اخبار داغ

ولی‌الله بیاتی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اقدامات راهبردی در توسعه تجارت خارجی نفت و گاز و کاهش هدررفت انرژی

اقدامات راهبردی در توسعه تجارت خارجی نفت و گاز و کاهش هدررفت انرژی
نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به احداث هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز گفت: اجرای دیپلماسی فعال انرژی و افزایش تعاملات با همسایگان و دیگر کشورها زمینه‌ساز رشد صادرات نفت و گاز کشور در ساله‌ای اخیر شد.

ولی‌الله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره بهره‌ برداری بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم کارهای بزرگ زیادی در حوزه انرژی انجام شد. یکی از این اقدامات بهره‌برداری از خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی بود. این طور سیاست‌گذاری‌ها به رشد فروش نفت خام و فرآورده‌ها کمک کرد که در شرایط فعلی تحریمی اقدامی مثبت محسوب می‌شود.

استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی و نخبگان در راستای رفع نیازهای صنعتی نفت

وی ادامه داد: استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی نیز به ما این اجازه را داد که از ظرفیت متخصصان داخلی و نخبگان در راستای رفع نیازهای صنعتی کشور در تحریم‌ها بهره ببریم. این سیاست در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور است.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر سیاستی که در راستای بهره‌بردن از توان داخلی باشد، مثبت ارزیابی می‌شود. نخبگان و متخصصان زیادی در کشور داریم که با استفاده از ظرفیت آن‌ها توانستیم در دولت سیزدهم بسیاری از مشکلات را حل‌ و فصل کنیم.

افزایش ۳۰ درصدی حجم صادرات گاز

بیاتی افزود: افزایش ۳۰ درصد حجم صادرات گاز به کشورهای همسایه در کنار افزایش ۱۰۰ درصدی حجم صادرات ال پی جی در دولت سیزدهم نیز بر اثر استفاده از فرصت‌های موجود محقق شد. به‌اجراگذاشتن دیپلماسی فعال انرژی و افزایش تعاملات با همسایگان و دیگر کشورها زمینه‌ساز رشد صادرات نفت و گاز کشور شد. در کنار بحث توسعه تجارت خارجی، توجه ویژه به کاهش هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی با ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال و همچنین برنامه‌ریزی برای پایان‌دادن به سوزاندن گازهای فلر از جمله اقدامات راهبردی در جهت کاهش هدررفت انرژی در داخل بوده است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم سیاست استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود را در دستور کار قرارداد. در همین راستا، شاهد جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز کشور بودیم که برایمان مزیت زیادی دارد. به‌طورکلی، راه رشد و رونق اقتصادی از جذب مشارکت بخش خصوصی می‌گذرد که در دولت سیزدهم در دستور کار بود.

در زمینه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کار تمام نشده

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم در زمینه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کار تمام شده است. هنوز اول راه هستیم و نیاز است این سیاست‌های صحیح در دولت بعدی نیز ادامه یابد. در زمینه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها نیز باید به تلاش‌ها ادامه دهیم و از ظرفیت‌های موجود نهایت بهره را ببریم.

بیاتی گفت: رشد ۳۶ درصدی ذخیره‌سازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان نیز از دیگر سیاست‌های درستی است که در دولت سیزدهم انجام شد. این طور اقدامات، مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به‌این‌ترتیب از تعطیلی صنایع جلوگیری می‌کنیم و عدم النفعی را که هر ساله کشور متحمل می‌شد، حل می‌کنیم.

شهید رئیسی برای ریل‌گذاری انرژی مسیر خوبی را دنبال کرد

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات مثبت زیادی در حوزه انرژی انجام شد. اما این اقدامات به منزله ریل‌گذاری هستند و باید روندها ادامه یابند و تکمیل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه پتروشیمی‌ها به‌عنوان صنایع مادر در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین ارتباط، افزایش ۱۰۰ میلیون‌تنی محصولات پتروشیمی در دولت سیزدهم نیز مثبت ارزیابی می‌شود.

انرژی ثروت ساز ترین بخش‌ اقتصادی

به گزارش راه دانا؛ انرژی جزو ثروت ساز ترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. فروش نفت و گاز طی سالیان دراز در کشورمان ادامه داشته و برای اداره کشور به آن‌ها وابسته هستیم. با درک این واقعیت، آمریکا و غرب از این موضوع به‌عنوان یک نقطه‌ضعف علیه کشورمان استفاده کردند.

طی سال‌های اخیر تحریم صنایع نفت و گاز کشور با جدیت در دستور کار بود. به‌نحوی‌که حتی دسترسی ما به اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز نیز محدود شد. دولت سیزدهم برای مقابله با این موضوع، استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور را در دستور کار قرار دارد.

در دولت شهید رئیسی میزان شرکت‌های دانش‌بنیان رشد قابل‌توجهی داشت و ۴ و نیم برابر شد. در این شرکت‌ها، نیروهای متخصص و نخبه مشغول به کار شدند و برای رفع نیازهای صنعتی کشور چاره‌اندیشی کردند. نتیجه اعتماد دولت به دانش‌بنیان‌ها، موفقیت در جمع‌آوری گازهای همراه، صادرات کاتالیست و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بود.

در نتیجه دستاوردهای دانش‌بنیانی تولید نفت و گاز افزایش یافت و توانستیم به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بپردازیم. کارشناسان، افزایش ۳۰ درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه را به استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و به‌اجراگذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در کشور مرتبط می‌دانند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه