اخبار داغ

بابایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

مالیات عامل رشد تولید، افزایش رفاه مردم و توسعه زیرساختی

 مالیات عامل رشد تولید، افزایش رفاه مردم و توسعه زیرساختی
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مالیات ابزار بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور و عامل عدالت اجتماعی است و می‌تواند موجب رشد تولید، افزایش رفاه مردم و توسعه زیرساختی کشور شود.

 علی بابایی کارنامی،  نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اقدامات دولتی در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور به‌نحوی‌که مالیات حقه از همگان اخذ و درآمدها در راستای ارائه خدمات به مردم به کار گرفته شود، اظهار کرد: یکی از مسائلی که دولت سیزدهم را از دیگر دولت‌ها متفاوت می‌کرد، عملکرد این دولت در حوزه اقتصادی بود. تا کنون اقتصاد کشور ما اقتصاد رانتی و نفتی بوده است. دولت سیزدهم در راستای تغییر این شرایط اقدام کرد.

عدم اتکا به درآمدهای نفتی یک اصل اقتصادی است

وی ادامه داد: سیاست های کشور ما به نحوی ریخته شده که بر مبنای اقتصاد رانتی و نفتی همواره به درآمدهای نفتی متکی بوده‌ایم و بودجه‌ریزی نیز بر همین مبنا صورت می‌گرفت. اما در دولت سیزدهم تلاش شد وضعیت تغییر کند و تمرکز اصلی از درآمدهای نفتی برای تأمین بودجه موردنیاز برای اداره کشور برداشته شود.

نماینده مردم ساری در مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها که در علم اقتصاد برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه وجود دارد، مالیات‌ها هستند. دولت سیزدهم برداشتن تمرکز کشور از درآمدهای نفتی را در دستور کار قرارداد و شاهد هستیم که نتایج خوبی هم به دست آمد.

بابایی کارنامی گفت: متأسفانه ازآنجائی‌که اقتصاد کشور تا الان رانتی و نفتی بوده است، این نگاه وجود دارد که مالیات به معنی دست‌بردن در جیب مردم است. درصورتی‌که مالیات یکی از منابع درآمدی پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود و به شفاف‌شدن اقتصاد کشورها کمک می‌کند.

درآمدهای مالیاتی موجب ساماندهی اقتصاد کشور می‌شود

وی ادامه داد: از طریق اتکا به درآمدهای مالیاتی می‌توانیم ساماندهی بهتری به اقتصاد کشور بدهیم. در همین راستا، شاکله‌های اقتصادی کشور شناسایی و موانع تولید برطرف می‌شود. به‌این‌ترتیب، سیاست‌گذاری‌های صحیح با استفاده از ابزاری به نام مالیات اعمال می‌شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من، سیاست کلی اصلاح نظام مالیاتی کشور و انتقال تمرکز از درآمدهای نفتی به درآمدهای مالیاتی در اداره کشور که در دولت سیزدهم اعمال شد، مثبت ارزیابی می‌شود. شاید برخی نواقص وجود داشته باشد و هنوز به هدف نهایی نرسیده باشیم، اما رویکرد درستی در پیش گرفته شده است.

بابایی کارنامی گفت: مالیات یکی از ابزارهای دولت برای بازتوزیع عادلانه ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی است. در این چارچوب، به اخذ مالیات حقه از همگان متناسب با درآمدشان مبادرت می‌شود و از محل درآمدهای حاصله ارائه خدمات به مردم صورت می‌گیرد. مصرف مالیات در دولت شهید رئیسی جهت رشد تولید، افزایش رفاه مردم و توسعه زیرساخت‌های شهری شدیم.

مالیات ستانی بر اساس داد و ستدهای اقتصادی

وی ادامه داد: طراحی مالیات ستانی بر اساس داد و ستدهای اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف به ایجاد عدالت اجتماعی منجر می‌شود و مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. رویکردها در زمینه مالیاتی مثبت ارزیابی می‌شود و در حال حرکت روبه‌جلو و عادلانه‌سازی نظام مالیاتی کشور هستیم. اما نیاز است اقدامات را در این زمینه سرعت ببخشیم.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در همکاری با یکدیگر توانستند شرایط خوبی را در کشور به لحاظ اصلاح نظام مالیاتی و به کار انداختن درآمدهای حاصله در حوزه بهداشت و درمان به وجود بیاورند.

وی در پایان تأکید کرد: اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم در حوزه بهداشت شاهد بودیم و قوانین خوبی هم در همین زمینه در مجلس مصوب شد که کمک‌کننده بودند. نیاز است سیاست¬های صحیح در حوزه مالیات ستانی در دولت بعدی نیز ادامه یابد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه