وزیر علوم مطرح کرد؛
اقدامات ناتمام وزارت علوم؛ آمایش آموزش عالی و تبدیل علم به فناروی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح اقداماتی که در این وزارتخانه نیمهکاره مانده است، گفت: آمایش آموزش عالی، توسعه فناوری و تسهیل تبدیل علم به فناوری از جمله اقدامات نیمهکاره این وزارتخانه در دولت سیزدهم است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی زلفیگل حالا و در آستانه روی کار آمدن دولت چهاردهم درباره اینکه کدام اقدامات در حوزه آموزش عالی دولت چهاردهم باید دنبال شود گفت: آرزوهایی برای وزارت علوم داشتیم و فکر نمیکردیم چنین اتفاقی رخ دهد و عمر دولت سیزدهم کوتاه باشد. در واقع ما به دنبال تحقق برنامههای عملیاتی در حوزه آموزش عالی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بودیم.
زلفی گل به کارهای نیمه تمام در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و افزود: چند اقدام نیمه تمام داریم که باید انجام شود و یکی از این اقدامات آموزش مهارت محور است. همان شیوههای یادگیری جدیدی که به انتقال اطلاعات و دانش به ذهن افراد به منظور ایجاد خلاقیت و تفکر پویا و ذهن فعال منجر می شود و دیگری تقویت علوم انسانی و نیاز محور کردن تحقیقات به عنوان یکی از راهبردهای وزارت علوم است.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری به هدفمند کردن آموزش در پژوهش اشاره کرد و گفت: منظور از آموزش پژوهش محور یعنی در جاهایی از آموزش به دانشجو تکلیف پژوهشی بدهیم تا مفهوم بهتری داشته باشند و منظور از پژوهش آموزش محور این که از طریق پایان نامه ارشد و رساله دکترا شیوه پژوهش را به دانشجو بیاموزیم که در این زمینهها اقداماتی انجام شد و در برخی جاها نیاز به استمرار دارد تا به بار بنشیند.
زلفیگل حمایت ویژه از امور فرهنگی که در قانون برنامه توسعه هفتم به آن پرداخته شده است، اشاره کرد و افزود: تحقق احکامی که در خصوص علم و فناوری در برنامه توسعه هفتم به آن اشاره شده از جمله اقداماتی است که انتظار می رود در دولت چهاردهم دنبال شود.
وی آمایش آموزش عالی و توسعه فناوری و تبدیل علوم به فنون را از جمله اقدامات نیمه کاره در دولت سیزدهم عنوان و اظهار امیدواری کرد که در دولت بعدی به سرانجام برسد.
وزیرعلوم یکی از موانع فراروی توسعه آموزش عالی را در مهارت محور کردن آموزش بیان کرد و گفت: در این زمینه ما به نگاه فرابخشی نیاز داریم.
ارسال دیدگاه