسانی، خلاقیت و شکوفایی و حرکت را ایجاد کرد.

 *با حمایت مالی دولت کسب‌وکار خود را توسعه دادم

پریسا مهدوی هنرمند فعال در حوزه طراحی سنتی (طراحی نقوش)، گفت: حدود ۱۰ سال است که در حوزه طراحی نقشه فرش و گلیم فعالیت دارم و اگر حمایت‌های مالی و معنوی اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری بیجار نبود، در گوشه‌ای از منزل شخصی، به‌صورت کاملاً محدود و مقطعی به این هنر فعالیت داشتم.

وی افزود: امروز در تیمچه امیر تومان واقع در بازار سنتی بیجار، غرفه‌ای ویژه برای نمایش فعالیت و تولیداتم دایر کردم و با دریافت مجوزهای دستگاه موردنظر، تعداد سفارش کار و ظرفیت تولید طراحی‌ام از رشد قابل‌توجهی برخوردار است.

مهدوی ادامه داد: حوزه طراحی سنتی با گرایش طراحی نقوش، یکی از زنجیره‌های اصلی فرش به‌حساب می‌آید که با توجه تاریخچه عظیم این هنر در بیجار گروس، می‌توان نقوش سنتی و تاریخی گذشته را بار دیگر زنده کرد.

 *هر صنعتی نیازمند توجه است

مهران رضوانی هنرمند معرق ساقه گندم گفت: نمی‌توان نقش حمایتی دولت را در رونق هر صنعتی بی‌اثر دانست، هرچه قدر یک صنعت یا هنر قوی و پرمغز باشد، بدون حمایت و ارزش‌گذاری دولت‌های در رونق کسب‌وکار و ایجاد بازاریابی، نمی‌تواند به‌درستی رشد کند.

وی افزود: بیش از ۱۵ سال به هنر زیبای معرق ساقه گندم مشغول هستم و در گوشه‌ای اتاق شخصی، مکانی را برای تولید برخی از آثار این حوزه اختصاص داده‌ام، هنوز بسیاری از مردم با چنین هنری آشنایی ندارند و عملاً این آثار در صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

رضوانی ادامه داد: خوشبختانه این هنر در بخش صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی و گردشگری تعریف شده است و با دریافت مجوز رسمی، توانستم تسهیلات موردنیاز را برای توسعه، تهیه ابزار و مواد اولیه هزینه کنم.

 *زیورآلات از بازار خوبی برخوردار است

سید مسعود موسوی منصور هنرمند زیورآلات سنتی گفت: تولید زیورآلات سنتی طلا، نقره و تیتانیوم، نیازمند علاقه و پشتکار است، دومین قدم هم حمایت مالی برای تأمین مواد اولیه و کرایه یک مکان مناسب برای تعمیرات و تولید است، همه این موارد از توان هر کسی خارج است و اگر اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری برنامه‌ای نداشته باشد، این هنر رشد و فعالیت آن‌چنانی نخواهد داشت.

وی افزود: امروزه بسیاری از مردم به علت عدم آشنایی کافی با زیورآلات طلا و نقره، انتظارات زیادی از سخت‌کاری این محصولات دارند و در استفاده نامناسب و غیرمعمول، موجب شکستگی با دفرمگی، به یک تعمیرکار نیاز دارند.

موسوی ادامه داد: حدود ۲۰ سال است که در مکان‌های مختلف و زیر پله‌ای فعالیت داشتم که با دریافت مجوز از اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری بیجار، تسهیلات موردنیاز برای اجاره یک مکان مناسب در مرکز شهر بیجار در محلی مناسب برای مراجعه مردم را دریافت کردم و از بازار خوبی برخوردار هستم.

 

این هنرمند بیجاری تأکید کرد: علاقه‌مندان به حوزه تعمیر و تولید زیورآلات سنتی روبه‌افزایش است، اگر روند دریافت مجوز و تسهیلات مناسب برای این موضوع تأمین شود، بدون شک ایجاد اشتغال و توسعه کسب‌وکار رونق مناسبی خواهد داشت.

 *صنایع‌دستی از بازار خوبی برخوردار نیست

میلاد مصطفی هنرمند نقاشی زیر لعابی آیتوس گفت: حوزه گسترده تولید صنایع‌دستی از بازار رقابتی سنگینی برخوردار است، فروش مناسب با هزینه‌های تولید و زندگی امروزی تناسبی ندارد و بازار هنوز توانسته عامه مردم را به خود جذب کند.

وی افزود: هر صنعتی نیازمند بازاریابی و رقابت است؛ ولی در بخش صنایع‌دستی نمی‌توان این رقابت را زمینه رشد قرارداد، چون در تولید زیر لعابی، نقوش و گستردگی فعالیت محدود است و کپی‌کاری نفس زیادی از این صنعت گرفته است.

مصطفی ادامه داد: اگر دولت بتواند در هر شهر و دیاری نمایشگاه‌های فصلی و یا دائمی دایر کند، می‌توان امیدوار بود که فروش صنایع‌دستی این حوزه افزایش چشمگیری داشته باشد و به رونق کسب‌وکار امیدوار بود.

این هنرمند بیجار توضیح داد: باتوجه‌به افزایش هزینه‌های تولید و محل کارگاهی، تنها راهی که می‌تواند قیمت را پایین و بازار فروش را برای خریداران مناسب نگهدارد، تسهیلات مناسب با بازپرداخت طولانی است.

 *آموزش، بازاریابی، تسهیلات و بیمه در انتظار فعالان صنایع‌دستی است

محمدابراهیم الیاسوند رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیجار، اظهار داشت: این اداره برای فعالان حوزه صنایع‌دستی، یک برنامه منسجم و حساب شده را در دستور کار دارد که شامل آموزش، بازاریابی، تسهیلات و بیمه است.

وی افزود: تا امروز بیش از ۷۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی بیجار فعالیت دارند که بخش عمده آن را می‌توان در خوشه فرش دسته‌بندی کرد و بخش‌های دیگر را در سایر رشته‎ها قرارداد.

الیاسوند با اشاره به اینکه تولید فرش و گلیم در شهرستان بیجار از قدمت تاریخی برخوردار است، گفت: تولید فرش و گلیم به لحاظ اینکه زمینه صادرات و ارزآوری دارد، زیر نظر اداره صمت مدیریت می‌شود و اداره‌ای مستقل به نام فرش دارد، ولی زیر شاخه یا خوش فرش از طرح و نقش، رنگ و نخ، دار و پود آن زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی افزود: تسهیلات مناسب ۵۰۰ میلیون‌ریالی تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌ریالی در قالب تبصره ۱۸ و ۱۶ و مشاغل خانگی حوزه صنایع‌دستی به متقاضیان بیجاری ارائه شده است که توانست زمینه فعالیت و تولید بسیاری از هنرمندان را تأمین کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیجار گفت: دولت سیزدهم برنامه حمایتی مناسبی برای فعالان این بخش قرار داده بود که امسال هم حدود ۱۵ نفر متقاضی تسهیلات اشتغال‌زایی صنایع‌دستی داریم که امیدواریم در دولت جدید هم به این حوزه توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه بازدید و بازرسی دقیق از محل و نوع فعالیت هنرمندان با جدیدت پیگیری می‌شود، گفت: حال امروز صنایع‌دستی در بیجار خوب است و فعالان این حوزه از حمایت مناسب مالی و بازاریابی برخوردار است که انتظار داریم با استقبال علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی، چه در دانشگاه و چه به‌صورت تجربی، هنر خود را ادامه دهند.

الیاسوند گفت: در حال حاضر ۱۲ رشته صنایع‌دستی با ۷۷ پروانه تولید انفرادی در شهرستان بیجار و زیر نظر این اداره فعالیت دارند که تعداد ۲۱ واحد به‌صورت کارگاه خارج از منزل و تعداد ۵۶ واحد هم به‌صورت کارگاه خانگی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: رشته‌های که در شهرستان بیجار در حال فعالیت هستند شامل گلیم‌بافی، کردی دوزی، چرم‌دوزی، زیورآلات سنتی، خراطی، احجام چوبی سنتی، چاپ کلافه، قلم‌زنی، معرق ساقه گندم، سفال سنتی لعاب‌دار، طراحی سنتی و گیوه‌دوزی است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه