اخبار داغ

کارشناس مذهبی در مصاحبه با صبح قزوین:

چه عواملی مردم کوفه را بی‌وفا کرد؟

چه عواملی مردم کوفه را بی‌وفا کرد؟
کارشناس مذهبی گفت: مردم کوفه تحت تأثیر عوامل مختلفی امام حسین (ع) را تنها گذاشته و علیه او به مبارزه پرداختند. دلیل بی‌وفایی کوفیان تبلیغات گسترده علیه امام حسین (ع) و حاکمیتی بود که قدرت در دست داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز دوم ماه محرم سال 1446 هجری قمری مصادف با 18 شهریور سال 1403 است. شب و روز دوم ماه محرم را به ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای نینوا نسبت داده‌اند. در این روز امام حسین (ع) و یاران باوفایش وارد زمین کربلا شده و آنجا را برای اقامت انتخاب کردند.

 

کاظم زمانی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: مردم کوفه تحت تأثیر عوامل مختلفی امام حسین (ع) را تنها گذاشته و علیه او به مبارزه پرداختند. دلیل بی‌وفایی کوفیان تبلیغات گسترده علیه امام حسین (ع) و حاکمیتی بود که قدرت در دست داشتند؛ بنابراین افکار و اعتقادات مردم کوفه تحت تأثیر این دو موضوع قرار گرفت و باعث شد که کوفیان از آرمان‌های خود دست بکشند.

 

وی افزود: زمانی که کوفیان برای امام حسین (ع) دعوت‌نامه فرستادند هنوز عبیدالله بن زیاد حاکم کوفه نبود و همچنان نور ولایت در دل مردم کوفه زنده بود؛ مردم کوفه دوران ولایت و امامت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را به خاطر داشتند و با توجه به آن امام حسین (ع) را با شور و اشتیاق بیشتری دعوت کردند. با ورود نماینده یزید بن معاویه به کوفه و در دست گرفتن حاکمیت و قدرت شهر کوفه توسط عبیدالله بن زیاد و تبلیغات و تهدیداتی که صورت می‌گرفت، مردم کوفه ترسیدند و خدمات امیرالمؤمنین (ع) را از یاد بردند و تنها به فکر جان و مال خویش بودند.

 

کارشناس مذهبی عنوان کرد: کوفیان با دیدن ستمگری عبیدالله بن زیاد و نحوه شهادت حضرت مسلم (ع) متوجه شدند که حاکم شهر کوفه با کسی شوخی ندارد لذا جان و مال خود را واجب‌تر از کمک به امام حسین (ع) دانستند و بر علیه او آماده نبرد شدند.

 

این مفسر قرآن تأکید کرد: امام حسین (ع) در آخرین خطبه‌ای که در مکه بیان کردند، فرمودند:آنهایی که آمادگی ریخته‌شدن خون قلب خود را برای دین اسلام دارند، مرا همراهی کنند. بنابراین امام حسین (ع) در جستجو کثرت یار برای خود نبود بلکه او به دنبال افرادی صالح و پاک برای جان فشانی در راه خداوند بود.

 

زمانی تصریح کرد: امام حسین (ع) در هنگام دعوت مردم به همراهی خود، مشاهده می‌کرد که مردم چقدر ترس نسبت به آزار و سختی کشیدن خانواده خود و خدشه دار شدن جان و مال خود هستند لذا کسانی را که آماده دفاع و جانفشانی برای نوامیس و دین اسلام بودند را همراه خود ساخت.

 

وی تأکید کرد: مردمی که در میان منزل‌گاه مکه تا کربلا دعوت امام حسین(ع) را لبیک گفتند، از ستم و تهدیدات عبیدالله بن زیاد بی‌خبر بودند؛ زمانی که آنان همراه امام حسین (ع) به صحرای کربلا رسیدند و متوجه وضعیت نظامی و اتفاقات افتاده شدند، ترس بر آنان غلبه کرد و زمانی که امام حسین (ع) در آخرین شب حجت را از آنان برداشت، افرادی که ترسو بودند اقدام به فرار کردند.

 

کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: تحولی در حر بن یزید ریاحی و زهیر بن قین ایجاد شد که به یاری امام حسین (ع) شتافتند زیرا آنان زمینه‌های ایمان و ایثار را در وجود خود داشتند. ولایت اباعبدالله الحسین (ع) در فطرت پاک آنان نفوذ کرد و آنان را از خواب غفلت بیدار ساخت.

 

استاد رشته الهیات افزود: مردم می‌دانستند که حسین بن علی(ع) چه جایگاه و منزلتی دارد ولی زر و زیور دنیا باعث ناآگاهی آنان شده بود، همان‌طور که در جنگ خوارج حضرت علی (ع) قسم خوردند که دشمنان او، تماما قرآن را حفظ هستند و او را می‌شناسند اما نور ولایت در جان آنان نفوذ نکرده است؛ افرادی مانند زهیر و حر که حقایق آخرت را درک کرده بودند، زر و زیور دنیا در چشمانشان خوار و خفیف به نظر می‌آمد و آنجا بود که دعوت امام حسین (ع) را لبیک گفتند.

 

زمانی اظهار کرد: تفضل و عنایت خداوند متعال و امام حسین (ع) به افرادی همچون زهیر و وهب نصرانی باعث شد که آنان رستگار شوند. همچنین وهب نصرانی چون زمینه‌‌های تفضل الهی در آن هویدا بود و وجدانی بیدار داشت، دعوت امام حسین (ع) را پذیرفت و همراه او شد.

 

وی بیان کرد:امروزه ما نیز باید با توجه به اتفاقاتی که در تاریخ کربلا رقم خورده است، وجدان و فطرت خود را پاک نگه داریم تا خداوند به ما عنایت و توجه داشته باشد، هم‌چنین در زمان توجه الهی باید تردید را کنار گذاشته و راه هدایت را در پیش بگیریم تا رستگار شویم. 

 

کارشناس مذهبی عنوان کرد: الگو گرفتن از قرآن و اهل بیت(ع) موجب رستگاری است. امروزه در فضاهای مجازی مردم خود را رها کرده و در باطل غرق شده‌اند و هیچ‌گونه به فکر تقوا، حیا و عفت خود نیستند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: از بدو تولد اباعبدالله الحسین (ع)، سرزمین کربلا نزد ائمه و معصومین (ع) به نام محل شهادت امام حسین (ع) معرفی شده بود. زمانی که جبرئيل امین بر پیامبر(ص) نازل می‌شوذ، می‌گوید: نوزاد شما در سرزمینی کنار نهر آب با لب تنشه شهید می‌شود، آیا می‌خواهی که به تو نشان دهم؟ و بعد بال خود را باز می‌کند و مقداری خاک از سرزمین نینوا را به پیامبر می‌دهد و حضرت محمد(ص) بر آن می‌گرید؛ حتی زمانی که امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) از جنگ صفین بر‌می‌گردد به کربلا می‌رسد، امام علی(ع) در آنجا دو رکعت نماز می‌خواند و سپس در آن محل می‌گرید و می‌گوید: اینجا سرزمین عشاق است و قبرهای عاشقان در اینجا مدفون خواهد شد. لذا از نظر معنوی این سرزمین متعلق به امام حسین (ع) است.

 

زمانی افزود: در روایات اهل بیت و معصومین (ع) گفته شده است که در مکان غصبی نماز خوانده نشود و در مکان غصبی شخصی دفن نشود لذا بر این اساس گمان می‌رود که امام حسین (ع) نیز صحرا کربلا را به مبلغی گزاف از صاحب آن خریداری کرده باشد تا حق‌الناسی پايمال نشود.

 

وی تأکید کرد: خریداری صحرای کربلا توسط امام حسین (ع) نشان‌دهنده اهمیت حق‌الناس است، در این روایت امام حسین (ع) به تمامی مردم جهان ثابت کردند که هیچ‌گونه از حق‌الناس نمی‌شود عبور کرد.

 

کارشناس مذهبی اظهار کرد: دغدغه شهدا و مردان و زنان دهه 60 در کشور ایران، پابرجایی انقلاب اسلامی بوده است، ما نیز امروزه باید این هدف و آرمان را ادامه دهیم و از تاریخ کربلا درس عبرت بگیریم تا در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنیم.

 

این مفسر قرآن در پایان گفت: یاران امام حسین (ع) برای دفاع از دین اسلام اقدام کردند و شهید شدند لذا با توجه به این موضوع ما باید از نوامیس و دین خود محافظت کرده و پای آرمان‌های خود بایستیم. 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه