اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

جهش همدان به سوی اقتصاد گردشگری

جهش همدان به سوی اقتصاد گردشگری
به ‌دلیل کمبود آب، آلودگی هوا و نبود برخی زیرساخت‌ها برای پیشرفت در صنعت کشاورزی و صنایع تولیدی، درحال حاضر گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد در همدان شود، حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند منجر به جهش رفاه و اقتصاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» امروزه در کل جهان از گردشگری به عنوان صنعتی جدید یاد می‌شود که توجه کشورها را به خود جلب کرده است.

در واقع گردشگری با داشتن زیرشاخه‌های متنوع همچون گردشگری سلامت، گردشگری ادیان، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی و… مخاطبان خاص خود را دارد و بسیاری از جوامع به دنبال کسب درآمد و رشد اقتصادی کشور خود از طریق گردشگری هستند.

گردشگری صنعتی سفید است که تا چند دهه گذشته خبری از آن نبود اما طی دهه گذشته به قطب درآمدزا در کشورها تبدیل شده است و از این رو به گردشگری صنعت سفید می‌گوید که زمینه‌ساز صلح، دوستی و تفاهم بین ملت‌ها است ‌و فرهنگ‌ها در گردشگری تبادل دارند.

در همدان نیز طی سال‌های گذشته تلاش فراوانی شد تا با ثبت جهانی آثار تاریخی به سمت رونق این صنعت سفید حرکت کنیم، با بررسی آثار تاریخی هگمتانه توسط کارشناسان حالا همه منتظر نتیجه نهایی هستند.

تحول در همدان با ثبت جهانی هگمتانه

دبیر ستاد گردشگری همدان در گفتگو با خبرنگار گردشگری پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با بیان اینکه امروز به موضوع گردشگری به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنیم، گفت: در اسناد بالادستی و سند آمایش و توسعه استان، همدان در واقع با محوریت گردشگری باید حرکت داشته باشد.

حسن محمدی با اشاره به اینکه از آن‌جایی که ثبت جهانی مرکز تاریخی هگمتانه شور و حال و تحول متفاوتی در شهر همدان ایجاد کرد، افزود: همگامی مسئولین مرتبط و مدیریت ارشد استان باعث شد که اتفاقات بسیار مثبتی در طول دو سال گذشته در همدان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در همدان حدود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و ثبت ملی داریم و این که حداقل یک اثر ثبت جهانی داشته باشیم بسیار ارزنده است.

دبیر ستاد گردشگری همدان با بیان اینکه ثبت جهانی اثر تاریخی در همدان منجر به ورود گردشگران خارجی به استان همدان می‌شود، تصریح کرد: گردشگران خارجی کشور ما را بر اساس اطلاعاتی که در سایت سازمان جهانی یونسکو است انتخاب می‌کنند و هرچه این آثار بیشتر باشد تصمیم آن‌ها برای ورود به کشورمان قطعی‌تر می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه از جمله اهداف ثبت جهانی آثار تاریخی تحقق توسعه پایدار و جذب سرمایه در بستر جهانی و بین‌المللی است، گفت: در واقع این اهداف با اسناد بالادستی مطابقت دارد و با توسعه گردشگری به اهداف می‌رسیم.

وی ادامه داد: مراحل زیادی گذرانده شد تا همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شد و تلاش‌های زیادی نیز در راستای تطابق معیارهای جهانی صورت گرفت تا بتوانیم در طول این مدت همدان را به نحو مناسبی به جهانیان معرفی کنیم.

دبیر ستاد گردشگری همدان با بیان اینکه شهریور امسال هیئت عمومی مجمع شهرداران آسیایی در همدان برگزار می‌شود، افزود: این مجمع باتوجه به پیشنهادی که به دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی شده است با حدود ۷۰ میهمان از کشورهای مختلف و چندین شهر داخلی که عضو مجمع هستند برگزار می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگری داده شده است تا یک اجلاس ۲ روزه در شهریور ماه و یک برنامه گردشگری در اسفند ماه برگزار شود، عنوان کرد: این برنامه‌ها با همکاری مجموعه بخش خصوصی است که اقدامی بسیار بزرگ برای محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران زمین، یعنی همدان، کرمانشاه و سنندج خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه این برنامه‌ها چند ماهی قبل به امضا رسید و یکی از محورهای توسعه هست که در جهت تقویت آن برنامه‌هایی بسیار قوی خواهیم داشت.

دبیر ستاد گردشگری همدان از برگزاری هفته‌های فرهنگی با شهرهایی که خواهرخواندگی با آن‌ها داریم خبرداد و گفت: شهرهایی مثل گلاب تاجیکستان و بخارا در ازبکستان برای این برنامه مد نظر هستند.

رونق اقتصادی همدان از گردشگردی نیازمند زمان است

محمدی در پاسخ به اینکه نتیجه رونق اقتصادی پس از تأیید نهایی ثبت جهانی چه زمانی در جامعه قابل درک برای عموم است، عنوان کرد: رشد اقتصادی نیازمند اقداماتی است تا بازدهی داشته باشد اما در دراز مدت اثر خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همه اقدامات از جمله احیاء پیاده‌راه و مجموعه هگمتانه از جمله تحولاتی است که طی سال‌ها برای آن تلاش شده است تا اینکه هگمتانه برای ثبت جهانی مطرح شد و همه تحول‌ها شگفتی‌ساز شد در نتیجه باید نگاه ما به آینده باشد و در طول زمان با برگزاری رویدادها در جهت معرفی بیشتر همدان به جهانیان خصوصاً کشورهای آسیایی تلاش کنیم.
دبیر ستاد گردشگری همدان در پایان با بیان اینکه در سال‌های گذشته در همدان به این نتیجه رسیدند که از نظر صنعتی و کشاورزی شرایط در همدان محیا نیست، گفت: گردشگری به عنوان صنعت سفید می‌تواند برای استان همدان اثرات مثبتی داشته باشد ولی نیازمند صبر، زمان و تلاش است و امیدواریم با تغییر مدیریت‌ها هیچ وقفه ای در این موضوع ایجاد نشود.

جهش همدان به سوی اقتصاد گردشگری

با وجود تلاش فراوان مسئولان زیربط در همدان برای به نتیجه رسیدن ثبت جهانی هگمتانه، نتیجه نهایی تا چندی دیگر معلوم می‌شود و آن موقع است که باید این تلاش‌ها چندبرابر شود تا با تقویت زیرساخت‌ها بتوان پذیرای خوبی از گردشگران بود.

نکته مهم آمادگی ذهنی جامعه است، همدانی‌ها باید در کنار مسئولان برای پیشبرد اهداف صبوری خرج داده و انتظار نداشته باشند که یک‌شبه معجزه شود و اقتصاد همدان از سمت گردشگری، یک‌شبه متحول شود!

با وجود کمبود آب، آلودگی هوا و نبود برخی زیرساخت‌ها برای پیشرفت در صنعت کشاورزی و صنایع تولیدی، درحال حاضر گردشگری می‌تواند ناجی اقتصاد در همدان شود، البته با حضور همین گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توان در بسیاری از موضوعات شاهد رشد رفاهی در کنار رشد اقتصادی در استان بود.

در شرایطی که کشورهای دیگر برای تقویت گردشگری تلاش می‌کنند در حالی که آثار تاریخی که در کشورما خصوصا در همدان هست، را ندارند، حیف است که ما از این فرصت استقبال نکنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه