اخبار داغ

همه نگاه‌ها به قلب اروپاست؛

بازی‌های المپیک پاریس| همه‌چیز درباره افتتاحیه، سهمیه‌های ایران و جنبش المپیک

بازی‌های المپیک پاریس| همه‌چیز درباره افتتاحیه، سهمیه‌های ایران و جنبش المپیک
سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی از امروز به شکل رسمی در پاریس آغاز شده و تا 21 مردادماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ سی‌وسومین دوره از بازی‌های المپیک تابستانی به‌شکل رسمی از امروز (جمعه – ۵ مردادماه) به میزبانی فرانسه و با نام المپیک ۲۰۲۴ پاریس آغاز خواهد شد و تا ۲۱ مردادماه به طول خواهد انجامید. کاروان ورزش کشورمان با ۴۰ المپین موسوم به «کاروان خادم‌الرضا (ع)» در این رویداد حاضر شده که سهم کشتی از این تعداد، ۱۱ نفر است.

المپیک چیست و نمادهای آن

بازی‌های المپیک در ابتدا یک جشن مذهبی بود که برای ادای احترام به زئوس «پادشاه خدایان یونان»، هر چهار سال یک بار و از سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیا که محل صحن زئوس بود برگزار می‌شد. «المپیا» دشتی است واقع در کشور یونان در اروپا که به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده است. اشعار رسمی المپیک «Citius, Altius, Fortius» عبارتی لاتین به معنی «سریع‌تر، بالاتر، قدرتمندتر» است.

معروف‌ترین نماد حلقه‌های المپیک بوده که این پنج حلقه در هم بافته شده نمادی از اتحاد میان پنج قاره است. این پنج حلقه در پنج رنگ روی زمینه سفید در پرچم المپیک کشیده شده‌اند. رنگ‌های سفید «رنگ زمینه»، قرمز، آبی، سبز، زرد و سیاه به گونه‌ای انتخاب شده است که هر کشوری حداقل یکی از این رنگ‌ها را در پرچم ملی خود دارد.

هویت و ماهیت مشعل المپیک

مشعل المپیک نمادی است که در المپیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که از تداوم بین بازی‌های باستانی و جدید، به شمار می‌رود. مشعل المپیک چند ماه قبل از بازی‌ها، در المپیای یونان روشن می‌شود و به صورت رسمی در افتتاحیه بازی‌ها به مشعل اصلی منتقل می‌شود. سپس مشعل بازی‌ها در مدت برگزاری مسابقات می‌سوزد تا اینکه در مراسم اختتامیه المپیک خاموش می‌شود.

بیشتر بخوانید؛
بازی‌های المپیک پاریس| بالاترین رقم پاداش مدال طلا در جهان برای ایران!

سی و سومین دوره‌ رقابت‌های المپیک بعد از ۱۰۰ سال بار دیگر در شهر پاریس کشور فرانسه برگزار می‌شود. طبق اعلام هیئت اجرایی IOC، المپیک ۲۰۲۴ از ۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست (۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس هم ۲۸ آگوست تا ۸ سپتامبر (۷ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) برگزار خواهند شد.

افتتاحیه‌ای متفاوت‌تر از همیشه

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ جمعه، پنجم مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی (ساعت ۲۱.۰۰ به وقت ایران) برگزار می‌شود، رژه ورزشکاران سوار بر قایق در امتداد رودخانه سن درون ۱۸۰ قایق برگزار خواهد شد و نخستین بار است که افتتاحیه این رقابت ها در ورزشگاه برگزار نمی‌شود.

در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، شاهد رقابت ورزشکاران از سراسر جهان در بیش از ۴۰ رشته ورزشی متنوع خواهد بود. این رویداد عظیم، فرصتی بی‌نظیر برای تماشای برترین استعدادهای ورزشی در بالاترین سطح است. ورزش‌های المپیک به طور کلی به دو دسته ورزش‌های انفرادی و ورزش‌های تیمی طبقه‌بندی شده و در مراحل مختلفی نیز برگزار می‌شوند.

ایران با 40 نماینده در پاریس

ایران برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ با ۴۰ ورزشکار در رشته‌های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، تکواندو، شمشیربازی، تیراندازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، تیروکمان و سنگ‌نوردی حاضر خواهد شد.

تیروکمان
ورزشکار: مبینا فلاح

دوچرخه‌سواری
ورزشکار: علی لبیب

قایقرانی
ورزشکاران: زینب نوروزی، مهسا جاور، فاطمه مجلل، علی آقامیرزایی و محمدنبی رضایی

تنیس روی میز
ورزشکاران: نوشاد و نیما عالمیان و ندا شهسواری

وزنه‌برداری
ورزشکاران: مصطفی جوادی و علی داودی

شمشیربازی
ورزشکاران: علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر

کشتی آزاد
ورزشکاران: رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا، امیرحسین زارع

کشتی فرنگی
ورزشکاران: مهدی محسن‌نژاد، سعید اسماعیلی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده

شنا
ورزشکار: سامیار عبدلی

ژیمناستیک
ورزشکار: مهدی الفتی

تیراندازی
ورزشکاران: هانیه رستمیان، فاطمه امینی، شرمینه چهل‌امیرانی، محمد بیرانوند

تکواندو
ورزشکاران: مبینا نعمت‌زاده، ناهید کیانی، آرین سلیمی و مهران برخورداری

دوومیدانی
ورزشکاران: حسن تفتیان و فرزانه فصیحی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه