اخبار داغ

اوجی خبر داد:

اشتغال‌زایی ۱۵ هزار نفری در ۱۷ پروژه کلان صنعت نفت

اشتغال‌زایی ۱۵ هزار نفری در ۱۷ پروژه کلان صنعت نفت
وزیر نفت به بهره‌برداری از ۱۷ پروژه کلان بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان (همت) در هفت استان اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزون بر اشتغال‌زایی ۱۵ هزار نفری سالانه ۱۲۰ همت سودهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جواد اوجی صبح امروز  در آیین بهره‌برداری از ۱۷ طرح کلان صنعت نفت با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی همچون کاهش تولید نفت به مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه، ذخیره‌سازی ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۵ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌سنگین در شناورها، کسری بودجه ۴۰۰ همتی و بی‌انگیزگی بالای سرمایه انسانی در صنعت نفت داشتیم، گفت: این مشکلات با همت کارکنان صنعت نفت و حمایت‌های همه جانبه رئیس‌جمهوری شهید و پشتیبانی معاون اول ریاست‌جمهوری حل شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری ۱۵۵ پروژه نیمه کاره و کلان به ارزش ۳۴ میلیارد دلار طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، افزود: از محل بهره‌برداری این پروژه‌ها تولید نفت کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزوده شد، تولید و ظرفیت پالایشی روزانه ۵۳ میلیون مترمکعبی گاز، ظرفیت پالایش روزانه ۲۷۰ هزار بشکه‌ای نفت و تولید روزانه ۱۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی اضافه شد.

وزیر نفت از جمع‌آوری ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در سه سال اخیر، تصریح کرد: تا پایان سال این رقم به بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

اوجی با اشاره به افزایش روزانه ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین و ۹ میلیون لیتری تولید روزانه گازوئیل طی سه سال اخیر گفت: صنعت نفت در دو سال اخیر به‌واسطه افزایش ظرفیت تولید خود توانست بالاترین رشد اقتصادی (۲۰ درصد) را در میان دستگاه‌های اجرایی کشور داشته باشد.

وی مقدار درآمد کشور در آغاز به‌کار دولت سیزدهم از محل فروش محصولات هیدروکربوری را ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: به همت کارکنان صنعت نفت این رقک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۵ میلیون دلار رسید، یکی از دلایل این موفقیت اتکا به توان داخلی بوده است، به‌طوری‌که ما توانسته‌ایم شمار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی همکار با صنعت نفت را از ۱۵۰ شرکت به ۷۰۰ شرکت برسانیم.

وزیر نفت بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی را یکی از نقاط عطف عملکرد صنعت نفت در سه سال اخیر دانست و افزود: این فاز بیش از ۲۰ سال میان شرکت‌های غرب و شرق دنیا دست به دست شد و سرانجام به‌دست کارکنان صنعت نفت ایران به بهره برداری رسید، وزارت نفت در سه سال اخیر بیش از ۲۳ میلیارد دلار قرار داد توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفت و گاز کشور را امضا کرده، ضمن آنکه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی این وزارت‌خانه مصوبه امضای ۳۶ میلیارد دلار پروژه جدید را از دولت دریافت کرده است.

اوجی با اشاره به وقوع سه حمله سایبری و تروریستی در شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی و گاز کشور طی سه سال اخیر گفت: این مشکلات با وجود ناترازی‌های موجود به همت کارکنان صنعت نفت هرگز نتوانست امنیت انرژی کشور را به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر ۶ هزار پروژه مسئولیت اجتماعی به ارزش ۴۵ همت در وزارت نفت تصویب و اجرا شده است، ادامه داد: در حالی که این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حدود ۴ همت بوده است.

وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از ۱۷ پروژه کلان بالادست و پایین‌دست صنعت نفت به ارزش ۱۸۰ همت در هفت استان با حضور سرپرست ریاست جمهوری کشور گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۱۵ هزار نفر اشتغال‌زایی در کشور انجام خواهد شد و سالانه ۱۲۰ همت سودهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

اوجی تصریح کرد: با بهره‌برداری از ۱۷ پروژه کلان بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت بیش از ۱۰ هزار بشکه نفت، ۷.۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵، ۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۱۸ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت به تولید و ظرفیت ذخیره‌سازی کشور افزوده خواهد شد.

وی با اشاره با تردد روزانه ۱۷ هزار تانکر نفتکش در جاده‌های کشور برای جابه‌جایی فرآورده‌ها نفتی در کشور ادامه داد:  امروز پروژه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی در شمال‌شرق کشور به طول ۲۲۲ کیلومتر افتتاح می‌شود، تا پایان سال نیز این رقم به ۶۲۲ کیلومتر خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: با توجه به قولی که در ابتدای امسال به شهید جمهور داده بودیم، تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت از ۳ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه به ۴ میلیون بشکه می‌رسد، همچنین امسال تولید گاز ۳۴ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و در جمع‌آوری گازهای مشعل که امروز به ۱۶ میلیون مترمکعب رسیدیم این مقدار به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید، همچنین ۱۵ پتروشیمی تا پایان امسال قابل افتتاح خواهد بود و با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها به فضل الهی در سال ۱۴۰۳ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۵ تا ۲۰ درصد و مستمر خواهد بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه