اخبار داغ

قالیباف در برنامه میزگرد سیاسی:

اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است

اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است و اقتدار منطقه‌ای به معنای گسترش روابط با همسایگان است که این سیاست در دولت شهید رئیسی بود که با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی اظهار کرد: فرصتی است که بعد از میزگرد فرهنگی و اقتصادی، امروز درباره سیاست خارجی صحبت کنم. سیاست خارجی برای بنده بسیار با اهمیت و رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود. از نظر بنده همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است، بخش مهمی از مسائل کشور در حوزه‌های مختلف ریشه در عملکردمان در اجرای سیاست‌های خارجی دارد.

وی ادامه داد: حکمرانی در سیاست خارجی به معنای تنظیم روابط است و باید حداکثر منافع و کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد. باورهای ما و ایمان ما به سنت الهی می‌تواند در قاب منافع ملی بدرخشد و باعث منزلت و عزت و اقتدار کشور شود که مثال آن دوران دفاع مقدس است. وعده صادق هم اقتدار ایران را به خوبی نشان داد و همه به ایرانی بودن خود افتخار کردند. عزت، حکمت و مصلحت سه رکن مهم سیاست خارجی در دولت چهاردهم در صورت توفیق ما خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوع ما ایران و جانمایی ایران در روابط بین المللی است.

قالیباف در ادامه گفت: آرمان گرایی واقع‌بینانه در سیاست خارجی بهترین روش و رویکرد برای سیاست خارجی است. مسائل سیاست داخلی امتدادش در سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در تحریم هستیم و در رفع تحریم باید از ظرفیت شرکت‌های کوچک استفاده کنیم. روابط دوجانبه هم باید مورد توجه باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حرکتی را در جبهه انقلاب در شکل‌گیری مجلس یازدهم شروع کردیم که ادامه آن در دولت سیزدهم بود و کارها را پیش بردیم و برنامه هفتم توسعه میثاق ملی و خروجی مشترک این مجلس و دولت است و بسیار دقیق و قابل اجرا است.

قالیباف ادامه داد: تقدیر الهی اینگونه شد که شهید جمهور از جمع ما رفت و بعد از آن ما ماندیم و جبهه انقلاب نگران بودند که مبادا مسیر کشور متوقف شود و به دهه ۹۰ بازگردیم. بنده در یک دوراهی قرار گرفتم و با وجود آنکه با اقتدار و با کسب ۱۹۸ رأی توانستم رئیس مجلس دوازدهم شدم اما دیدم آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است و از راحت طلبی فرار کردم و پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشتم.

وی تاکید کرد: بنده ۴۵ سال زندگی شخصی نکردم. خودم را برای انتخابات ریاست جمهوری عرضه کردم و دقیقاً اخلاق حرفه‌ای را رعایت کردم و برنامه و کارنامه هم دارم.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی آگاهی دارم، اما تخصص ندارم و این شامل حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌شود، اما در حوزه راهبردی و ظرفیت‌های جغرافیایی کشور اطلاعات کامل داشته و شاگردی پیش اساتید داشته و در دانشگاه هم درس می‌دهم.

قالیباف بیان کرد: ۱۹.۵ درصد ظرفیت نفت و گاز جهان در ایران است و ما منابع معدنی غنی داریم، اگر این ظرفیت‌ها هم نبود، به تنهایی موقعیت ژئوپلیتیک برای ادامه کشور کافی بود، اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت قوی، آگاه، دارای کارنامه و برنامه، دارای شجاعت تصمیم‌گیری و تنظیم روابط و اتخاذ تصمیم نهایی مهم است که متأسفانه در دستگاه دیپلماسی این اتفاق نیفتاده است. چقدر برنامه باز و پرونده بسته داریم که گفت‌وگوها تبدیل به قرارداد شده، اما توان اجرا نداشتیم.

وی مجدداً تاکید کرد که اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی به عنوان راهبردهای بنده در عرصه سیاست خارجی است و ادامه داد: اقتدار منطقه‌ای به معنای گسترش روابط با همسایگان است که این سیاست در دولت شهید رئیسی بود که با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

قالیباف اظهار کرد: تقویت محور مقاومت و تأمین امنیت و ثبات در منطقه را دنبال خواهیم کرد. همچنین هدف بعدی ما آن است که منطقه تحت تأثیر قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه نباشد و ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه ترانزیتی را دنبال خواهیم کرد. همچنین در حوزه انرژی و صدور کالاهای خدمات عمومی مثل خدمات بهداشت، درمان، مهندسی و آموزش به موضوع انتفاع اقتصادی نیز توجه می‌شود.

گفتنی است، فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی به عنوان کارشناسان برنامه و کاظم غریب‌آبادی و علی فکری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور دارند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه