اخبار داغ

رنگرز و فکر تکرار المپیک لندن؛

بازی‌های المپیک پاریس| از قرعه مرگ تا جدال جهانی؛ کشتی فرنگی و شانس پرچم‌داری از ایران

بازی‌های المپیک پاریس| از قرعه مرگ تا جدال جهانی؛ کشتی فرنگی و شانس پرچم‌داری از ایران
تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با ۶ سهمیه کامل به المپیک پاریس خواهد رفت؛ ۶ وزن که هر کدام شانس کسب یک مدال خوش‌رنگ هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ سی‌وسومین دوره از بازی‌های المپیک تابستانی به‌شکل رسمی از جمعه – ۵ مردادماه به میزبانی فرانسه و با نام المپیک ۲۰۲۴ پاریس آغاز خواهد شد و تا ۲۱ مردادماه به طول خواهد انجامید. کاروان ورزش کشورمان با ۴۰ المپین موسوم به «کاروان خادم‌الرضا (ع)» در این رویداد حاضر شده که سهم کشتی از این تعداد، ۱۱ نفر است.

مبارزات کشتی فرنگی از ۱۵ مرداد شروع شده و تا ۱۸ مرداد ادامه خواهد داشت. در مجموع ۲۹۰ کشتی‌گیر از ۶۳ کشور جهان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر می‌شوند. آمریکا با ۱۶ کشتی‌گیر بیشترین سهمیه را در کشتی مردان و زنان به‌دست آورده و مصر، ایران و آذربایجان تنها کشورهایی هستند که هر ۶ سهمیه را در کشتی فرنگی کسب کرده‌اند.

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان از ۶ سهمیه ممکن برای المپیک ۲۰۲۴، هر ۶ سهمیه را کسب کرد تا با ترکیب کامل به پاریس برود. برای ایران در اوزان ۶۰، ۶۷، ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به‌ترتیب مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علی‌رضا مهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده روی تشک پاریس به میدان خواهند رفت.

بیشتر بخوانید؛
بازی‌های المپیک پاریس| پاداش ۶ میلیارد تومانی فدراسیون برای طلای المپیک

اگر چه در برخی اوزان این نفرات دیگری بودند که سهمیه المپیک را برای کشتی فرنگی ایران کسب کردند اما با توجه به در پیش بودن چرخه انتخابی تیم ملی و هم‌چنین اختصاص سهمیه به کشور و نه فرد، این امکان پیش آمد که راه برای فرنگی‌کاران جوان‌تر، جسورتر و بهتر باز شود که در زیر به تشریح شرایط وزن به وزن خواهیم پرداخت؛

مهدی محسن‌نژاد – وزن ۶۰ کیلوگرم: نایب‌قهرمان کشتی فرنگی آسیا به‌دلیل قرار گرفتن در رتبه پنجم آخرین رنکینگ، قرعه سختی خواهد داشت. کنچیرو فومیتای ژاپنی و ژولامان شارشنبکوف قرقیز که هر ۲ سابقه مدال المپیک و جهان را دارند، در گروه او بوده و رقبای سرسخت این پسر خوزستانی تلقی می‌شوند.

سعید اسماعیلی – وزن ۶۷ کیلوگرم: غول‌کش جوان ایرانی که برای رسیدن به دوبنده تیم ملی قهرمان المپیک و جهان را از پیش رو برداشت، حالا در غیاب محمدرضا گرایی به امید حسن رنگرز برای شگفتی‌سازی تبدیل شده. او شانس انتقام‌گیری از لوییز اورتاسانچس، فرنگی‌کار کوبایی که در جریان رقابت‌های رنکینگ‌دار زاگرب در دقایق پایانی رویش فن زد را داراست. اسماعیلی قهرمان جهان و المپیک را برای دفاع از مدال طلای ایران در همین وزن، پیش روی خود می‌بیند.

امین کاویانی‌نژاد – وزن ۷۷ کیلوگرم: با توجه به این که امین برای المپیک به این وزن آمده و برخلاف محمدعلی گرایی رنکینگی در این وزن ندارد، هنوز حریفان وی مشخص نیست و باید منتظر قرعه‌کشی المپیک بمانیم. رقبایی از کوبا و آذربایجان در این وزن مدعی هستند که اگر شانس با کاویانی‌نژاد یار باشد، در سمت جدول او نخواهند افتاد.

علی‌رضا مهمدی – وزن ۸۷ کیلوگرم: وزنی که پیش‌تر در المپیک توکیو هم برای ایران آورده خاصی نداشت، در این دوره به‌دست جوان خوزستانی افتاده که او هم مانند کاویانی‌نژاد از رنکینگ خاصی برخوردار نیست و باید منتظر نتیجه قرعه‌کشی باشد. کوبایی‌ها و قرقیزها در این وزن می‌توانند مدعی باشند، البته صربستان هم نماینده‌ای سرسخت در این وزن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید؛
بازی‌های المپیک پاریس| آغاز آخرین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی فرنگی

محمدهادی ساروی – وزن ۹۷ کیلوگرم: دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ و قهرمان جهان در فرانسه کار چندان سختی برای کسب مدال طلا ندارد و یکی از امیدهای اصلی ماست. ساروی تا فینال مسیر همواری دارد و با جوانانی از فنلاند و لیتوانی مصاف خواهد داشت اما در فینال احتمالاً آرتور الکسانیان ۳۴ ساله ارمنستانی منتظر اوست.

امین میرزازاده – وزن ۱۳۰ کیلوگرم: بی‌راه نیست اگر بگوئیم تمام چشم‌های کشتی فرنگی ایران به او دوخته شده، قهرمان جهان و نفر پنجم المپیک قبل که در این ۳ سال توانسته خودش را بر بام جهان برساند و مقابل شکست‌ناپذیرها، یک فولادتن از خود جلوه بدهد. رقیب اصلی امین کسی به‌جز میهائین لوپس، غول ۴ طلایی کشتی کوبا نیست. رقبایی از مصر، آمریکا، چین و کره‌جنوبی در این وزن هستند اما چشم جهان به جدال پایانی بین جوانی و تجربه، امین و میهائین دوخته شده‌است.

خبرنگار: میعاد نیکخوی سلیمی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه