اخبار داغ

استعدادیابی با ورزشکاران زیر ۲۱ سال؛

برگزاری نخستین دوره مسابقات پاراسوارکاری/ منتظم: پایه پاراسوارکاری توان بخشی با اسب است

برگزاری نخستین دوره مسابقات پاراسوارکاری/  منتظم: پایه پاراسوارکاری توان بخشی با اسب است
رییس کمیته پاراسوارکاری گفت: پایه و اصل رشته پاراسوارکاری توان بخشی به کمک اسب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک،

اولین رویداد آموزشی، رقابتی و استعدادیابی پاراسوارکاری در سال ۱۴۰۳ به همت فدراسیون سوارکاری و به میزبانی هیات سوارکاری منطقه ویژه اقتصادی زرندیه و باشگاه سوارکاری آیلند و حمایت کمیته ملی پارالمپیک طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ خرداد ماه برگزار شد.

 غزاله منتظم رییس کمیته پاراسوارکاری فدراسیون سوارکاری در این خصوص گفت: این رویداد طی ۳ روز برگزار شد. به این ترتیب که روز اول با ورود تیم منتخب بزرگسالان و جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی همراه بود، روز دوم تمرینات تیم منتخب بزرگسالان با حضور ۸ پاراسوارکار در دو نوبت صبح و عصر و زیر نظر مربیان تیم ملی انجام شد و در نهایت روز سوم مسابقات تیم منتخب انجام و در کنار آن کارگاه آموزشی به منظور تربیت مربیان استعداد یابی پاراسوارکاری با حضور ۲۴ شرکت کننده از ۹ استان کشور برگزار شد و نازآفرین محمد و ناصر نجاریون مدرسی این کارگاه آموزشی را بر عهده داشتند.

منتظم افزود: با توجه به شرایط جسمی، رقابت های پارادرساژ بزرگسالان در دو گرید یک و دو انجام شد که نتایج آن به شرح زیر است:

 

گرید یک:

مقام اول   قاسم پورترکداری    آذربایجان شرقی 

مقام دوم  فربد جوادی                تهران 

مقام سوم  مهدی افشار                تهران 

 

گرید دو:

مقام اول    سهیل کریمی         البرز 

مقام دوم    غزاله رجایی زاده   البرز 

مقام سوم    مهدی یزدان پناه     کرمان 

مقام چهارم حوریه زمان داری   آذربایجان شرقی 

مقام پنجم    نعیمه نوروزیان      آذربایجان شرقی 

رییس کمیته پاراسوارکاری افزود: مریم کاظمی پور معاون توسعه ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان و نایب رییس بانوان کمیته ملی پارالمپیک، علی اصغر حسن زاده سرپرست دبیراجرایی کمیته ملی پارالمپیک وجمعی از پیشکسوتان و علاقه مندان این رشته از نزدیک در جریان روند برگزاری مسابقات قرار گرفتند و در مراسم اختتامیه نیز حضور داشتند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری مسابقات، رویداد استعدادیابی ورزشکاران زیر ۲۱ سال با حضور ۱۷ نفر برگزار شد و مربیانی که در جلسه آموزشی و تئوری استعدادیابی شرکت کرده بودند، فرآیند استعدادیابی را در خصوص این ۱۷ نفر به صورت عملی اجرایی کردند.

منتظم در خصوص شرایط فعلی رشته پاراسوارکاری و امکانات موجود برای این رشته گفت: از سال ۲۰۱۵ در حال توسعه زیرساختهای این رشته در استان ها هستیم و درحال حاضر در ۱۸ استان کشور امکان فعالیت در رشته پاراسوارکاری وجود دارد. این امکانات شامل باشگاه های سوارکاری با شرایط مناسب ویژه افراد دارای معلولیت و مربیان آموزش دیده است. در واقع می توان گفت زیرساخت های اصلی آماده است.

وی در ادامه افزود: نیاز نیست که افراد دارای معلولیتی که علاقه مند به فعالیت در این رشته هستند، حتما دارای اسب شخصی باشند. این امر با همکاری باشگاه ها میسر است و امکانات مورد نظر با هزینه های مناسبت در اختیار آنها قرار می گیرد. در حال حاضر باشگاه هایی که پذیرای افراد دارای معلولیت هستند، با علاقه و تمام قوا در تلاش هستند تا امکانات مورد نظر را با کمترین هزینه در اختیار این عزیزان قرار دهند.

رییس کمیته پاراسوارکاری تصریح کرد: پایه و اصل رشته پاراسوارکاری توان بخشی به کمک اسب است. اغلب ورزشکاران در ابتدا با توان بخشی شروع می کنند و پس از این عضلات آنها شرایط مناسب را پیدا کرد، تکنیکها را آموزش می بینند. در واقع این رشته از توان بخشی به کمک اسب به سمت پارادرساژ سوق داده می شود. توان بخشی به کمک اسب بیش از ۱۸ سال است که انجام می شود و علاوه بر اثرات مطلوبی که بر جسم ورزشکار دارد، به سبب وجود رابطه عاطفی بین سوارکار و اسب از نظر روانی نیز تاثیرات مثبت نیز به همراه دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رشته پاراسوارکاری در ایران از ابتدا با مشاوره فدارسیون جهانی فعالیت خود را آغاز کرده و حتی از وجود سرمربی پیشنهادی و اعزامی از سوی این فدراسیون نیز بهره مند بوده ایم. در حال حاضر هم آماده ایم تا برای ورزشکاران دارای معلولیت و هر فرد دارای معلولیتی که علاقه مند به فعالیت در این رشته است، خدمات مورد نظر را ارائه دهیم. برای شروع این رشته کافیست که با فدراسیون تماس گرفته شود و راهنمایی های لازم برای هدایت به باشگاه های مناسب در کشور و نیز راهنمایی های تخصصی و فردی از سوی کمیته پاراسوارکاری به این عزیزان ارائه می شود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه