اخبار داغ

شریعتی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ایستادگی سیستم بانکی در برابر اجرای قانون اعطای تسهیلات ساخت مسکن

ایستادگی سیستم بانکی در برابر اجرای قانون اعطای تسهیلات ساخت مسکن
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اعطای تسهیلات ساخت مسکن از سوی سیستم بانکی در واقع ایستادگی در برابر اجرای قانون است.

غلامرضا شریعتی اندراتی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، درباره علت عدم اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن از سوی سیستم بانکی علی رغم ابلاغ قانون به این بانک ها گفت: یک حقیقت تلخی که وجود دارد این است که علی رغم تاکیدات رئیس جمهور شهید بر رونق نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن، هم در وزارت اقتصاد و هم در بانک مرکزی و بانک ها عامل دیگر هیچ گونه اراده ای بر رونق ساخت و ساز مسکن و اعطای تسهیلات ساخت مسکن وجود ندارد. 

وی در ادامه بیان کرد: سیستم بانکی کلاف سردرگمی را ایجاد کرده است و جز بانک مسکن، سایر بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی می کنند. در حالی که باید سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات ساخت مسکن کنند ولی در عمل با سنگ اندازی های زیاد و سودهای بالا و اقساط با ارقام بالا اقدامی می کنند که باعث می شوند مردم از دریافت وام ساخت مسکن منصرف شوند. 

این نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: مدیران عامل بانک ها در مقابل این پیگیری که چرا وام ساخت مسکن پرداخت نمی کنند توجیه می کنند که تسهیلات تکلیفی زیادی از سوی مجلس بر دوش بانک ها گذاشته شده است در صورتی که نه به این تسهیلات تکلیفی عمل می کنند و نه به آنچه که از گذشته جز روال کار برای پشتیبانی از حوزه ساخت و ساز مسکن وجود داشته را اجرا می کنند. 

شریعتی اندراتی توضیح داد: به نظر می رسد که در این شرایط دولت باید جرایمی که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده برای تنبیه بانک های مستنکف از اجرای قانون، و مقرر شده اعتبار  و توان تسهیلات دهی این بانک ها کاهش پیدا کند را اجرایی کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساخت و ساز مسکن یکی از پیشران های  کشور برای خروج از رکود است  و بانک ها باید اعتبار لازم را در اختیار مردم قرار دهند. دولت آینده باید بانک ها را مکلف کند که بر اساس قانون این تسهیلات را پرداخت کند. 

شریعتی اندراتی گفت: عدم اعطای تسهیلات ساخت مسکن از سوی سیستم بانکی در واقع ایستادگی در برابر اجرای قانون است زیرا بانک ها اعتبار لازم را در اختیار دارند ولی تمایل ندارند که این تسهیلات را اعطا کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه