اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

تنور داغ انتخابات در مناظره دانشگاه آزاد همدان

تنور داغ انتخابات در مناظره دانشگاه آزاد همدان
مناظره انتخاباتی با حضور نمایندگان آقایان جلیلی و پزشکیان در دانشگاه آزاد اسلامی همدان به همراه پرسش سوالات برخی از دانشجویان از نمایندگان کاندیداها برگزار شد که با حواشی همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی «عصر همدان» هرچه به روز انتخابات یعنی هشتم تیرماه نزدیک‌تر می‌شویم، فضای انتخاباتی کشور نیز داغ‌تر می‌شود.

مناظره انتخاباتی همواره یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های ایام انتخاباتی بوده و در همین راستا مناظره‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی همدان با حضور نمایندگان کاندیداها برگزار شد که با حواشی زیادی همراه بود.

عدم حضور نماینده آقای قالیباف و آقای پورمحمدی اولین حاشیه این مناظره بود و منجر به دوقطبی شدن مناظره میان نمایندگان آقای پزشکیان و آقای جلیلی شد.

ضد مردم‌ترین افراد، مشاوران آقای پزشکیان‌اند

نماینده آقای جلیلی در این مناظره با بیان اینکه افرادی که در حال حاضر حامیان آقای پزشکیان هستند چگونه می‌گویند آقای پزشکیان مردمی است در حالی که ضد مردم‌ترین افراد به عنوان مشاور در کنار آقای پزشکیان هستند، گفت: اطرافیان او کسانی‌اند که گفتند صبح جمعه بیدار شدیم و فهمیدیم بنزین گران شد!

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر می‌گویند دولت سوم روحانی نخواهند بود اما از سوی دیگر آقای ظریف را به عنوان مشاور در میزگرد می‌آورند، تصریح کرد: آدم این تناقضات را چگونه باور کند؟ همین‌ها بودند که چندین سال کشور را معطل چند کشور اروپایی و برجام کردند.

شجاعیان با تاکید بر اینکه دیگر معطل کردن کشور با برجام کافی است، افزود: جوانان نیاز دارند به حمایت و تلاش، آقای پزشکیان افرادی اطرافش هستند که حتی اگر بخواهد مردمی‌سازی کند به او اجازه نمی‌دهند، بروید نگاه بکنید که چه کسانی دارند از آقای پزشکیان حمایت میکنند و قرار است در دولت آینده او باشند.

نماینده آقای جلیلی در این مناظره ادامه داد: هرچه از آقای پزشکیان سوال می‌شود حواله به کارشناسان می‌دهد، کارشناسانشان هم داریم می‌بینیم چه افرادی هستند، ما داریم حقایق را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه در دولت آقای جلیلی توجه به مردم، جدی و واقعی است، گفت: من اصالتا اهل بوشهر هستم، در دولت اصلاحات گوجه‌های خارج از فصلی که در آبدان بوشهر بود داشت از بین می‌رفت و برای دولت وقت اصلا مهم نبود، آقای جلیلی از تهران رفت و درد مردم رسیدگی کرد درحالی که در دولت وظیفه‌ای نداشت، آن موقع مسئولین کجا بودند؟ دلسوزی آقای جلیلی برای مردم واقعی است، شعار نیست.

شجاعیان ادامه داد: مردم برای انتخاب فرد اصلح همه مسائل را مقایسه می‌کنند، کسی که شمشیر خودش را مقابل مردم می‌گیرد و شورش اخلاقی هم پیش می‌آید، نباید از آن اتفاق بگذریم، شما نگاه کنید حزب کارگزاران در زمان مجلس چهارم شکل گرفت چگونه بود و چه مسائلی رخ داد؟ لازم است دانشجویان و مردم همه این اتفاقات را بررسی کنند و مطالعه در تاریخ کشور داشته باشند.

نماینده آقای جلیلی در این مناظره با اشاره به نظر کاندیدای خود در موضوع زن و خانواده، گفت: مسئله خانواده در واقع مسئله اصلی رشد و توسعه جامعه است، همان نگاهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد موضوع زن و خانواده دارند نگاهی است که آقای جلیلی نیز دارند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر آقای جلیلی زن باید در اجتماع حضوری فعال داشته باشد و در کنار آن باید وظایفی که به عنوان مادر بودن و همسر بودن را دارد به خوبی ایفا کند چراکه زن مایه آرامش خانواده است.

شجاعیان با تاکید بر اینکه نگاه آقای جلیلی به خانواده نگاه اصلی و اساسی است، عنوان کرد: نباید به ویژگی و شخصیت زن، ضربه زد و در عین حال زنان ما هم باید در کنار مردان در حوزه رشد فکری رشد عملی حضور داشته باشند.

آقای جلیلی به کسی باج نمی‌دهد

یکی از دانشجویان از این نماینده کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص علت اینکه آقای جلیلی حکم اجرایی در دولت آقای رئیسی را بپذیرفت سوال پرسید و او اینگونه پاسخ داد: من از شما می‌پرسم که آیا می‌دانید آقای جلیلی چه حکمی داشتند؟ ایشان حکم مشاوره ارشد بودند اما گفتند یکی دیگر مشاور باشد و من همان مشاوره ها را در دولت سایه ارائه می‌دهم.

وی با بیان اینکه آدم‌های مختلف با فکرها و ایده‌های متفاوتی در ستاد آقای جلیلی هستند، افزود: ایشان با افرادی که ادعای سیاست دارند کاری ندارد، در جریان‌های سیاسی نفوذ‌های زیادی می‌شود و اکثر کسانی که می‌خواهند پست و حکم دولتی بگیرند نفوذ می‌کنند اما این کار اصل شایسته سالاری را زیر سوال می‌برد.

شجاعیان با اشاره به اینکه آقای جلیلی با افرادی که اهل زد و بند هستند کار نمی‌کند، گفت: این افراد چه اصولگرا چه اصلاح طلب باشند هیچ فرقی برای آقای جلیلی ندارد، این افراد هم از او خوششان نمی‌آید چون به دنبال پست هستند و آقای جلیلی اهل باج دادن نیست و این موضوع برای کشور خیلی خوبه است.

نماینده آقای جلیلی در این مناظره ادامه داد: در دیپلماسی اقتصادی آقای صفری از تیم اقای جلیلی در دولت سایه بودند که در دولت شهید رئیسی نیز بودند، اقدامات خوبی در این خصوص داشتند که موثر واقع شده است.

وی با بیان اینکه فهم درست از سیاست آقای جلیلی باعث شد همه لایه‌های کشور را بررسی کند، عنوان کرد: مسائل کشور عمق زنجیر وار دارد، آقای جلیلی در ۳۶ کارگروه از بالاترین تا پایین‌ترین سطح حلقه‌ها را بررسی کرده و به خوبی می‌داند کجا ناکارآمدی بوده که نتیجه نداده است.

شجاعیان با بیان اینکه آقای جلیلی در جریان پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی همه ارگان‌ها را پای کار آورد، تصریح کرد: همه به سمت حل این مشکل رفتند و زاویه آن پیدا شد، اگر آقای جلیل تلاش نمی‌کرد، قوه قضائیه به تنهایی از پس آن برنمی‌آمد.

نماینده آقای جلیلی در این مناظره خطاب به نماینده کاندیدای طرف مقابل گفت: شما حرفی زدید که ما گفته‌ایم هرکس دوست ندارد از کشور برود، این حرف غلط است و ما این حرف را نزدیم، اما باید ببینیم چه کسانی باعث ناامیدی مردم شدند که امروز این حرف‌ها به گوش می‌رسد.

 

رفتار جلیلی پوپولیستی است

در ادامه نماینده آقای پزشکیان در این مناظره با بیان اینکه آقای پزشکیان همیشه موقع گرفتن مسئولیت گفتند من تعهد می‌دهم و تعهد من رگ گردنم است، گفت: حال تضمین می‌خواهیم باید به کارنامه او مراجعه و بررسی کنیم. این که چه کسانی دارند از چه کسی حمایت می‌کنند اساسا مشکل انتخابات ما است.

خاورزمینی با اشاره به اینکه وقتی این مسائل مطرح می‌شود مجبوریم وارد فاز معلمی شویم و توضیح دهیم که این تفکر ساده‌انگارانه است، افزود: این کار باعث از بین بردن نهادهای مدنی و نهادهای مدرن می‌شود، وقتی جامعه حزب ندارد و بی حزب بودن افتخار است یک عده همیشه هستند مثل شرط بندان به دنبال آن می‌روند که به سمت فرد برنده بروند.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره ادامه داد: ریشه موضوع آن‌جا است که عده‌ای می‌گویند کشور فقط برای ما حزب‌اللاهیان است و هرکه نمی‌خواهد از کشور برود، وقتی اکثر مردم را در خانه خود بی‌اعتبار حساب می‌کنید کسانی که به دنبال روزنه برای نفس کشیدن هستند به سمت فردی می‌روند ک فضای باز ایجاد می‌کند و خاطره بهتری برایشان ساخته است.

خاورزمینی با بیان اینکه آقای پزشکیان مردم را وارد کار کرد و خانه بهداشت ساخت، عنوان کرد: همین مدل باعث شد تا در دوره دوم وزیر بهداشت شود و محبوب دانشگاه و مردم شد.

وی با اشاره به اینکه با شعار محبت ایجاد می‌کنیم و مردمی هستیم نمی‌شود مردمی بود، تصریح کرد: مردمی بودن به ترک موتور نشستن نیست مردم از شوآف‌ها خسته شدند.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره خاطرنشان کرد: ما احساس رقابت با آقای جلیلی نمی‌کنیم، با جریان اپوزسیون رقابت داریم که مردم را ناامید می‌کند و آن‌ها را به جایی رسانده که از سیاست چشم پوشی کنند.

خاورزمینی با بیان اینکه می‌گویید آقای جلیلی رفته در شهرها و روستاها تحقیق کرده‌ است، گفت: خیلی‌ها به روش‌هایی مختلف تحقیق کردند ولی روش‌های آقای جلیلی پوپولیستی است.

وی با اشاره به اینکه به بعضی بخش‌های برجام انتقاد دارد، افزود: من کسی نیستم که اعتقادات و دانش خودم را قربانی منافع بقیه کنم.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره در پاسخ به این سوال که اطرافیان آقای پزشکیان همگی تیم آقای روحانی هستند اما او ادعا می‌کند که من با روحانی ارتباطی ندارم، عنوان کرد: افراد زیادی آمدند و جمع شدند و خواستند به این کاندیدا کمک کنند که من هم خیلی از آن‌ها را قبول ندارم اما در کل به عملکرد وزارت او نگاه کنید.

خاورزمینی با بیان اینکه عده‌ای روز اول وزارت آقای پزشکیان به او گفتند اگر به این شکل ادامه دهی همگی استعفا می‌دهیم و او را تهدید کردند، گفت: درحالی که آقای پزشکیان به هیچ‌کدام توجه نکرد و به کار خود ادامه داد.

وی ادامه داد: مردم تبریز که به او رأی دادند افراد باهوشی هستند و می‌دانند روی چه کسی سرمایه‌گذاری کردند، عملکرد او در وزارت بهداشت و درمان همان چیزی است که در کشور خواهد داشت.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره با اشاره به اینکه کارشناسانی همچون آقای ظریف اطراف این کاندیدا هستند و حالا حساسیت زیادی روی آقای ظریف به وجود آمده است، گفت: آقای ظریف دیپلمات تواند و قدرتمندی است، او براساس دستورات حاکمیت خوب بلد است که چکار کند، بلد بودن با سیاست‌گذار بودن فرق دارد.

خاورزمینی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مشکلات ما این است که برخی ها کار کردن بلد نیستند، برخی‌ها هم انگلیسی حرف زدن هم بلد نیستند.

وی با طرح این سوال که آیا آقای جلیلی تا حالا یک بخش‌داری اداره کرده است با خیر تصریح کرد: آقای پزشکیان در کارنامه خود مدیریت موفق وزارت بهداشت و درمان را داشته و بارها به عنوان نماینده مردم انتخاب شده است.

یکی از دانشجویان از این نماینده آقای پزشکیان در خصوص برنامه وی در بخش مسکن سوال پرسید و گفت: حضور آقای آخوندی که با افتخار اعلام کرد حتی یک واحد مسکن هم نساخته است در ستاد آقای پزشکیان آیا نشان از این دارد که برنامه او همان برنامه آقای پزشکیان است؟

خاورزمینی با بیان اینک آقای آخوندی فقط از اطرافیان آقای پزشکیان هستند، افزود: اگر می‌خواهید مثل آقای رئیسی سه میلیون واحدی که گفت تحویل می‌دهند و الان کلید می‌اندازند واردش می‌شوند صحبت کنیم نه، آقای پزشکیان همچین ادعایی نخواهد داشت؛ اینکه آدم شعار بدهد و عمل نکند نمی‌شود.

وی ادامه داد: از سیاست‌گذاری بخش مسکن آقای پزشکیان اطلاع دقیقی ندارم اما برنامه هفتم توسعه هفتم همه این‌ها را مشخص کرده است اما من الان حضور ذهن ندارم.

یکی دیگر از دانشجویان مجددا به حضور آقای آخوندی در ستاد آقای پزشکیان اشاره کرد و پرسید: آیا حضور وی به معنی مشاور بودن او نیست و قرار نیست همان منش آقای آخوندی در دولت آقای پزشکیان ادامه داشته باشد؟

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره پاسخ داد: آقای آخوندی حضور داشته باشند، مشکلی ندارد، اصلا شاید به عنوان جاسوس یک ستاد دیگر به آن ستاد آمده است، هر رفت و آمدی به معنی این نیست که او مسئولیتی در ستاد آقای پزشکیان دارد!

به مرور مناظره داغ و‌ و داغ‌تر می‌شد، در همین حین یکی از دانشجویان خطاب به نماینده آقای پزشکیان گفت: شما بحث را به حاشیه می‌برید و جواب سوال را نمی‌دهید!

خاورزمینی در ادامه با اشاره به اینکه مهم حکمی است که آقای پزشکیان برای افراد تایید می‌کند، عنوان کرد: او‌ مثل آقای جلیلی نیست، آقای جلیلی در همه جزئیات نگاهی مدیریتی دارد و دوست دارد همه جا دخالت کند، زمانی که وزیر بود دیدیم چگونه بخش‌هایی که به او سپرده شد را مدیریت کرد، همه مشکلاتی که برای ما به‌وجود آمد بخاطر دستپخت آقای جلیلی شماست!

وی خاطرنشان کرد: اگر برجام تأیید نمی‌شد مورد حمله قرار می‌گرفتیم چون عملکرد آقای جلیلی باعث شد زیر بند هفتم برویم.

در این میان دانشجویی که در خصوص برنامه آقای پزشکیان برای مسکن سوال پرسیده بود خطاب به نماینده این کاندیدا گفت: از شما تشکر می‌کنم که می‌گویید از برنامه مسکن آقای پزشکیان اطلاع ندارید اما میگویید برنامه آقای پزشکیان ارجاع داده می‌شود به برنامه هفتم توسعه، این درحالی است که آقای پزشکیان در مناظره تلویزیونی جزء کاندیدایی بودند که گفتند برنامه هفتم توسعه نمی‌شود اجرا شود، پاسخ شما چیست؟

خاورزمینی با اشاره به اینکه آقای پزشکیان در بحث کمبود منابع و اصلاحات که طبق برنامه بودجه سالانه بسته می‌شود و اختلافات دارد گفته است که باید در مجلس بررسی شود، اظهار کرد: آقای پزشکیان بیشتر عمر سیاسی خود را در مجلس سپری کرده است و شعار او عدالت، انصاف قانون است و این را در عمل ثابت کرده.

وی ادامه داد: اینکه کسی بیاد بگه هفت هزار برنامه نوشتم و یا ۱۲۰ روستا رفته‌ام چه هنری است؟ اگر بحث محرومیت‌زدایی است که در آذربایجان غربی و شرقی و سیستان بلوچستان اوج محرومیت را می‌بینیم، این مناطق شدند برای جان ما، کسانی نگذاشتند سیستان و بلوچستان از نظر اقتصادی متوازن رشد کنند و آن‌جا را تبدیل به بمب کردند.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره با بیان اینکه به تئوری توطئه معتقد است، افزود: کشور را باید با عملکرد پیش ببریم نه شعار، آقای پزشکیان آنچه از دهانش در می‌آید تعهداتی است که به مردم می‌دهد و اگر از آن‌ها تخطی کند من از کسانی ام که مقابل او خواهم ایستاد.

خاورزمینی با اشاره به اینکه آقای پزشکیان دائم می‌گوید کارشناس نیست، باید به کارشناسان مراجعه کند، اگر بین چند کارشناس اختلاف نظر باشد چگونه می‌خواهد تصمیم بگیرد به نظر کدام توجه کند؟ گفت: برنامه نوشتن کار سختی است اما اجرای آن مهم است، ما باید دیپلمات‌هایی داشته باشیم که آکروبات باز باشند و حق مارا بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: آقای جلیلی میگوید دولت سایه است درحالی که نیست، او دولت پنهان است، در مدیریت به این می‌گویند سازمان‌های غیر رسمی که مسئولیت ندارند و آقای جلیلی نمی‌خواهد زیر بار خیلی از برنامه‌ها که به دولت آقای رئیسی تحمیل کرد برود برای همین مسئولیتی نپذیرفت و خود را کنار‌ نگه داشت.

نماینده آقای پزشکیان در این مناظره تصریح کرد: در دولت آقای روحانی هم همین دولت پنهان آقای جلیلی باعث شد دلار به ۳۰ هزارتومان برسد.

خاورزمینی با بیان اینکه آدمی که در تمام مراحل اجرایی از بالا تا پایین کار دارد با کسی که نشسته و فقط برنامه نوشته است متفاوت است، افزود: آقای پزشکیان وقتی برای ثبت نام ریاست جمهوری آمد گفت آمدم مشارکت مردم بیشتر شود و قدرت ما بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز ما به موشک و حتی موشک بالستیک و سلاح‌های فوق پیشرفته نیاز داریم، اظهار کرد: اما قبل از آن نیاز داریم مردم احساس قدرت کنند نه اینکه عده‌ای بیایند و سرخود از سفارت عربستان بالا کشیده و پست بگیرند!

در این میان نماینده آقای جلیلی از آقای خاورزمینی خواست که نام دو نفر از افرادی که از سفارت بالا رفته و پست و سمت گرفتند را بگوید که البته آقای خاورزمینی نامی نبرد و گفت آنقدر بی نام و نشان بودند اسمشان یادم نیست و همین رفتار وی با اعتراض دانشجویان همراه شد که چرا بدون سند حرف می‌زند؟

مجددا یکی از دانشجویان خطاب به نماینده آقای پزشکیان گفت: شما دائما به جای ارائه برنامه از برنامه هفتم توسعه نام می‌برید، حداقل این برنامه‌های همین هفتم توسعه را برای مردم سطح جامعه بیان کنید و اصلا فکر کنید هیچکس از آن آگاهی ندارد!

خاورزمینی در پاسخ به این صحبت با بیان اینکه برنامه‌های آقای پزشکیان برنامه‌های مصوب نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، عنوان کرد: این کلی بودن برنامه‌ها را تبدیل به جزئی کردن هنر آقای پزشکیان است.

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه