اخبار داغ

ایزدخواه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

رئیس ستاد پزشکیان نسخه افزایش قیمت تکنوکرات‌ها را برای ما می‌پیچد

 رئیس ستاد پزشکیان نسخه افزایش قیمت تکنوکرات‌ها را برای ما می‌پیچد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سیاست تغییر قیمت آخرین راهکار است گفت: رئیس ستاد پزشکیان نسخه افزایش قیمت تکنوکرات‌ها را برای ما می‌پیچد، در حالی هیچ کشوری این نسخه را پیاده نکرده و کشورهای پیشرفته سیاست‌های حمایتی را مد نظر دارند.

روح اله ایزدخواه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری چهاردهم در زمینه تغییر قیمت حامل‌های انرژی اظهار کرد: نسخه گران سازی را تکنوکرات‌ها از ۳۰ سال پیش در ایران پایه گاری کردند و تنها راهی که برای تراز بودجه در اقتصاد کشور باقی مانده بود سیاست جبرانی یارانه بود که دولت مردان و مجلس مجبور شد برای حمایت از اقشار ضعیف این نسخه را بکار گیرند.

تا زمانیکه رویکردهای جایگزین وجود دارد به سراغ تغییر قیمت نمی‌رویم

وی ادامه داد: این سیاست وقتی دید نمی‌تواند جلوی تورم را بگیرد و شکاف‌های ناترازی در طول زمان افزایش پیدا می‌کند، سعی کرد با یارانه این شکاف را جبران کند. البته ما منتقد این رویکرد هستیم و اعتقاد داریم این عملکرد گران سازی و یارانه دهی تورم را افزایش می‌دهد و درمان قطعی این مشکل نیست.

وی افزود: ما در مجلس معتقدیم در حال حاضر رویکردهای جایگزین وجود دارد. در مورد بنزین بهره وری سوخت و اسقاط خودروهای فرسوده سه میلیارد دلار امسال کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت. این قانون خودروهای فرسوده سال گذشته مصوب شد. تا زمانی که این مصوبات به طور کامل اجرا نشود و آثار آن بر اقتصاد دیده نشود هیچ مقامی به لحاظ قانونی حق ندارد مصوباتی از جمله افزایش قیمت سوخت را اجرا کند.

دولت نباید تجربیات ۹۸ را تکرار کند

ایزد خواه توضیح داد: دولت نمی‌تواند تجربیات ۹۸ را تکرار کند، بنزین را گران کند و بعد هم تبعات اجتماعی آن را به عهده نگیرد. وی با اشاره به اظهارات عبدالعلی زاده رئیس ستاد انتخابات پزشکیان گفت: نمی‌شود قیمت بنزین را گران کرد و بعد مدعی شد که به آرامی آن را انجام می‌دهیم. اجرای این سیاست سال ۹۸ تبعات اجتماعی زیادی را داشته است. اصل این نسخه مربوط به بانک جهانی است اما در کشورهای توسعه یافته چنین سیاست‌هایی تا کنون اجرا نشده است. حتی نسخه‌های حمایت گرایی و کنترل بازار را دنبال کردند اما به ما سیاست آزادسازی را پیشنهاد می‌دهند.

رئیس جمهور وقت با جمله (خودمان جمعه فهمیدیم) بر خشم مردم افزود

وی با اشاره مجدد به حادثه آبان ۹۸ گفت: رئیس جمهور وقت در آن زمان با جمله بی جای (خودمان جمعه فهمیدیم) بر خشم مردم افزود و نظر مجلس این است که سیاست‌های قیمتی آخرین راه هستند و ما در ستاد انتخابات کشور پیگیر راهکارها هستیم و پیگیری‌های تخصصی نشان از این دارد که بانک جهانی با وجود پیشنهادهای تغییر قیمتی که از سئوی کشورهای پیشرفته نسخه پیچی شده ولی تا کنون هیچ یک از کشورهای پیشنهاد دهنده خود این سیاست‌ها را اجرا نکرده‌اند و این نسخه را برای سایر کشورها نوشته‌اند و خود نسخه حمایت از مردم را دنبال کردند.

وی گفت: کشورهای دنباله‌رو بانک جهانی با نظریه‌های لیبرال خود و از سوی طرف‌دارانشان به دنبال ایجاد شکاف در کشورهایی نظیر کشور ما هستند تا از این شکاف بهره برده و نتایج سیاسی بگیرند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه