اخبار داغ

چرا روی صفحه تلویزیون لکه سیاه پیدا شده؟

چرا روی صفحه تلویزیون لکه سیاه پیدا شده؟
امروزه وجود اختلالات تصویر که در تلویزیون ایجاد می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل برای مخاطبان این رسانه است. یکی از این مشکل‌ها وجود لکه‌های سیاه روی تلویزیون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه وجود اختلالات تصویر که در تلویزیون ایجاد می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل برای مخاطبان این رسانه است. یکی از این مشکل‌ها وجود لکه‌های سیاه روی تلویزیون است. این لکه منجر به عدم دید کافی شده و علاوه بر کاهش کیفیت تصویر، برای بیننده نیز خسته‌کننده می‌شود. با این وجود توصیه می‌شود در صورت مشاهده لکه‌های سیاه روی تلویزیون، حتماً این مشکل را برطرف کرده و تصویری با کیفیت را از آن خود نمایید. جهت آشنایی بیشتر با این مشکل‌ها تا انتها مطالب همراه ما باشید.

 

دلیل لکه سیاه روی تلویزیون

لکه‌های سیاه روی تلویزیون در جا‌های مختلفی از آن مشاهده می‌شود؛ عوامل مختلفی وجود دارد که سبب ایجاد لکه‌های سیاه بر روی تلویزیون می‌شود که این عوامل بسته به نوع و مدل تلویزیون شما تغییر کرده و از عوامل بسیار ساده تا مسائل بسیار جدی را در بر می‌گیرند. عوامل مذکور شامل موارد زیر می‌باشند.

وجود نقص در بک لایت تلویزیون

بک لایت یکی از مهم‌ترین قسمت هر تلویزیون است که آسیب دیدن آن، سبب تار شدن تصویر می‌شود. همانطور که در مطالب فوق بیان شد وجود گرد و خاک روی بک لایت یکی از عوامل وجود لکه‎‌های سیاه خواهد بود. این صفحه دارای نور‌های پس زمینه‌ای است که سوختن یا تضعیف قسمتی از این نور‌ها، لکه‌های سیاه را در روی تلویزیون شما پدیدار می‌کند. همچنین اگر این نور‌ها به طور کلی ضعیف شده و خاموش شوند، صفحه تلویزیون به طور کامل سیاه می‌شود که در این صورت باید برای تعویض بک لایت تلویزیون اقدام نمایید.

بالا رفتن عمر تلویزیون

یکی از مهم‌ترین مسائل که منجر به ایجاد لکه‎‌های سیاه روی تلویزیون می‌شود؛ بالا رفتن عمر تلویزیون است. بدون شک هر وسیله برقی دارای عمر مفیدی است و پس از پایان بازه مشخصی دیگر قادر به انجام کارایی‌های پیشین نخواهد بود. توجه به عمر مفید قطعات و استفاده بهینه از تلویزیون، شما را در سالم ماندن تلویزیون وعدم مشاهده لکه‌های سیاه یاری می‌کند.

تجمع گرد و خاک روی قطعات حساس

تلویزیون نیز همانند سایر قطعات الکترونیکی، دارای قطعات بسیار حساسی است که در کسری از ثانیه آسیب دیده و خراب می‌شوند. به عنوان مثال تجمع گرد و خاک روی بک لایت تلویزیون، سبب ایجاد لکه‌های سیاه روی تلویزیون می‌گردد. همچنین وجود گرد و خاک روی سایر قسمت‌های تلویزیون سبب دیده شدن لکه‌های سیاه روی تلویزیون شده و کاهش کیفیت تصاویر را به دنبال خواهد داشت. ناگفته نماند علاوه بر تجمع گرد وخاک، برخورد قطره‌ای آب به قطعات مختلف تلویزیون سبب سوخته شدن و از کار افتادن قطعه مورد نظر شده و در پی آن لکه‌های سیاهی روی تلویزیون دیده می‌شود.

عدم استفاده صحیح از تلویزیون

اغلب اوقات تلویزیون در خانه‌ها، ساعت‌ها بدون استفاده روشن است که این روشن بودن مداوم و پیوسته سبب تشکیل لکه‌های سیاه روی تلویزیون شده و از عمر مفید تلویزیون میکاهد. همچنین ضربه‌های ناگهانی در پی این روشن بودن متوالی یکی از دلایل مهم در ایجاد لکه سیاه روی تلویزیون است.

وجود مشکل در تنظیمات تلویزیون

گاهی اوقات وجود نور کم در تنظیمات تلویزیون، سبب دیده شدن لکه‌های سیاه روی تلویزیون خواهد شد. پس قبل از نگرانی در رابطه با سیستم داخلی تلویزیون، چک کردن تنظیمات تصویر قطعاً کمک شایانی به شما می‌کند. خوب است بدانید انتخاب نادرست پورت‌های تلوزیون نیز یکی از مسائل مهم درتنظیمات است که سبب ایجاد لکه‌های سیاه می‌شود.

جلوگیری از ایجاد لکه‌های سیاه روی تلویزیون

امروزه روش‌های متعددی جهت جلوگیری از سیاه شدن تصویر و عدم ایجاد لکه‌های سیاه روی تلویزیون وجود دارد که توجه به این مسائل شما را در بهبود روند و البته عمر مفید تلویزیون یاری می‌کند. این مسائل بسیار ساده و کاربردی بوده که انجام آن برای شما مفید خواهد بود. در نتیجه اگر روی تلویزیون شما لکه‌های سیاه ایجاد شده و قصد دارید این مشکل را به سادگی برطرف کنید؛ به موارد زیر توجه کنید.

توجه به عمر مفید تلویزیون

توجه به بازه زمانی استفاده از تلویزیون شما را در پیشگیری از ایجاد لکه‌های سیاه یاری می‌کند؛ بهتر است در زمان مشاهده این لکه‌ها به این موضوع فکر کنید که خرید تلویزیون در چه زمانی انجام گرفته و در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید. بسیاری از افراد نسبت به این موضوع بی‌اعتنا بوده و بیش از چند مرتبه تلویزیون‌های قدیمی را تعمیر می‌کنند که این موضوع نه تنها کمکی به بهبود تصویر نمی‌کند بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

عدم قرار دادن تلویزیون در محل وجود گرد وخاک

وجود تلویزیون در جایی که گرد و خاک زیادی وجود دارد؛ آسیب بسیار جدی به آن وارد می‌کند. با این وجود توصیه می‌شود حدالامکان تلویزیون را در مکانی قرار دهید که کمترین برخورد را با گرد و خاک داشته و به قطعات حساس آن آسیبی وارد نشود. اما در صورت بروز لکه‌های سیاه، حتماً خودتان اقدام به پاک کردن گرد و خاک کنید. گاهی اوقات تجمع گرد و غبار روی پنل تلویزیون مشکلاتی را به وجود می‌آورد که خودمان نمی‌توانیم ان را تمیز کرده و حتماً باید از افراد مجرب و کارآمد جهت تمیز کردن استفاده کرد.

مراقبت صحیح

تلویزیون یک وسیله بسیار حساس است که در مراقبت از آن باید اقدامات خاصی صورت بگیرد. به عنوان مثال جهت تمیزکاری تلویزیون استفاده از مواد شیمیایی و یا رطوبت زیاد آسیب بسیار جدی به صفحه وارد می‌کند. پس تمیزکاری باید بسیار اصولی و بدون مواد شیمیایی انجام گیرد. علاوه بر این، قرار ندادن تلویزیون در دما‌های بسیار بالا، استفاده از محافظ جهت اتصال به برق و عدم جلوگیری از ضربات، از عوامل تأثیرگذار در کاهش روند ایجاد لکه‌های سیاه روی تلویزیون است.

بررسی تنظیمات و چک کردن پورت‌ها

چک کردن صحیح تنظیمات و البته چک کردن پورت‌های ورودی می‌تواند سبب از بین رفتن لکه‌های سیاه روی تلویزیون شود.

تعمیر و یا تعویض قطعات

اگر لکه‌های سیاه با هر کدام از اقدامات بالا برطرف نشد توصیه می‌شود برای تعمیر تلویزیون به تعمیرکارانی مجرب و حرفه‌ای مراجعه کرده تا در صورت نیاز هر کدام از قطعات شامل پنل، بک لایت یا پیکسل‌ها را تعویض و یا تعمیر کنند. قطعاً بررسی قطعات مذکور در بهبود و البته از بین رفتن لکه‌های سیاه روی تلویزیون کارآمد است. لازم به ذکر است تعمیر این قطعات به ویژه بک لایت‎‌ها امکان‌پذیر است اما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و تعویض آن بهتر است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه