اخبار داغ

جدیدترین آمار بازگشت حجاج ایرانی به کشور پس از مناسک حج

جدیدترین آمار بازگشت حجاج ایرانی به کشور پس از مناسک حج
مدیرعملیات حج تمتع آخرین آمار بازگشت زائران را از حج اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا رضایی درباره آخرین اقدامات و برنامه ریزی ها اظهار کرد: بحمدالله شرایط حجاج ایرانی حاضر در سرزمین وحی مطلوب است و رفته رفته حاجیان ایرانی که در مکه و مدینه منوره اعمال و مناسک خود را انجام داده‌اند به میهن اسلامی بازمی گردند.

وی با بیان اینکه پروازهای بازگشت از جده و مدینه انجام می‌گیرد، افزود: پروازهای بازگشت حجاج ایرانی نیز از یکم تیرماه آغاز شده و ۲۴ تیرماه از فرودگاه جده پایان می‌پذیرد.

رضایی با بیان اینکه زائران «مدینه بعد» نیز از روز چهاردهم ذی الحجه رفته رفته به مدینه النبی مشرف می‌شوند گفت: روند اعزام این عزیزان نیز با قطار سریع السیر حرمین انجام می‌گیرد؛ زائران «مدینه قبل» نیز با قطار به مکه مشرف شده بودند و این روند امسال به نحوی مطلوب و مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، انجام شده است.

وی درباره خدمات اجرایی به حجاج ایرانی گفت: زائرانی که هم اکنون در مکه حضور دارند، افرادی هستند که در روزهای منتهی به ایام تشریق به این شهر مشرف شده بودند و با توجه به برنامه‌های اعمال و مناسک در مشاعر مقدسه و از طرفی حجم بالای زائران در مسجدالحرام، کمتر توانستند تا از فضای معنوی و حضور در این مکان مقدس بهره مند شوند بنابراین درحال حاضر با خلوت تر شدن جمعیت و از طرفی کاهش ازدحام در مسجد الحرام این عزیزان از فرصت معنوی بدست آمده بهترین استفاده را می‌نمایند.

مدیرعملیات حج تمتع ۱۴۰۳ تصریح کرد: به واحد حمل و نقل درون شهری تاکید شده که به غیر از موضوعات زیارت دوره یا انتقال زائران به قطار و سایر اقدامات، از خدمات شبانه روزی خود نکاهد و تا آخرین دقیقه حضور این زائران، به بهترین شکل ممکن خدمت رسانی کنند.

رضایی تصریح کرد: همچنین به آشپزخانه‌ها نیز توصیه اکید شده که ضمن رعایت کیفیت و کمیت غذای زائران، تنوع را هم در روزهای پایانی بیشتر مدنظر قرار دهند و این خدمات نیز تا آخرین لحظه به نحو شایسته ای اجرایی شود.

وی شرایط بهداشتی و درمانی حجاج ایرانی را مطلوب توصیف کرد و گفت: عموم مراجعات در روزهای اخیر مربوط به سرماخوردگی یا خستگی ناشی از اعمال و گرمای هوا بوده است که بحمدالله مشکل خاصی مشاهده نشده و زائران ما در سلامت کامل هستند.

رئیس ستاد مکه مکرمه در حج تمتع ۱۴۰۳ با بیان اینکه همکاری لازم را با افرادی که با دلایل موجه قصد بازگشت زودتر از موعد را داشته‌اند صورت گرفته گفت: حدود ۹۳۰ نفر از چنین زائرانی پس از آغاز پروازهای بازگشت، بعد از ارائه درخواست و بررسی‌های لازم به جهت موجه بودن خواسته، به کشور بازگشته‌اند و مساعدت لازم صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین بیمارانی که می‌بایست به کشور بازمی گشتند نیز در روزهای ابتدایی پروازها به کشور بازگشته‌اند و همکاری‌های لازم با مرکز پزشکی حج و زیارت نیز انجام شده است.

رضایی با بیان اینکه تمامی زائران مدینه بعد ما تا یکم محرم به مدینه اعزام می‌شوند گفت: این زائران نیز پنج روز در مدینه منوره حضور دارند و با آخرین پرواز به کشور بازمی گردند.

رئیس ستاد مکه مکرمه ضمن توصیه‌های مهم به زائران بابت رعایت دستورالعمل‌های بار که قبلاً به مدیران مجموعه‌ها اعلام شده است گفت: در جلسات توجیهی مدیران با زائران که در ایران برگزار شده بود موضوع محدودیت‌های بار زائران به طور جد مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: متأسفانه برخی زائران به این موضوع توجه نمی‌کنند که مشکلاتی را در پی دارد؛ بدین سبب دوباره تاکید می‌شود که از قرار دادن هرگونه آب زمزم و نوشابه در چمدان بار خودداری شود و زائران فقط یک عدد بطری آب را در داخل ساک دستی خود همراه داشته باشند.

رضایی تاکید کرد: اینکه اجازه همراه بردن آب زمزم و مایعات و نوشیدنی‌ها در چمدان داده نمی‌شود، امسال به طور جد از دست اندرکاران فرودگاهی کشور میزبان دنبال می‌شود بنابراین کاروان‌های کشورمان باید حتماً به این توصیه‌های جدی توجه نمایند.

وی تصریح کرد: عدم توجه برای همراه بردن آب زمزم و نوشیدنی در چمدان بار، مشکلاتی را برای بار زائران و کاروان ایجاد خواهد کرد که خواهشمندیم زائران به این مهم توجه نمایند.

مدیر عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ درباره آخرین آمار بازگشت زائران نیز گفت: در حال حاضر تا پایان وقت ۵ تیرماه ۵۴ هزار و ۲۷۰ نفر در مکه و ۱۲ هزار و ۳۷۴ نفر در مدینه منوره حضور دارند؛ همچنین حدود ۲۱ هزار نفر زائران و عوامل نیز به کشور بازگشته‌اند.

وی در پایان تاکید کرد که خدمات اجرایی اعم از حمل و نقل، زیارت دوره، اسکان، تغذیه و تدارکات، راهنمایی حجاج و.... تا آخرین لحظه حضور زائران در سرزمین وحی ادامه دارد و مهم کسب رضایتمندی حداکثری زائران می‌باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه