اخبار داغ

تحلیل والیبالیست سابق والیبال از شرایط تیم ملی؛

ترکاشوند: تغییر نسل تاوان دارد/ بازیکنان باید همه جوره در خدمت تیم ملی والیبال باشند

ترکاشوند: تغییر نسل تاوان دارد/ بازیکنان باید همه جوره در خدمت تیم ملی والیبال باشند
بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران گفت: وقتی پیروز نمی شویم، نشان می‌دهد فشار روانی زیادی روی ملی‌پوشان‌مان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال، هفته سوم لیگ ملت‌ها از سه‌شنبه (29 خرداد) در فیلیپین آغاز می‌شود و شاگردان پیمان اکبری در تیم ملی والیبال ایران چهار دیدار پایانی خود را برابر آمریکا، هلند، فرانسه و آلمان برگزار خواهند کرد.

محمد ترکاشوند بازیکن سابق تیم ملی والیبال در خصوص شرایط تیم ملی والیبال ایران بیان کرد: نتایجی که در این دوره از لیگ ملت‌ها به‌دست آمده برای جامعه والیبال و افکار عمومی قابل قبول و توجیه نیست. متاسفانه تیم‌مان از سال گذشته دچار یک سری مشکلات شده، حواشی و اتفاقاتی رخ داد و بازیکنانی که دعوت تیم ملی را قبول نکردند تاثیرات منفی و مخربی بر تیم والیبال ایران گذاشتند.

وی با اشاره به شرایط آماده‌سازی تیم ملی والیبال ایران گفت: با توجه به برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال، زمان را از دست دادیم و ریاست فداسیون نتوانست مربی دلخواه خود را انتخاب کند و زمانی که تقوی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال انتخاب شد، سرمربی تیم ملی را انتخاب کرده بودند. تقوی نتوانست با او به خوبی هماهنگ شود و خود پائز نیز دیر به ایران آمد و نتوانست در تمرینات به خوبی حاضر شود. آن‌طور که شنیده‌ایم نمی‌توانست تیم را به خوبی هدایت کند و نتایج خوبی هم به‌دست نیاورد و شرایط ایده‌آل برای تیم‌مان رقم نخورد. با همه این‌ها می‌توانستیم در هفته اول و دوم لیگ ملت‌ها صاحب چهار پیروزی شویم و مطلوب‌ترین نتیجه ممکن را به‌دست آوریم ولی متاسفانه بازیکنان تیم ملی والیبال از نظر روحی دچار افت شدیدی شدند. برای هفته پایانی، باید سعی کنیم انرژی مثبت بفرستیم تا بازیکنان از لحاظ روحی به شرایط ایده‌آل برگردند.

ترکاشوند با اشاره به تغییر نسل در تیم ملی والیبال ایران گفت: تغییرات از جمله تغییر نسل در والیبال تاوان‌هایی دارد اما باید تمام تلاش‌مان را به کار گیریم، جامعه و مسوولان باید کمک کنند تا بازیکنان از نظر شرایط روحی و روانی به وضعیت ایده‌آلی برگردند. وقتی بازیکن مصاحبه می‌کند و می‌گوید هرکاری می‌‎کنیم تا پیروز شویم اما نمی‌شود این نشان می‌دهد فشار روانی زیادی روی ملی‌پوشان‌مان است و حتی باعث می‌شود در مقاطعی از دیدارها که با اختلاف امتیاز جلو هستیم، بازیکنان به اعتماد به‌نفس لازم نرسند و با از دست دادن 2-3 امتیاز از نظر روحی شیرازه تیم پاشیده شود و امتیازات زیادی را این‌گونه از دست می‌دهیم.

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران ادامه داد: هنوز بازیکنان به آن مرز خودباوری نرسیده‌اند در حالی که پتانسیل و توان لازم را دارند تا نمایش خوبی داشته باشند و حتی برابر تیم‌های بزرگ دنیا به پیروزی برسند. امیدوارم در هفته سوم به این توان و خودباوری برسند و نتیجه بگیرند.

ترکاشوند در خصوص دیدارهای تیم ملی والیبال ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها گفت: دیدارهای پیش روی تیم ملی والیبال ایران سخت است اما بازیکنان‌مان این پتانسیل را دارند تا نمایش خوبی را ارائه دهند و جنگنده ظاهر شوند فکر می‌کنم اگر ملی‌پوشان‌مان با تمام وجود بجنگند و نمایش خوبی داشته باشند آن‌وقت حتی اگر شکست بخورند نیز جامعه می پذیرد ولی بعضی شکست‌ها قابل هضم نیست و افکار عمومی آن را قبول نمی‌کنند. به‌نظرم حتی در شکست‌ها هم باید با جنگندگی و تمام توان ظاهر شد.

سرمربی تیم والیبال سایپا با اشاره به سرمربیگری پیمان اکبری ادامه داد: اکبری هم کار سخت و دشواری در پیش دارد. هفت دیدار را با هدایت پائز سپری کردیم و اکبری فقط برابر ترکیه هدایت تیم را برعهده داشت و البته شکست خورد آن‌هم در شرایطی که کسی فکر نمی‌کرد ترکیه را شکست ندهیم. این مسئله نشان می‌دهد شرایط خوبی نداشتیم. اگرچه پیروزی در رقابت‌های هفته پایانی سخت است اما اگر بتوانیم در این هفته یکی دو دیدار را با پیروزی سپری کنیم از لحاظ روحی و روانی برای تیم خوب می‌شود و در آینده نیز برای تیم ملی والیبال اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

ترکاشوند در خصوص برخی بازیکنان اسبق تیم ملی که حاضر به حضور در تیم ملی نشدند، گفت: این مسئله ابتدا باید مورد واکاوی قرار گیرد که علت عدم حضور این بازیکنان در تیم ملی چه بوده است؟ اگر بازیکن آسیب دیده است خب نمی‌تواند به تیم ملی کمکی کند اما اگر عمدی نیامده، باید جریمه‌ای که فدراسیون تعیین کرده را بپذیرد و همه نیز از تصمیم فدراسیون والیبال حمایت کنند بالاخره بحث تیم ملی است و این مسئله را نباید کم‌اهمیت دانست و باید با تمام توان‌مان و مانند یک سرباز برای کشورمان بجنگیم.

پیشکسوت والیبال ایران ادامه داد: از بیت‌المال برای این بازیکنان هزینه شده تا آن‌ها به این جایگاه برسند و تبدیل به بازیکنی توانمند و قابلی شوند که پیشنهادات خارجی دارند. فراموش نکنیم که منبع درآمد و امرار معاش بازیکنان از همین راه می‌گذرد و همه از تیم ملی به این جایگاه رسیدند و اگر قرار باشد به تیم ملی والیبال پشت کنند این اتفاق جالبی نیست و مطمئنا باید عواقبی هم برای‌شان داشته باشد. امیدوارم که مسئله به این شکل نبوده باشد زیرا هیچوقت از این موارد نداشتیم و امیدوارم هرگز نداشته باشیم. امیدوارم آن بازیکنان دلایل‌شان موجه بوده باشد اما اگر دلیل غیبت‌شان غیرموجه است باید از تصمیم فدراسیون والیبال حمایت کنیم و اجازه ندهیم مجددا این اتفاق رخ دهد. مورد مشابهی در کشور بلغارستان رخ داد و آن‌ها تصمیم گرفتند بازیکنانی که حاضر به همکاری با تیم ملی‌شان نمی‌شوند را چندین سال محروم کنند و این اتفاق نیز باید در ورزش ایران رخ دهد و بازیکن همه جوره در خدمت تیم کشورش باشد.

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال ایران درخصوص تغییرات در تیم ملی والیبال ایران گفت: تغییر نسل درحال شکل‌گیری است و چندین بازیکن جدید به تیم ملی والیبال اضافه شده‌اند. فکر می‌کنم بازهم باید از بازیکنان جوان‌تر استفاده کنیم تا تغییر نسل هرچه سریع‌تر رخ دهد چون این مسئله به نفع تیم‌ملی والیبال‌مان است. قطعا هر مربی‌ای که مسئولیت تیم را قبول کند به زمان نیاز دارد تا در سال چهارم بتواند تیم‌مان را به المپیک بعدی ببرد.

وی با اشاره به نارضایتی مردم از نتایج تیم ملی والیبال گفت: مردم حق دارند به‌هرحال توقعات از والیبال بالا رفته است و با توجه به مشکلات عدیده و اقتصادی، تمام امید مردم به ورزش و خصوصا والیبال است. والیبال یک رشته جهانی شده است و هرسال، مسابقات لیگ جهانی، المپیک، رقابت‌های جهانی و مختلفی که برگزار می‌گردد موجب شده تا مردم مجذوب والیبال شوند و آن را پیگیری کنند. خیلی کارشناسانه درخصوص اتفاقات پیرامونش صحبت می‌کنند و بالاخره باید به این مردم حق داد اما تغییر نسل تاوان دارد.

ترکاشوند در پایان گفت: واقعیت این است زمانی که خودمان در تیم ملی حضور داشتیم و کنار رفتیم 5-6 سال زمان برد تا ولاسکو آمد و یک تیم خوب دیگر شکل گرفت وقتی هم این نسل طلایی کنار رفت مسلما آثاری دارد. باید اسیر گذشته نباشیم و بازیکن‌سازی کنیم البته جایگزین یافتن برای بازیکنانی همچون سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور و شهرام محمودی سخت است و باید درکنار این‌ها، بازیکنان دیگری نیز داشته باشیم. در تورنمنت‌های بین‌المللی مختلف از تیم‌های دیگری استفاده کنیم یا تیم ملی ب را تشکیل دهیم و رقابت‌های آسیایی را به تیم ب بسپاریم و در رقابت‌های بین‌المللی با تیم اصلی حضور یابیم تا بازیکنان جایگزین نیز تجربه به‌دست آورند و اختلاف سطح بین دو نسل آن‌قدر زیاد نباشد و باعث نشود تا در عرض 2-3سال درجا بزنیم و دچار رکود در والیبال شویم. امیدوارم اتفاقات خوبی برای والیبال‌مان رخ دهد و مردم نیز عاشقانه والیبال را دوست داشته باشند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه